سرویس سینمایی هنرآنلاین: دومین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره، امیر لـله‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره، حسین پارسایی، مرتضی گودرزی دیباج، محمدمهدی عسگرپور، عبدالجبار کاکایی و بابک زرین دبیران بخش‌های مختلف در موزه تاریخ پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا فراهانی گفت: در کشور ما جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شوند که کارآمدی و برگزاری آن‌ها و ضرورت توجه به آن‌ها قابل توجه است. مفهوم سرمایه اجتماعی در جامعه تبیین شده است و اصطلاحی که در جهان غرب در چند سال گذشته به آن توجه شده بحث سرمایه فرهنگی ملت‌هاست. در پژوهشی که در ایران درباره برخورد فرهنگ انجام شد، متوجه شدیم دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز سرمایه فرهنگی را شرط موفقیت همه فرهنگ‌ها می‌دانند.

وی ادامه داد: ملت ما یک سرمایه غنی در حوزه فرهنگ دارد اینکه آدم‌ها چه مقدار از آن بهره برده‌اند نشان می‌دهد که مردم جامعه در کارهای خود تا چه اندازه موفقیت دارند. سرمایه فرهنگی مردم جامعه ما در حدی نیست که به موفقیت‌های بزرگی که هدف‌گذاری کردیم برسیم. فرهنگ کار، سلامت، رانندگی، شهرنشینی، نوع‌دوستی، محیط زیست، آشنایی با تمدن کشور، مفاخر و ... از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.

رئیس جشنواره سیمرغ همچنین در مورد اهداف برگزاری جشنواره بیان کرد: ما به ارتقا فرهنگ سلامت توجه کردیم، از آنجایی که هرروز درباره آسیب‌های اجتماعی که بنیاد اجتماعی زندگی را تهدید می‌کند، می‌شنویم به کاهش آن با توجه به فرهنگ فکر کردیم. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گسل‌ها و شکاف‌هایی در حوزه دینی، مذهبی، نژادی داریم و آنچه جامعه را تهدید می‌کند افزایش این شکاف‌هاست که می‌تواند به کشور آسیب بزند و راهکار کاهش آن‌ها در حوزه فرهنگ است.

فراهانی اظهار کرد: با یک بینش عمیق و برنامه دقیق پیگیر جشنواره بودیم و تغییراتی در نهمین دوره برگزاری جشنواره ایجاد کردیم که از جمله آن بین‌المللی شدن جشنواره است. مایل بودیم در حوزه سلامت تعاملات فرهنگی با کشورهای دیگر داشته باشیم که این اتفاق رخ داد ولی هرگز فکر نمی‌کردیم تا این اندازه با استقبال مواجه شود.

وی گفت: در حوزه فرهنگ سلامت که در دوره یازدهم دولت به آن توجه شده بود به نظر می‌رسید دنیا از ما جلوتر است و به فرهنگ سلامت توجه جدی کردند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت همچنین عنوان کرد: ما امسال از فرهیختگان و چهره‌های متخصص در امر داوری بهره گرفتیم و حدود 150 نفر در داوری به ما کمک کردند. بخشی از غنای جشنواره نیز مرهون کمک این دوستان است که فضای این جشنواره و مخاطبین خودش را و تأثیری که می‌تواند بگذارد را به‌خوبی درک کرده‌اند.

در ادامه این نشست لـله‌گانی دبیر جشنواره طی سخنانی گفت: این جشنواره در پنج بخش فیلم، تئاتر، موسیقی، تجسمی و ادبی آغاز به کار کرد و آبان ماه سال گذشته فراخوانش اعلام شد و تا بهمن‌ماه بیش از 52 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشت.

وی ادامه داد: این جشنواره در سه بخش آزاد که مختص به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، کارکنان و جامعه پزشکی است، بخش فرهنگ سلامت که دانشجویان سراسر کشور در این بخش حضور دارند و به بایدها و نبایدهای این حوزه می‌پردازند و بخش بین‌الملل با موضوع بین‌الملل و تجارت سایر کشورها در حوزه سلامت برگزار می‌شود.

دومین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ

دبیر این دوره از جشنواره سیمرغ افزود: در بخش بین‌الملل از 93 کشور 1200 اثر به دست ما رسید که بیشترین آثار مربوط به کشور هند بود با 119 اثر و 80 اثر از آمریکا، 76 اثر از اسپانیا، 67 اثر از برزیل و 56 اثر نیز از فرانسه دریافت شده‌اند که در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی عنوان کرد: نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ از 13 تا 20 اردیبهشت‌ماه در پردیس تئاتر تهران در منطقه خاوران برگزار می‌شود. بالغ بر 1500 دانشجو و دست‌اندرکار حوزه پزشکی در این جشنواره حضور می‌یابند. روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه از ساعت 16 تا 20 جوایز نهایی به برگزیدگان سه بخش مذکور اهدا می‌شود. در این هفته فرهنگی، فیلم‌های راه‌یافته به بخش نهایی نمایش داده می‌شوند. همچنین داوری‌ها انجام می‌شود و سایر مردم نیز می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند. 50 تئاتر خیابانی، اجراهای استندآپ، 50 اجرای خوانندگی، سرود و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نقد و بررسی آثار از جمله برنامه‌های این رویداد است.

در ادامه مرتضی گودرزی دیباج دبیر بخش تجسمی جشنواره گفت: در بخش تجسمی بالای 38 هزار اثر دریافت شد که بیشترین رقم بود و جای خوشحالی و نشاط دارد و می‌تواند بخشی از ظرفیت فرهنگی کشور را عهده داشته باشد. همچنین نمایشگاهی از برگزیدگان این بخش خواهیم داشت به همراه چند کارگاه که هنرمندان برگزیده آثار خود را در قالب کارگاه و ورک شاپ ارائه خواهند کرد.

حسین پارسایی دبیر بخش تئاتر نیز بیان کرد: در بخش تئاتر 1151 اثر ارسال شد که در بخش‌های صحنه‌ای شامل فرهنگ سلامت و آزاد دو گروه داوری آثار را قضاوت می‌کنند. از مجموع 164 اثر این بخش 15 اثر در بخش آزاد و 12 اثر در فرهنگ سلامت انتخاب شدند. در بخش تئاتر خیابانی 90 اثر که 10 اثر در بخش آزاد و 10 اثر در بخش فرهنگ سلامت به نمایش درمی‌آید. در بخش نمایشنامه خوانی 74 اثر که 20 اثر در این بخش مورد قضاوت قرار می‌گیرد. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز 232 اثر، در بخش استندآپ کمدی نیز از 152 اثر 22 اثر در بخش آزاد و 10 اثر در بخش فرهنگ سلامت به نمایش درمی‌آیند.

محمدمهدی عسگرپور دبیر بخش سینما نیز اظهار کرد: در کشوری هستیم که جشنواره زیاد است و برای برخی حتی فلسفه وجودی آن‌ها فراموش می‌شود. گاهی برای ما که در بخش داوری بعضاً در جشنواره‌ها حضور داریم دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد چرا که اساس کار گمشده است اما زمانی که پیشنهاد حضور در این بخش برای کمک به من داده شد برایم جذاب بود که جشنواره واقعی است و دبیرخانه آن در طول سال فعال است و با فکر جلو می‌روند و به مهمانی فکر نمی‌کنند بلکه جریان فرهنگی است و این جای تشکر دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش فیلم 1425 اثر به دست ما رسید که در بخش کوتاه داستانی 180 اثر، در بخش مستند 119 اثر، تیزر 367 اثر، فیلمنامه 45 اثر ارسال شد که از این میان 45 اثر در بخش فیلم کوتاه و داستانی، 35 اثر مستند، 12 نماهنگ و 15 انیمیشن به مسابقه راه یافتند.

دومین نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ

عبدالجبار کاکایی دبیر بخش ادبیات نیز گفت: در حوزه شعر، داستان و نثر ادبی و همچنین شعر طنز 10 هزار و 310 قطعه اثر به دست ما رسید که رقم قابل توجهی است و توجه به شعر طنز در این میان اقبال خوبی داشت. داوران این بخش نیز از طیف‌های متنوع ادبی هستند. سطح آثار خیلی خوب بود و باعث شگفتی داوران هم شد. در طی مدت زمان برگزاری جشنواره ما سه نشست خواهیم داشت که از این میان دو نشست کارگاهی است و نقد موضعی خواهیم داشت و یک نشست هم شعرخوانی خواهد بود.

بابک زرین نیز در خاتمه درباره حوزه موسیقی بیان کرد: در بخش سنتی 42 اثر، در بخش آواز 61 اثر، خوانندگی 199 اثر و سرود 21 گروه به دست ما رسید که از این میان 14 گروه سنتی، 9 آواز، 12 خوانندگی و 9 گروه سرود انتخاب شدند و با هم به رقابت می‌پردازند.

در پایان این نشست از پوستر نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ رونمایی شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ 13 تا 20 اردیبهشت‌ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.