به گزارش هنرآنلاین، 69 فیلم حاضر در بخش نهایی جشنواره ژیار توسط مجیدبرزگر، جلال نصیری‌هانیس و آیدا پناهنده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بیوگرافی داوران بخش فیلم دهمین جشنواره منطقه‌ای ژیار به شرح زیر است:

مجید برزگر

متولد ۱۳۵۱ همدان

نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و عکاس

مجید برزگر در ۱۶ اسفند ۱۳۵۱ در همدان به دنیا آمد. وی دارای دیپلم گرافیک، لیسانس کارگردانی و فوق‌لیسانس ادبیات دراماتیک است و هم‌چنین فارغ‌التحصیل دوره یک‌ساله فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان همدان ۱۳۶۷ است. برزگر ساختن فیلم کوتاه را از انجمن سینمای جوانان همدان و با فیلم‌های 8 میلیمتری آغاز کرد. او 12 فیلم کوتاه داستانی و مستند را نوشته و کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی 11 فیلم کوتاه را عهده‌دار بوده‌ است. برزگر به جز نویسندگی و کارگردانی سه فیلم بلند سینمایی خود با نام‌های (فصل بارانهای موسمی، پرویز و یک شهروند کاملاً معمولی) فیلم‌های سینمایی (پریدن از ارتفاع کم، خانواده فرشچی، ممیرو، والدراما و گلدان و درخت بلوط) را تهیه کرده است.

فیلم‌های او در چندین جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته و فیلم‌های فصل بارانهای موسمی و پرویز برنده چند جایزه نیز شده‌اند. (بهترین کارگردانی چهاردهمین جشن خانه سینما، بهترین کارگردانی جشنواره فیلم دیدار تاجیکستان، جایزه ویژه شصتمین دوره جشنواره سن سباستین، بهترین کارگردانی جشنواره آشیاتیکا رم و جایزه قرقاول طلایی جشنواره کرالا هندوستان)

او همچنین دو نمایشگاه عکس انفرادی در خانه هنرمندان ایران و گالری هنر خاورمیانه برگزار کرده است.

آیدا پناهنده

متولد ۱۳۵۸ تهران

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس

آیدا پناهنده در ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در شهر تهران به دنیا آمد. او دارای مدرک کارشناسی در رشته سینما (گرایش فیلم‌برداری) و کارشناسی ارشد در رشته سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. وی کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی چندین فیلم کوتاه (از آن جمله: فیلمهای داستانی قوطی حلبی بازار، رمولوس، تاکسونومی، آن دست‌ها، روشنایی‌های شهر، تاج خروس، گلدان‌های زمستانی و همچنین مستندهای ایراندخت، خانه قمرخانم و برزخ) را در کارنامه خود دارد. پناهنده جوایز متعددی را برای فیلم‌های آن دستها، روشنایی‌های شهر و تاج خروس دریافت کرده است. او همچنین فیلم‌های تلویزیونی (قصه داوود و قمری، آبروی از دست رفته آقای صادقی و از جنوب شرقی) را ساخت که برای فیلم آبروی از دست رفته آقای صادقی جوایز کارگردنی و فیلمنامه مشترک با ارسلان امیری را از جشنواره‌های یاس و جام جم برنده شد.

"ناهید" اولین ساخته بلند سینمایی او به ‌شمار می‌رود. در اردیبهشت ۱۳۹۴، ناهید اولین فیلم بلند سینمایی پناهنده در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم در جشنواره کن و در بخش نوعی نگاه برنده جایزه آینده نویدبخش شد. او سپس در سال 1395، "اسرافیل" دومین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کرد.

جلال نصیری هانیس

متولد 1356 سنندج

فیلم‌ساز و مدرس دانشگاه

جلال نصیری هانیس دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، کارشناس ارشد سینما دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارشناس ادبیات نمایشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. وی فیلم‌سازی را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. فیلم داستانی زمین فوتبال (برگزیده جشنواره دینی رویش و بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک همدان و جشنواره‌های فیلم سلیمانیه و بلاک برلین آلمان و نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر)، سفر سرد (برنده تندیس زرین بهترین فیلم جشنواره رشد، آهوی زرین بهترین فیلمنامه از جشنواره عدم خشونت اربیل عراق و تندیس بهترین فیلم داستانی و فیلمنامه و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان کوسالان) و مستند کلاس تشکیل می‌شود را ساخت. او سپس فیلم بلند "کانی پری" (برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی رشد در بخش فرهنگیانِ فیلم‌ساز و شرکت و کاندیدای دریافت جایزه از جشنواره‌های لندن، سوئد، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره یاس) را نوشته و کارگردانی کرد.

جلال نصیری دارای سابقه چندین سال تدریس در دانشکده‌ها و کلاس‌های حوزه هنری و انجمن سینمای جوان در رشته‌های سینما و هنرهای نمایشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی است.

دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس "ژیار" به دبیری سالم صلواتی از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت با شرکت استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان در شهر سنندج برگزار می‌شود.