سرویس معماری هنرآنلاین، فراخوان مسابقه معماری طراحی "گیل پارک" که استانداری گیلان کارفرمای آن است، منتشر شد.

شایان ذکر است؛ پیش‌تر نیز فراخوانی با عنوان "مسابقه طراحی معماری الگوهای پیشنهادی خانه‌های مسکونی در مناطق جلگه‌ای و ساحلی روستایی گیلان" از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، اطلاع رسانی و برگزار شد، که نتایج آن تاکنون اعلام نشده است.

پیرو آخرین اطلاعیه از سوی دبیرخانه این مسابقه مبنی بر اعلام نتایج داوری و اهدای جوایز، هم‌زمان با مراسم روز معمار (۹۷/۲/۳) و عدم تحقق این امر، نتایج مسابقه بنا بر اعلام غیر رسمی دبیرخانه، تا پایان ماه جاری طی مراسمی اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش،  گیل پارک مجموعه‌ای خدماتی و بین راهی به شمار می‌رود که قرار است، با محوریت احداث سرویس‌های بهداشتی تمیز در سراسر جاده‌های بین شهری و روستایی گیلان در مساحتی کمتر از ۱۰۰ مترمربع زیربنا احداث شود.

این مجموعه‌های کوچک خدمات رسانی بین راهی با ابتکار و حمایت استانداری گیلان و همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی در سراسر استان گیلان اجرا خواهند شد. همچنین فراخوان و برگزاری مسابقه طراحی معماری این مجموعه‌ها با محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان است.

اهداف این پروژه عبارت‌اند از: حفاظت از منابع طبیعی،  ارتقاء ضریب ایمنی ، سلامت و بهداشت مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در استان،  افزایش رضایتمندی گردشگران و  بازآفرینی فرصت‌های شغلی جدید است.

همچنین قلمرو مکانی طرح نیز عبارت از:  محورهای مواصلاتی اصلی استان، جاده‌های روستایی،  محورها و مسیرهای گردشگری و  سواحل و شناگاه ها است.

خدمات گیل پارک نیز شامل: ارائه غرفه محصولات محلی ، صنایع دستی (مینی مارکت)،  غرفه کافی شاپ ، نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌های بومی محلی، غرفه گل و گیاه،  دستگاه ATM و آنتن ایرانسل و یا همراه اول و خدمات اینترنت،  بیلبورد تبلیغاتی، دفتر اطلاعات ، خدمات گردشگری (رزرو اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه‌های روستایی و راهنمای گردشگران)، تک پمپ بنزین ( به همراه پیش بینی نصب دستگاه‌های شارژ خودروهای هیبریدی با استفاده از انرژی خورشیدی در برنامه تکمیلی) و سرویس بهداشتی زنانه و مردانه به تعداد هر کدام دو چشمه (حداقل یک سرویس بهداشتی با ضوابط معلولین) است.

این مسابقه در دو زمینه طراحی معماری  و  طراحی لوگو برگزار می‌شود.

طراحی معماری این گیل پارک‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و معماری متنوع بومی استان گیلان، به چهار محور راه‌های کوهستانی، راه‌های کوهپایه، راه‌های جلگه‌ای و  مناطق و راه‌های ساحلی و شناگاه ها تقسیم می‌شود. بر همین مبنا نیز شرکت‌کنندگان محترم می‌توانند یکی از محورهای فوق را برای طراحی در نظر گرفته و با فرض قرارگیری پروژه در آن مسیر، با توجه به خواسته‌ها اقدام به طراحی نمایند.

 

لازم به ذکر است، محدودیتی در انتخاب محورهای فوق برای طراحی وجود ندارد و شرکت‌کنندگان می‌توانند در یک یا چند محور اقدام به طراحی نمایند. بدیهی ست در صورت طراحی در محورهای مختلف، پروژه‌های هر محور می‌بایست در شیت جداگانه ارائه شود.

همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند در یک محور چند طرح ارائه نمایند.(در شیتهای مجزا) و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

 

شرح اهداف معمارانه طرح (معیارهای ارزشیابی و داوری) عبارت‌اند از: این بناهای کوچک مقیاس در عین حال که باید از معماری روز برخوردار باشد ، باید با معماری بومی مناطق سازگاری و پیوند داشته باشد؛ مصالح آن‌ها ترجیحاً از مصالح قابل بازیافت، بخصوص از چوب استفاده شود و در مناطقی که مصالح محلی دیگر در دسترس باشد با آن تلفیق مناسب داشته باشند ، مانند سنگ‌های محلی و غیره است. همچنین استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند خورشید ، باد و غیره نیز ترجیح خواهند داشت و استفاده از انرژی‌های غیرفعال نیز باید توجه شود .

توجه به مدولاسیون (ضریب تکرار طراحی کم و زیاد شونده) برای طراحی این بناها به صورتی که با انعطاف لازم، نیازهای متفاوت و ویژه در مناطق مختلف را پوشش دهد.

 گیل پارک‌های احداثی در جاده‌های کوهستانی باید با معماری و مصالح آن مناطق سازگار باشد.

توجه به اقلیم کوهستانی منطقه که از آب و هوای بسیار متغیر و غافلگیرکننده‌ای برخوردار است باید مورد توجه باشد . به گونه‌ای که گیل پارک‌های کوهستانی در مواقعی به‌صورت پناهگاه موقت در هنگام تغییر هوا و بارش‌های ناگهانی یا مه گرفتگی شدید، حداقل شرایط مناسب برای بیتوته و اقامت موقت مسافران و گردشگران را فراهم نماید .

توصیه می‌شود در طراحی گیل پارک‌ها در مناطق و راه‌های ساحلی و شناگاه ها، با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب فصول مورد استفاده ، از سازه‌های سبک، کابلی و پارچه‌ای، برزنتی و غیره با رنگ‌های مناسب برای ایجاد شرایط آسایش و زیبایی همگون با سواحل به‌صورت موقت و فصلی نیز استفاده شود.

 

 

 

نیاز به طراحی لوگوی مناسب، متشکل و واحد برای این "گیل پارک‌ها" ضروری است، و باید به نحوی طراحی شود که ضمن برخورداری از امکان اجرای متناسب با معماری پروژه ، پیوند میان این گیل پارک‌های متنوع را از لحاظ ذهنی و بصری برای مخاطبان فراهم کند.

 

در بخش طراحی، لوگو می‌تواند به‌صورت نوشتاری، تصویری و یا ترکیبی باشد. لذا طراح می‌بایست برای آثار تصویری، نوشتار«گیل پارک» را جاگذاری نماید. همچنین لوگو باید به‌صورت رنگی و تک رنگ قابل استفاده باشد .

لوگو می‌بایست قابلیت حجم سازی را داشته باشد. ضمن اینکه  لوگو باید در ابعاد کوچک و بزرگ، خوانایی، تناسب ظاهری و مفهومی خود را از دست ندهد.

لوگو باید دارای مشخصه‌های بصری مستقل بوده و با سایر نشانه‌ها و نمادهای ثبت شده ایرانی و خارجی تشابه نداشته باشد.  امکان استفاده از طرح در ارتباطات بین‌المللی وجود داشته باشد .

در تعداد آثار ارسالی توسط هر فرد محدودیتی وجود ندارد اما در صورت کپی بودن اثر، آثار شرکت داده شده از مسابقه حذف و مسئولیت عواقب حقوقی ناشی از آن بر عهده شرکت کننده است.

– آثار رسیده در بخش طراحی معماری، با توجه به هر یک از محورهای چهارگانه (کوهستان کوهپایه جلگه و ساحل) به‌صورت جداگانه داوری خواهند شد. به عبارتی با توجه به چهار محور طراحی، آثار هر محور مجزا داوری شده و برای هر محور برندگان رتبه‌های برتر اعلام می‌شود.

همچنین طرح لوگو به‌صورت جداگانه به‌عنوان یکی از زمینه‌های مسابقه مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

شرایط و نحوه ارائه آثار عبارت‌اند از:  کلیه آثار معماری در ابعاد ۷۰ × ۵۰ ، بر روی فوم بورد و برای هر محور طراحی حداکثر دو شیت ارائه شود.

نقشه‌های مورد نیاز شامل : طراحی و ارائه سایت پلان با مقیاس (۲۰۰ / ۱)، ارائه پلان‌ها (شامل پلان اندازه‌گذاری، مبلمان و پلان شیب بندی) در مقیاس (۱۰۰ / ۱)، نماها و برش‌ها در مقیاس (۱۰۰ / ۱)، پرسپکتیوهای داخلی و خارجی (شامل دیدهای پرنده و انسانی)، مشخص نمودن کلیت سیستم پیشنهادی سازه در نقشه‌ها و درصورت لزوم جزئیات و بزرگنمایی به منظور معرفی کامل طرح است.

علاوه بر شیت ها، ارسال فایل پروژه‌ها با فرمت TIFF یا PDF با رزولوشن ۳۰۰ dpi بر روی لوح فشرده الزامی است.

مبانی نظری طرح و ایده طراحی حداکثر در ۱۰ خط و یا به‌صورت گرافیکی (ترجیحاً) در شیتها ارائه شود.

طرح لوگوهای ارسالی در فرمت jpeg با حجم حداقل ۳ مگابایت، با حداقل وضوح ۳۰۰ dpi و در ابعاد حداقل ۲۵ * ۲۵ سانتیمتر تهیه شود . (ارسال نسخه چاپی و فایل مربوطه)

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان حق برگزاری نمایشگاه و چاپ آثار رسیده را (با ذکر نام صاحب اثر) در فرصت مناسب برای خود محفوظ می‌دارد و  هیچ یک از آثار رسیده مرجوع نخواهد شد.

 

تذکر: وجود مشخصات طراح و سایر نشانه‌ها از قبیل لوگو ، امضاء، نشانه خاص طراح یا شرکت یا گروه طراحی در طرح‌های ارسالی موجب حذف طرح از مراحل داوری خواهد گردید.مشخصات صرفاً در فایل مربوطه و پاکت ارسالی درج شود.

در این مسابقه علی رحیم پور،  محمد مهدی رئیس سمیعی، اصغر ساعد سمیعی،  حمید سلیمانی و  نیکروز مبرهن شفیع به عنوان هیئت داوران حضور دارند.

برندگان رتبه‌های اول طراحی معماری: مبلغ چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ، لوح تقدیر و چاپ اثر در ویژه نامه سازمان دریافت خواهند کرد.

برندگان رتبه‌های دوم طراحی این مسابقه نیز مبلغ بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ، لوح تقدیر و چاپ اثر در ویژه نامه سازمان به دست خواهند آورد.

برندگان رتبه‌های سوم طراحی معماری: مبلغ ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰)  ریال ، لوح تقدیر و چاپ اثر در ویژه نامه سازمان دریافت خواهند کرد.

همچنین برنده رتبه اول طراحی لوگو: مبلغ ده میلیون( ۱۰.۰۰۰.۰۰۰)  ریال ، لوح تقدیر و چاپ اثر در ویژه نامه سازمان را دریافت خواهند کرد و برندگان رتبه‌های دوم و سوم طراحی لوگو: مبلغ پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال ، لوح تقدیر و چاپ اثر در ویژه نامه سازمان به دست می‌آورند.

علاقه‌مندان تا 5 خرداد ماه سال جاری جهت ارسال آثار به آدرس دبیرخانه این مسابقه واقع در رشت، بلوار شهید انصاری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان دبیرخانه مسابقه معماری مهلت دارند. نتایج این مسابقه نیز 10 خرداد ماه اعلام خواهد شد.

شرکت کنندگان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های دبیرخانه: ۳ – ۳۳۷۵۹۷۰۱ – ۰۱۳     –    فکس: ۳۳۷۲۰۲۷۱ – ۰۱۳ تماس حاصل نمایند.