سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرکز تجارت جهانی ترکیه در تهران از سال گذشته آماده حضور شرکت‌ها و برندهای معتبر ترکیه‌ای در ایران شد تا خدمات بهتر و سریع‌تری را به مخاطبان ایرانی ارائه دهند. این مرکز از ابتدای امر میزبان 125 شرکت ترکیه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله هواپیمایی، نساجی، کالای چوب، دکوراسیون و دیگر صنایع شد.

محمد بویوک اکشی رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه از همان ابتدای کار بر این نکته تأکید کرد این امر می‌تواند تأثیر زیادی در تجارت ما داشته باشد.

اما در روزهای اخیر اخباری مبنی بر خروج برخی واحدهای پوشاک مرکز تجارت ترکیه منتشر شده است.

در پی تلاش‌های سال‌های اخیر تشکل‌های بخش خصوصی و تأکید بر قانونمندی واردات پوشاک به کشور و عزم دولت در اجرای جدی دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی در ایران، واحدهای پوشاکی مستقر در مرکز تجارت ترکیه در ایران در حال ترک این مرکز هستند و تنها شرکت‌های دارای مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این موضوع موجب شده مسئولین این مرکز، دستور کار خود را تجارت در زمینه مواد اولیه، ماشین‌آلات و ملحقات پوشاک قرار داده و این شرکت‌ها را جایگزین شرکت‌های عرضه‌کننده پوشاک آماده کنند.

طی سال گذشته جلسات فشرده‌ای توسط اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اتحادیه‌های صادراتی پوشاک ترکیه در رابطه با این دستورالعمل برگزار شد و بر رفتار قانونی در حوزه تجارت پوشاک تأکید شد.

مسلماً جدیت دولت در اجرای این دستورالعمل اتفاق بسیار خوبی را در حوزه مبارزه با قاچاق پوشاک در کشور رقم خواهد زد و نحوه رفتار دولت تأثیر مستقیمی در نحوه تجارت پوشاک طرف‌های خارجی و تجار داخلی خواهد داشت.

باید توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی بدون برخورد قاطع با تهدیدات تولید ملی از جمله قاچاق، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

در این میان تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز با فراهم شدن امکان فعالیت بیشتر و رقابت عادلانه‌تر باید با در نظر گرفتن سلایق مردم و تولید متنوع‌تر مطابق با فرهنگ ملی و تغییر رویکرد در کیفیت تولیدات، در تأمین پوشاک مورد نیاز مردم کوشش کنند که قطعاً با بهبود شرایط تولید و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود، این مهم محقق می‌شود.