سرویس موسیقی هنرآنلاین: در حاشیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه  کنسرت موسیقی فیلم ایتالیا توسط نیکولا پیووانی در تالار وحدت برگزار شد.

پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر سرشناس ایتالیایی است که سابقه همکاری با فیلمسازان مطرحی چون فدریکو فلینی، برادران تاویانی و مارکو بلوکیو را دارد. پیووانی برای بیش از 130 فیلم موسیقی متن ساخته است و برای‌ "زندگی زیباست" (1997) به کارگردانی روبرتو بنینی برنده اسکار بهترین موسیقی شد.

در ابتدای این برنامه که به صورت ویژه برای مهمانان جشنواره فجر برگزار شد، رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: همیشه سینمای پرافتخار ایتالیا را با موسیقی فیلم های زیبا و دلنشین آن می‌شناسیم. امسال در این دوره از جشنواره فرصتی پدید آمد تا به سینمای ایتالیا توجه خاص داشته باشیم. سینمای ایتالیا بعد از گذر از دوران طلایی خود دوباره شاهد ظهور و بروز جوان‌های پرشور و هنرمندی است که در حال احیا کردن این سینما هستند.

میرکریمی افزود: امشب در کنار توجه به سینمای ایتالیا میزبان نیکولا پیووانی آهنگساز برجسته سینمای ایتالیا  هستیم. ما او را نه فقط به جهت دریافت جایزه اسکار بلکه برای ساخت موسیقی زیبای فیلم‌های کارگردانان بزرگی چون فلینی، مورتی، برادران تاویانی و بنینی می‌شناسیم. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور مهمانان و هنرمندان ارزشمندی از کشور ایتالیا بودیم که با حضور خود در نشست‌ها و کارگاه‌ها فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان سینما فراهم کردند.

پس از آن مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ایران گفت: تشکر ویژه دارم از دست اندرکاران برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر که چنین امکانی را برای ما فراهم کردند. بسیار خوشحالیم که در هفته اخیر شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی در چارچوب جشنواره جهانی فیلم فجر بودیم و علاقه همکاران ایرانی ما به فرهنگ ایتالیا باعث شد امشب این برنامه شکل بگیرد.

سفیر ایتالیا افزود: وقتی دبیر جشنواره به ما پیشنهاد همکاری داد به این فکر کردیم که چه برنامه‌ای برای حضور بهتر ایتالیا ارائه دهیم. ایده ما در این زمینه حضور آقای پیووانی در ایران بود که یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان کشور ایتالیا در ایران است. کار او درباره سینما و موسیقی است و ترکیب این دو برای همه یک زبان قابل فهم است. امشب با پیووانی قدم به قدم همراه می‌شویم و به یاد تجربیات او از بخش‌های مختلف فیلم‌ها، طبیعت و زیبایی‌های ایتالیا می‌افتیم.

پس از آن 5 نوازنده به صحنه آمدند تا با اجرای یک ملودی کوتاه زمینه را برای حضور نیکولا پیووانی بر صحنه آماده کنند. پیووانی ابتدا به صحبت با تماشاگران پرداخت و با اشاره به جمله‌ای که بر پس زمینه نوشته شده بود گفت: " موسیقی خطرناک است" این جمله از فدریکو فلینی است. فلینی از موسیقی می ترسید چون موسیقی خیلی هیجان زده‌اش می‌کرد. ما هم فکر کردیم از همین جمله برای عنوان برنامه‌ای استفاده کنیم که مدتی است در کشورهای مختلف جهان اجرا می‌کنیم. بنابراین برنامه را با ادای احترام به مقام بزرگ کارگردان سینمای ایتالیا فدریکو فلینی آغاز کرده و دو قطعه از آثار من در فیلم‌های او را اجرا می‌کنیم.

نخستین قطعه‌ای که پس از این سخنان اجرا شد مربوط به فیلم "مصاحبه" بود و پیانو نوازی پیووانی را 5 نوازنده با سازهای آکاردئون، گیتار، درامز،کنترباس، کلارینت، تیمپانی، کیبورد، ویولنسل، ویبرافون و... همراهی کردند. هر کدام از نوازندگان در بخش‌های مختلف سازهای متنوعی را می نواختند و به این ترتیب از یک گروه کوچک اصواتی با تنوع رنگی یک ارکستر شنیده می‌شد. قطعات کوتاهی از فیلم‌های مختلف پشت سر هم اجرا شد و در این میان پوستر فیلم، عکس‌هایی از صحنه‌های مختلف و تصویر کارگردان در پس زمینه پخش می‌شد.

پس از اجرای چند قطعه موسیقی فیلم نوبت به اجرای دو قطعه مستقل رسید که بر اساس اسطوره‌های یونانی و متنی از کتاب مقدس شکل گرفته بودند. پیووانی پیش از اجرای بخش‌های مختلف توضیحات کاملی درباره آثارش ارائه می‌کرد تا مخاطب کاملا با این آثار آشنا شود.

در بخش بعدی برنامه او نظرات خود درباره موسیقی و زیبایی را بیان کرد و سپس نوبت به اجرای دو قطعه از فردریک شوپن و کلود دبوسی رسید که از دوره نوجوانی مورد علاقه این آهنگساز بوده و حالا با نگاه شخصی او روایت می‌شوند.

در ادامه برنامه پیووانی به بیان خاطراتی درباره نحوه ساخت 3 ترانه پرداخت و پس از آن گروه شروع به اجرای این قطعات کرد. در هنگام اجرای آخرین ترانه تصویری از مارچلو ماسترویانی بر پس زمینه نقش بست و صدای آواز خواندن او بر روی آهنگ پیووانی شنیده شد. با پایان یافتن این قطعه گروه مورد تشویق شدید حاظران قرار گرفتند و پس از آن بار دیگر پیووانی روی سن آمد و گفت: باید ادای احترام کنم به ویتوریو تاویانی، هنرمند بزرگی که چند روز پیش دنیا را ترک کرد. ادای احترام به هنرمندان بزرگ با کلمات ممکن نیست، بنابراین قطعه‌ای را به یاد او اجرا می‌کنم.

پس از آن پیووانی پشت پیانو نشست و به تن‌هایی به اجرای قطعه‌ای از فیلم " سن لورنزو" پرداخت که نخستین فیلمی است که با برادران تاویانی کار کرده بود.