سرویس سینمایی هنرآنلاین:  مراسم اختتامیه سی و ششمین  جشنواره جهانی فیلم فجر عصر پنج‌شنبه 7 اردیبهشت با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار  شد.

این مراسم که اجرای آن را رامبد جوان برعهده داشت با حدود یک ساعت تاخیر و با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، اولیور استون کارگردان امریکایی، داوران بخش‌های مختلف جشنواره شامل هنرمندان سرشناس ایرانی و خارجی و مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر  در تالار وحدت برگزار شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن مجید،  اجرای مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر با اجرای یک پرفورمنس به شکل جدی آغاز شد.

رامبد جوان با حضور روی سن به مهمانان خوش‌آمد گفت و ادامه داد: در جشنواره بخش دارالفنون 110 دانشجو از سراسر دنیا به ایران آمده‌اند و در آنجا سینما را آموختند. در این حین مهمانان خارجی نیز در جشنواره حضور داشتند و به برگزاری ورک شاپ‌ها و نشست‌های مختلف اقدام کردند. همچنین مهمانان در مناطق بالای شهر اسکان داده نشدند و در هتل فردوسی بودند و می‌توانستند در همین حین به راحتی از 18 موزه ایران دیدن کنند.

سپس سید رضا میرکریمی دبیر سی وششمین  جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنان کوتاهی اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و پس از خوشامدگویی به حضار ادامه داد: سه سالی است که به عنوان دبیر به بالا می‌آیم و در دو سال گذشته خیلی کوتاه صحبت کردم و گزارش کار ندادم و امسال هم همین روال را ادامه می‌دهم جشنواره خوب یا بد آنچه که اتفاق افتاد حاصل دسترنج یک تیم دلسوز و خوش فکر بود که به من کمک کردند. همین جا از همه مدیران خوبی که به من در این اتفاق کمک کردند تشکر می‌کنم. 

وی افزود: هیچ کار خوبی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه آدم‌هایی بزرگ با ایده‌های خوب پشت آن باشند که من این شانس را داشتم. از همه اهالی سینما تشکر می‌کنم که به من کمک کردند. از همه آنهایی که فیلم فرستادند و مهمانان برجسته‌ای که رونق جشنواره ما بودند و آنها را خسته کردیم ممنونم. از اهالی رسانه و رسانه ملی بسیار سپاسگذارم و حتی از کسانی که زحمت کشیدند تا حاشیه‌های منفی برای ما ایجاد کنند نیز تشکر می‌کنم.  پیشاپیش به همه کسانی که جایزه می‌گیرند تبریک می‌گویم و امیدوارم سال‌های آینده نیز آثارشان را برای ما ارسال کنند. همچنین از اولیور استون هم تشکر می‌کنم که در جمع ما حضور داشت.

جایزه نتپک

جایزه نتپک(شبکه ترویج سینمای آسیا) سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضورآصف رستم اف، رامان چاولا  و  حبیب احمدزاده داوران این بخش به این ترتیب اهدا شد:

در بخش نتپک تندیس به عباس امینی  کارگردان "هندی و هرمز" از کشور ایران تعلق گرفت.

امینی گفت: آرزو می‌کنم که روزی برسد که بچه‌های سرزمینم به خاطر فقر مجبور به ازدواج زود هنگام نشوند.

فیلم اولی‌ها

برمک اکرم، محمدعلی باشه آهنگر، ویرا لانگروفا داوران بخش فیلم اولی‌ها، جایزه این بخش را که امسال به صورت مستقل برگزار شد به خاطر یک داستان فوق العاده وشجاعت یک گناه انجام شده و رسیدن به عدالت و همچنین بازی خوب بازیگر این فیلم نگار مقدم، به پویا بادکوبه برای "درساژ" از ایران اهدا کردند.

بادکوبه نیز طی سخنانی بیان کرد: بسیار لذت بخش است که بتوان در کشور خود جایزه گرفت. من در تمام طبقات اینجا نشسته‌ام و برای همه دست زده‌ام. از این جشنواره برای حمایت از فیلمسازان فیلم اول بسیار تشکر می‌کنم و از همه اعضای فیلم و تهیه کنندگان فیلمم تشکر می‌کنم و این جایزه را به استادم یعنی پدرم تقدیم می‌کنم چرا که از کودکی به من یاد داد که اخلاق و نظم مهمتر از فیلمسازی است.

جایزه بین المذاهب

هیئت داوران بخش بین الادیان میکال والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران برای اعلام جایزه این بخش به روی صحنه آمدند و جایزه بین‌المذاهب را به این ترتیب اهدا کردند:

دیپلم افتخارو تندیس این بخش  به سمیح کاپلان اوغلو کارگردان فیلم "گندم" از کشور ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر اختصاص یافت.

جایزه صلح

جایزه صلح جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری توسط اولیور استون به ریتی پان کارگردان کامبوجی تعلق گرفت.

اولیور استون روی صحنه آمد و بیان کرد: باید الان یک جایزه بدهم و حتما می‌دانید او کیست. دوست من در مدت‌های مدید در شرایط سخت مشغول ساخت فیلم بوده و من با افتخار این جایزه را به ریتی پان تقدیم می‌کنم. همچنین دیپلم افتخار به فیلم "معدنچی" به کارگردانی هانا اسلک محصول اسلوونی و کرواسی تقدیم شد.

جایزه جلوه‌گاه شرق

مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های آسیایی) ادامه یافت. داوران این بخش شامل فرهاد اصلانی، احمد بویاچوغلو، سوهان پانشا، عمار جمال و سالومه دموریا بودند.

در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی به محمد کارت کارگردان "بچه خور" محصول ایران اختصاص یافت.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین کارگردان آسیایی به مریم بحرالعلومی "پاسیو"‌ محصول ایران اختصاص یافت.

در ادامه مهندس محمد مهدی حیدریان نیز به جمع داوران پیوست و تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی را به دونگ دینگ لونگ کارگردان فیلم " پدر و پسر" از ویتنام اهدا کرد.

پس از اهدای جوایز این بخش رضا کیانیان به عنوان دبیر کاخ جشنواره به روی سن آمد و گفت: افتخار می‌کنم این جایزه محترم را سه سال است بر عهده دارم. جایزه اخلاق یک پس گردنی است برای من که بچه خوبی باشم. وی سپس با لهجه مشهدی از وزیر ارشاد دعوت کرد تا به روی سن بیاید و جایزه این بخش را اهدا کند.

صالحی نیز طی سخنانی بیان کرد: بسیار خوشحالم که در خدمت شما مهمانان گرامی هستم. کسانی که از راه دور به ایران آمدند. کشوری که کشور شعر بوده و هست و امروز کشور سینماست. کشوری که با تصویر و شعر امروز خودش را به جهان معرفی می‌کند. همه آنهایی که تلاش کردند و می‌کنند که ایران را با این چهره به جهان نشان دهند. در دوره‌ای که خیلی‌ها تلاش می‌کنند که از ایران چهره دیگری بسازند اما  شاعران، هنرمندان و سینماگران می‌کوشند که ایران را آنچنان که هست و آنچنان که بود و باید باشد نشان دهند.

وی ادامه داد: دستمریزاد می‌گویم به همه شما که تلاش می‌کنید این چهره را به جهان نشان دهید. از کسانی که جشنواره جهانی فیلم فجر را دنبال کنند برای اینکه این تصویر پردامنه‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر شود به سهم خودم به عنوان یک شهروند ایرانی و کسی که عشقش به ایران است سپاسگزارم.

در ادامه جایزه محمدامین (ص) به مجید مجیدی کارگردان فیلم" آن سوی ابرها" اهدا شد.

با پخش موسیقی از آثار علی حاتمی و اجرای پرفورمنس سمیرغ‌های سیمین به روی سن آورده شدند تا جوایز بخش سینمای سعادت به برگزیدگانش تقدیم شود.

جایزه سینمای سعادت

اهدای جوایز بخش سینمای سعادت ادامه دهنده مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) یوآنا کوز- کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران به روی سن آمدند.

لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه به "آقای گوزن" به کارگردانی مجتبی موسوی اهدا شد.

جایزه سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به فیلم "وفاداری" به کارگردانی تاتیانا فدوروسکایا محصول روسیه رسید.

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین دستاورد هنری به ریچارد کندریک فیلمبردار فیلم "ترانه گرانیت" محصول ایرلند و کانادا رسید.

سیمرغ سیمین برای بهترین بازیگر مرد به لئون لچف بازیگر "معدنچی" محصول اسلوانی و کرواسی اختصاص یافت.

سیمرغ سیمین برای بهترین بازیگرزن به ماهور الوند بازیگر فیلم "هت تریک" محصول ایران اختصاص پیدا کرد.

سیمرغ سیمین برای بهترین فیلمنامه به رامتین لوافی نویسنده "هت تریک" از ایران تعلق گرفت.

سیمرغ سیمین برای بهترین کارگردان به الکسی گرمن جونیور کارگردان "دولتوف " از روسیه،لهستان و صربستان تعلق گرفت.

برای اهدای جایزه بهترین فیلم بخش سینمای سعادت رضا میرکریمی دبیر جشنواره روی سن حاضر شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ 400 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم "آگا" به کارگردانی میلکو لازارف محصول بلغارستان، آلمان و فرانسه تعلق گرفت.

پایان بخش مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اجرای شهرام ناظری به همراه پسرش حافظ ناظری بود.