سرویس مد و لباس هنرآنلاین: همزمان با سالگرد انفجار کارخانه رانا پلازا در بنگلادش که در روز 24 آپریل 2013 رخ داد، جنبش جهانی فشن رولوشن ایجاد شده است.

بنگلادش بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کارخانه تولید پوشاک دارد که در آن‌ها بیش از چهار میلیون کارگر مشغول به کار هستند. بیشتر این کارگر‌ها، زن هستند و حقوق ماهانه آن‌ها حدود ۶۸ دلار است.

جنبش جهانی فشن رولوشن با رویکرد توجه به فضای عادلانه‌تر، امن‌تر و پاک‌تر در مد جهانی ایجاد شد.

ماجرا به آنجا برمی‌گردد که در ماه آوریل سال ۲۰۱۳، ساختمان نه طبقه کارخانه "رانا پلازا" در بنگلادش فرو ریخت و در این حادثه بیش از ۱۱۰۰ نفر جان باختند.

همچنین سال گذشته و بر اثر انفجار در یک کارخانه تولید پوشاک در این کشور که روز دوشنبه رخ داد، دست‌کم 10 نفر کشته و شماری زخمی شدند.

بر اساس اعلام مقامات بنگلادش، این حادثه بر اثر انفجار یک دستگاه دیگ بخار در کارخانه مذکور رخ داد. در زمان وقوع حادثه حدود ۳۰ کارگر در ساختمان شش طبقه این کارخانه حضور داشتند. شدت انفجار به حدی بود که باعث فرو ریختن بخشی از دیوارهای کارخانه شد.

این کارخانه به شرکت پوشاک "مالتی فبز" تعلق داشت که معمولا برای برندهای اروپایی پوشاک تولید می‌‌کرد.

صنایع تولید پوشاک بنگلادش به ایمنی پایین محیط کار معروف است، و بسیاری از کارخانجات تولید پوشاک این کشور حتی تجهیزات اولیه مانند دستگاه تهویه هوا ندارد.

پنج سال پیش در روزهای ٢٣ تا ٢٩ آپریل توسط افرادی که خواستار تغییر صنعت مد به صنعتی عادلانه‌تر، امن‌تر و پاک‌تر بودند که در آن ارزش‌ها و حقوق انسانی و محیط زیستی در آن حفظ شود و همه از آن سود عادلانه ببرند، نام گذاری شد.

در راستای ایجاد این جنبش، علاقه‌مندان می‌توانند درباره نحوه تولید انواع پوشاک از تولید کنندگان سوال کرده و همچنین برندها و تولیدکنندگان و کارخانه‌ها عکس هایشان را به همراه پوستر و با هشتگ جنبش جهانی فشن رولوشن منتشر کنند.