سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در روزهای نزدیک به جام جهانی روسیه در سال 2018، بدون شک یکی از پر بازدیدترین مطالب به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، طرح پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در این تورنمت است که در پی عقد قراردادی با کمپانی آدیداس طراحی و رونمایی شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

اما در روزهای اخیر تورج صابری‌وند، یکی از طراحان مطرح ایران در زمینه گرافیک و معماری دست به طراحی برای لباس برای تیم ایران زد و نکات قابل تأملی را در این باب بازگو کرد.

او گفت: این یک چالش شخصی و حرفه‌ای است که لباس‌ تیم ملی چه پتانسیل‌هایی برای دیزاین دارد؟

او در صفحه خود نوشته است: "اهمیت دیزاین در سال‌های اخیر هم در فضاهای فرهنگی چون پوسترهای جشنواره‌های تئاتر و سینمای فجر مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و هم در ورزش طرح یوزپلنگ روی لباس‌های تیم ملی تا لباس‌های کاروان ملی‌پوشان ایران در المپیک.

در لباس‌های ملی ورزشی چه آن‌ها که در زمین بازی می‌پوشند و چه آن‌هایی را که در مراسم رسمی عموما ملزم به رنگ‌های سبز و قرمز پرچم ایران بوده‌اند.

این ایده که لباس‌های تیم ملی را با رنگ‌های پرچم دیزاین کنیم اگرچه ایده‌ خوبی‌ست، اما تنها ایده‌ ممکن نیست.

از سویی ترکیب‌ رنگ‌های سبز و قرمز هم مختص پرچم ایران نیست و کشورهای دیگری از هند تا ایتالیا هم همین ترکیب رنگی را دارند و دیزاین هویت تصویری تیم‌ها با این دو رنگ هیچ تمایزی بین تیم‌های این کشورها را ایجاد نمی‌کند.

پس باید سراغ فرم‌ها رفت، استفاده کردن از فرم‌های ایران قدیم، اگرچه ایده‌ بدی نیست، اما تنها ایده‌ی ممکن نیست.

 از سویی از این فرم‌ها در دهه‌های اخیر به میزان کفایت و بیش از آن، آن هم در سطح و حجم وسیعی به کار رفته.

در این پروژه تلاش بر آن بوده که به رنگ‌ و فرم جدیدتری از آن‌چه تاکنون دیده‌ایم برسیم، در عین حالی که سعی داریم هویتی ایرانی و امروزی بسازیم. هویت ایرانی به معنای آن‌چه که تاریخی در گذشته دارد اما تمام داشته‌هایش در گذشته نیست و امروز هم زاینده و خلاق است.

خلاق به معنای خلق کننده نه لزوما داشتن ایده‌های عجیب و غریب و نامانوس.

پس این رنگ‌های برای دیزاین انتخاب شده که بتواند در عین حال که به لباس‌ها شخصیت با غرور و متکی به خودی می‌دهد در عین حال بتواند به سلیقه‌ امروز مینیمال جهانی هم هم‌آهنگ باشد.

این پروژه به سفارش هیچ نهادى نبوده، یک چالش شخصی و حرفه‌ای است که لباس‌ تیم ملی چه پتانسیل‌هایی برای دیزاین دارد؟ آیا می‌توان لباسی با سلیقه‌ی متفاوتی دیزاین کرد؟ مرزهای نرمالیته را تا کجا می‌توان تغییر داد؟"

درادامه تصاویری از طرح‌های این طراح را ببینید:

photo_2018-04-17_19-51-34

photo_2018-04-17_19-51-44

photo_2018-04-17_19-51-55