سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کامران یوسف‌زاده (وای. زی. کامی) در گالری آب انبار، نمایشگاه شهاب طایفه مهاجر با عنوان "و باد، موج، ستاره، پرنده" در گالری آتبین، نمایشگاه طناز توسلی با عنوان "نگران" در گالری هپتا و نمایشگاه حسین تمجید با عنوان "جذابیت پنهان" در گالری هما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

چهره‌های خاموش و گنبدهای آسمانی

نمایشگاه آثار کامران یوسف‌زاده (وای. زی. کامی) این روزها در گالری آب‌انبار برپاست. این هنرمند مقیم نیویورک در نخستین نمایشگاهی که در ایران برپا کرده، گزیده‌ای از آثار دوره‌های مختلف کاری خود را به نمایش گذاشته است تا فرصت مروری بر آثار او برای مخاطب ایرانی فراهم شود.

شهرت کامران یوسف‌زاده بیشتر به دلیل پرتره‌های ناواضح اوست. چهره‌هایی طبیعی و واقع‌گرا که به شکلی مبهم به نمایش درآمده و مخاطب را در خوانش این تصاویر دچار تردید می‌کند. اگرچه این پرتره‌ها تصاویری ساده از انسان‌هایی معمولی هستند، اما شیوه ارائه آنها باعث ایجاد وجهی درونی و غیرمادی در چهره‌ها می‌شود. در بیشتر تصاویر نگاه سوژه به سمت پایین است یا حتی چشمان او بسته است، این موضوع باعث می‌شود وجه رمزآلود چهره‌ها افزون شده و حضورشان در پس پرده‌ای از غبار، آنها را دست نیافتنی‌تر کند.

نمایشگاه آثار کامران یوسف‌زاده در گالری آب انبار

اما بخش دیگری از آثار یوسف‌زاده تصاویری انتزاعی هستند که با الهام از معماری ایرانی شکل گرفته‌اند. گنبدهای خشتی که در تاریخ معماری ایران حضور پر رنگی دارند این بار با خطوطی سفید بر سطح دو بعدی بوم قرار گرفته‌اند و در حرکتی دوار  به سمت مرکز کادر حرکت کرده و در نوری درخشان محو می‌شوند. این خطوط سفید به سادگی نمایانگر قطعات آجر هستند و در فضایی مینیمالیستی، حرکت به سوی بالا را تداعی می‌کنند. بخش دیگری از این گنبدها با کلاژ کاغذ آبی بر روی سطحی خاکی رنگ به وجود آمده‌اند و این بار هندسه نقوش اسلامی در آنها کارکرد مهمی دارد.

یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه در این نمایشگاه تک اثری از مجموعه دست‌های این هنرمند است. یوسف‌زاده تعداد محدودی تابلو از دستان در حال نیایش را نقاشی کرده است که آن روحیه غیرمادی و معنویت‌گرای موجود در سایر آثارش را این بار در قالبی آشکار با نمادی شناخته شده به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه آثار کامران یوسف‌زاده تا 25 خردادماه در گالری آب انبار ادامه دارد. این گالری به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن منش، پلاک 2 قرار دارد.

 

نشانه‌هایی کهن در هنر جدید

نمایشگاه چاپ دستی شهاب طایفه مهاجر با عنوان "و باد، موج، ستاره، پرنده" در گالری آتبین برپاست. این هنرمند و گالری‌دار ساکن پاریس آثاری را در این نمایشگاه ارائه کرده است که با چاپ فلز بر روی کاغذ به وجود آمده‌اند.

فضای آثار با سطوح و خطوط در هم رفته به وجود آمده و تعلیقی به وجود آورده است که تعلق نقوش به محیطی خاص را از میان می‌برد و در عین حال حسی از قدمت و کهنگی را در آن به وجود می‌آورد. فیگورهای حاضر در این فضا شباهتی آشکار به تصاویر روی سفالینه‌ها یا درون غارهای تاریخی دارند و با همان بدویت در حال جنگ یا اجرای مراسمی آیینی هستند. حیواناتی مانند گاو و گوزن که از اجزای مهم و حیاتی زندگی انسان کهن بودند نیز حضور پر رنگی در این آثار دارند.

در این میان نشانه‌هایی از هنر ایرانی نیز به چشم می‌آید. نقوش هندسی و کلماتی که به خط نستعلیق نوشته شده‌اند نشانه‌هایی از این دست هستند، با وجود این به دلیل استفاده از نمادهای کهن که میان فرهنگ‌های مختلف مشترک هستند، آثار طایفه مهاجر زبانی فرا ملیتی دارد.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه آثار شهاب طایفه مهاجر در گالری آتبین

این هنرمند در استفاده از رنگ با سخاوت تمام عمل کرده و در پالت رنگی او تنوع بسیاری به چشم می‌آید، با وجود این در بیشتر تابلوها تعداد رنگ‌های به کار رفته محدود است.

چاپ دستی یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که امکانات بسیار متنوعی را در اختیار هنرمند می‌گذارد، اما به دلیل سختی‌هایی که در این کار وجود دارد امروزه کمتر مورد استفاده هنرمندان قرار می‌گیرد. حال بهره بردن از این تکنیک به طایفه مهاجر این امکان را داده است که بیانی خاص و متفاوت در آثارش ایجاد کرده و به فضاهایی دست یابد که با قلم و رنگ به وجود نمی‌آیند.

نمایشگاه چاپ دستی شهاب طایفه مهاجر تا 11 اردیبهشت در گالری آتبین ادامه دارد. این گالری در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

 

ناظران بلاتکلیف

نمایشگاه نقاشی طناز توسلی با عنوان "نگران" در گالری هپتا برپاست. در این مجموعه واژه "نگران" را می‌توان به دو صورت معنی کرد. یک معنا به حسی اشاره دارد که حاکی از ناراحتی و اضطراب حاصل از ندانستن چیزی یا قرار گرفتن در موقعیتی است، و معنای دیگر به "نگریستن" و ناظر بودن بر وقایع اطراف اشاره دارد.

در قاب‌های کوچک این مجموعه شاهد حضور موجوداتی غیرواقعی هستیم که با وجود خیالی بودن یادآور انسان و ویژگی‌های خاص او هستند. در واقع توسلی انسان مورد نظر خود را به این شکل تجسم بخشیده است. آدمی که همه ویژگی‌های ظاهری یک انسان را دارد اما در عین حال نافرمی‌ها، کاستی‌ها یا زشتی‌هایی در ظاهر او به چشم می‌آید که می‌تواند نشانه‌ای از درونیات او باشد.

نمایشگاه نقاشی‌های طناز توسلی در گالری هپتا

آد‌م‌ها در تابلوهای توسلی در دو فضای متفاوت حضور دارند. بخشی از آنها در محیطی خالی هستند که گاه با خطوط منحنیِ تپه مانندی، فضای طبیعت را بازسازی می‌کنند و گاه در این فضای خالی گوشه‌ای از کانال کولر یا میز به چشم می‌آید تا فضای داخلی خانه را تجسم کند. هرچه هست فضا در ساده‌ترین حالت ممکن شکل گرفته است تا تمرکز بیننده تنها بر فیگورها باشد.

در تعدادی از تابلوها دو شخصیت حاضر در کادر ارتباطی با یکدیگر ندارند اما در تعدادی دیگر پیوندی میان آنها دیده می‌شود که نشان از علایقی عمیق در وجود آنها است. اما این آدم‌های ناشناس در چارچوب‌های کوچک خود وضعیتی بلاتکلیف دارند. آنها تنها یا دو نفری، بی‌کار و بی‌احساس در مقابل چشم مخاطب قرار گرفته‌اند و انگار در انتظار اتفاق یا تغییر موقعیت به سر می‌برند.

نمایشگاه نقاشی طناز توسلی تا 12 اردیبهشت در گالری هپتا ادامه دارد. این گالری در خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع است.

 

یادهای رنگین

نمایشگاه نقاشی حسین تمجید با عنوان "جذابیت پنهان" در گالری هما برپاست. تابلوهای این مجموعه شامل دو عنصر تصویری هستند، گل‌های شاخه‌ای رنگارنگ و صفحات کاغذی که روی آنها نوشتاری سیاه وجود دارد، عناصر مشترک در تمام این تابلوها هستند.

در واقع سطح بوم را می‌توان به صفحه کاغذی تشبیه کرد که جملاتی نامفهوم و پرشتاب بر آنها نوشته شده است. خط خوردگی‌ها، ناتمام رها کردن سطور یا پاک شدن کلمات از روی صفحه بازتاب ذهنی آشفته و پر خیال است که مدام کلماتی را روی کاغذ می‌آورد، پشیمان می‌شود، پنهان می‌کند و سرانجام در گوشه‌ای رها می‌کند.

نمایشگاه نقاشی‌های حسین تمجید در گالری هما

اما بخش دیگر این تصاویر که گل‌هایی رنگین و شاداب هستند نشانه افکاری متفاوت، خاطراتی شیرین یا حس‌هایی مثبت هستند که از گوشه‌های ذهن سرک می‌کشند و بر سیاهی‌ها غلبه می‌کنند. گلبرگ‌هایی که زمانی لای دفتر و کتاب‌ها قرار می‌گرفتند و سال‌ها بعد یاد یک خاطره خوش را زنده می‌کردند این بار به صورتی دیگر تجسم یافته‌ و سراسر سطح کاغذ را پوشانده‌اند.

در عین حال حضور این گل‌ها معنای دیگری هم می‌تواند داشته باشد. گلی که بر جای خالی عزیزی از دست رفته قرار می‌گیرد یا سنگ سردی را زینت می‌دهد، این بار روی دست نوشته‌هایی قرار گرفته که شاید یادی از همان جای خالی هستند.

نمایشگاه نقاشی حسین تمجید تا 11 اردیبهشت در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برگزار می‌شود.