سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری "دال" با تمرکز بر ارائه هنر خوشنویسی به زودی در تهران افتتاح می‌شود. امید کیاکاظمی مدیر این گالری در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این نگارخانه به پشتوانه تجربیاتی که در نگارخانه شمسه و سال‌ها فعالیت در حوزه هنرهای کلاسیک ایرانی از جمله خوشنویسی داشتیم برپا می‌شود. فعالیت شرکت شمسه در زمینه برگزاری نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از کشور است و در زمینه سفال، سرامیک و معماری ایرانی اسلامی نیز فعالیت می‌کند.

کاظمی افزود: با توجه به اقبال جهانی در مورد هنر دوران قاجار و افتتاح نمایشگاهی با این مضمون در فروردین سال جاری در موزه لوور، گالری دال سال جاری را به هنر دوره قاجار خواهد پرداخت و اولین رویداد در 12 اردیبهشت با رونمایی 40 اثر نفیس خوشنویسی از محمدحسین شیرازی (کاتب‌السلطان دوره قاجار) به همراه رونمایی کتاب و نمایش فیلم مستند خواهد بود. نمایشگاه بعدی ما نیز نمایش چند نسخه خطی با موضوع دعای صباح از خوشنویسان و کاتبان قاجاری است.

او با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی یکی از هنرهای ماندگار و جاودان است افزود: شاید عده‌ای خوشنویسی را به عنوان هنر نشناسند اما وقتی که اصول و قواعد آن را بدانند و قلم در دست بگیرند متوجه سختی و هنر آن خواهند شد. امروزه شاهکارهایی را در این حوزه می‌بینیم که مربوط به دوره‌های قبل است و واقعا افراد را حیرت‌زده می‌کند. حوزه خوشنویسی در مشرق زمین جایگاه ویژه‌ای دارد و به خصوص ایرانی‌ها در طی سال‌ها این هنر را به چنان درجه‌ای از زیبایی رسانده‌اند که عملا نمی‌توان بر چنین تناسب فرمی و هندسی نام دیگری جز هنر گذاشت.

کاظمی ادامه داد: نقاشی‌خط ایران در مارکت جهانی به‌جز آثار هنرمندان معدودی اعم از پیشکسوتان و نسل جدید، جایگاه ویژه‌ای ندارد و غیر از برخی مخاطبان داخلی و خارجی که خریدار همیشگی این نوع آثار هستند، نقاشی‌خط ما جایگاه ویژه‌ای در کشورهای دیگر که خط و فرم را نشناسند ندارد. البته که بعضی از هنرمندان این رشته بسیار حرفه‌ای هستند و آثار کاملا پخته‌ای ارایه می‌دهند ولی برخی مخاطبین این رشته می‌خواهند اثر را با دکور و مبلمان منزل‌شان هماهنگ کنند و هنرمند خاص و حرفه‌ای را از هنرآموز ساده تشخیص نمی‌دهند که همین امر تمایل ما را جهت کار در این حوزه کمتر می‌کند.

او درباره شرایط اقتصادی و فروش آثار خوشنویسی گفت: رشد اقتصادی خوبی را در این کار پیش‌بینی می‌کنم، اما باید هنرمند و خریدار توجه داشته باشند که نباید سیاست‌های خود را بر طبق بالا رفتن قیمت‌ها پایه‌ریزی کنند، چون بهتر است که مسیر رشد به صورت معقول و مناسب طی شود. صعود جهشی امکان نزول جهشی را هم ایجاد می‌کند که تبعات این اتفاق برای هیچکدام از طرفین خوب نیست. البته فعالیت در خصوص آثار خطی قدیمی و هنر های مرتبط به خوشنویسی قواعد خاص دیگری را دارد.

گفتنی است گالری "دال" در خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، روبروی لوکس طلایی، کوچه میرشریفی، پلاک 9 ، واحد 2 قرار دارد.