سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بهرام فیاضی، مدیر نشر قطره درباره تصمیم این انتشارات برای عدم ثبت‌نام در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حمایت از کتابفروشی‌ها، گفت: ما دو سه ماه پیش تصمیم گرفتم که نشر قطره در نمایشگاه کتاب سی‌ویکم ثبت‌نام نکند. منتها در شبکه‌های مجازی به گونه‌ای جلوه داده‌اند که گویا نشر قطره ابتدا برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده و سپس انصراف داده است، درصورتی که ما از ابتدا اصلا ثبت‌نام نکرده بودیم. درواقع ما از‌‌ همان دو سه ماه پیش تصمیم گرفتیم در نمایشگاه کتاب شرکت نکنیم و درست نبود نزدیک این رویداد اعلام کنیم که ما حضور نداریم و از ناشران دیگر هم درخواست همراهی و همکاری کنیم.

او به ایلنا گفت: در حال حاضر که همه همکاران ثبت‌نام خودشان را انجام داده‌اند مسئله را مطرح کردیم و از همکاران هم می‌خواهیم برای سال ۹۸ و ۹۹ تصمیمی بگیرند که نمایشگاه بین‌المللی به‌صورت یک رویداد نمایشگاهی برگزار شود و نه به عنوان محلی برای فروش کتاب. کار کاملا صنفی بوده و در حمایت از کتابفروشی‌ها انجام شده و شاید اگر شش هفت‌ماه زود‌تر به این فکر افتاده بودیم، تلاش می‌کردیم بقیه همکاران را هم متقاعد می‌کردیم و با اتحادیه و ارشاد صحبت می‌کردیم که حتی شده تغییراتی جزئی در روند برگزاری نمایشگاه به وجود بیاید. بعد از نمایشگاه این تعامل را پی می‌گیریم و به دنبال راه‌حل برای بهبود وضعیت نشر و کتابفروشی‌ها خواهیم بود.

فیاضی سپس با اشاره به برخی شبهاتی که در فضای مجازی درباره تصمیم نشر قطره برای عدم شرکت در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مطرح شده است، بیان کرد: برخی مطرح کرده‌اند حتما مسئله‌ای پشت پرده بوده که نشر قطره در نمایشگاه شرکت نمی‌کند. واقعا هیچ ماجرای پشت پرده‌ای نیست و منع قانونی برای ما وجود نداشته و این تصمیم کاملا نظر مدیر نشر قطره بوده چون مدام خبرهای بد از کتابفروشی‌ها می‌شنویم و وضعیت‌شان واقعا خوب نیست و مغازه‌ها را برای فروش گذاشته‌اند. این اقدام هم فقط برای سال ۹۷ است و برای سال‌های بعد با اتحادیه و دیگر ناشران گفت‌وگو خواهیم داشت. چنانچه به توافقی برسیم عده بیشتری را همراه می‌کنیم وگرنه برای دو سال دیگر تلاش را ادامه می‌دهیم و حتی ممکن است قانع شویم در سال ۹۸ و ۹۹ در نمایشگاه شرکت کنیم و متقاعد شویم که هیچ راه‌حل دیگری وجود ندارد. البته من بعید می‌دانم که هیچ راه دیگری نداشته باشیم و فعلا ما در سال ۹۷ در هیچ نمایشگاه استانی و همین طور نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت نمی‌کنیم.

این فعال نشر افزود: برخی گفته‌اند شاید غرفه خوبی به نشر قطره داده نشده که از شرکت در نمایشگاه منصرف شده است؟! نه! ما هر سال غرفه‌ای بزرگ و در جای مناسب داشتیم. ۲۰ درصد هم تخفیف به خریداران می‌دادیم و هیچ مشکلی نداشتیم و همه جور همکاری هم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای ثبت‌نام؛ با ما داشته‌اند. درواقع ما اگر شرکت می‌کردیم به نفع خودمان بود و کتاب‌هایمان را با ۲۰ درصد تخفیف به‌صورت نقدی می‌فروختیم. ولی الان ما باید ۴۰ درصد تخفیف به مراکز پخش کتاب بدهیم و پولمان را ۸ تا ۱۰ ماه بعد بگیریم. ما از سال ۹۷ دیگر روی وبسایت انتشارات هم تخفیف نداریم. واقعا می‌خواهیم کتاب‌ها از طریق کتابفروشی‌ها به فروش برسند. موجودیت کتابفروشی‌ها برای منِ ناشر حیاتی است.