به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اوج، در ابتدای این مراسم احسان محمدحسنی مسئول سازمان اوج ضمن خوشامدگویی به حاضران در مراسم گفت: ابتدا می خواهم از مردم ایران تشکر کنم که "پایتخت5" را همراهی کردند و اگر لطف آنها نبود این سریال نمی توانست تا این حد تاثیرگزار واقع شود. تشکر دوم من از اصحاب رسانه است که اجازه ندادند حاشیه ها تن این سریال را بیازارد و از سریال در برابر سوء تاثیر حاشیه ها صیانت کردند چون برای سریالی با این عظمت و با پروداکشن بزرگ ایجاد این حجم از حواشی هم قدری طبیعی بود.

محمدحسنی ادامه داد: لازم می دانم از گروه "پایتخت" و بزرگِ این تیم سیروس مقدم هم تشکر کنم. او با صبر و متانت کار را به این نقطه رساند و لبخند را بر لب های مردم نشاند. همچنین الهام غفوری نیز با حوصله، سختی ها و پیچیدگی های این کار طاقت فرسا را تحمل کرد. محسن تنابنده نیز نشان داد با تیزهوشی پای اعتقادی که دارد و حرفی که می زند، ایستاده است. البته همه اعضای این تیم نشان دادند که کم فروشی نکرده اند و برای موفقیت "پایتخت" از جان مایه گذاشته اند.

مسئول سازمان اوج اظهار کرد: از صداوسیما هم تشکر می کنم که سازمان اوج را یار خود دانست. از زمان بازگشت مرتضی میرباقری ثبات بیشتری هم به فضای تلویزیون و شبکه های سیما حکمفرما شده است.

احسان محمدحسنی ادامه داد: فکر می کنم برای همه ثابت شده که اوج، رقیب تلویزیون نیست بلکه رفیق است و هیچ فاصله و دیواری بین ما وجود ندارد. از حبیب والی نژاد در سازمان اوج نیز تشکر می کنم که نشان داد صرف هزینه مالی اثر هنری نمی سازد بلکه دل، کار هنری می کند وگرنه خیلی سازمان ها در کشور هستند که پول دارند.

مسئول سازمان اوج در پایان خاطرنشان کرد: تیم "پایتخت" به خوبی نشان داد که می‌توان در این خاک مهربان ماند و کارهای موفقی انجام داد که جامعه به هنر ایرانی و اسلامی خود افتخار کند. همه تیم "پایتخت" کم‌فروشی نکردند و با تمام وجود نشان دادند که می‌توان با زبان هنر عمیق‌ترین حرف‌ها را زد.

او اظهار کرد: افتخار دارم به نمایندگی از مردم ایران از تیم خوب "پایتخت" تقدیر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم. اما باید از مردم ایران که اگر لطف و حمایت آنها نبود، شاید این سریال نمی‌توانست تا این اندازه موثر و عمیق باشد نیز تشکر کنم.

در ادامه این مراسم مرتضی میرباقری معاون سیما نیز با تشکر از عوامل تولید سریال و سازمان اوج گفت: ممنونیم از مجموعه ای که این اثر فاخر را خلق کرد و از هنرمندان آن به این ترتیب تجلیل می کند. کاری که در سریال "پایتخت" انجام شد از حوزه های مختلف علوم اجتماعی و انسانی قابل بررسی است. انسان در دوره جدید و در مواجهه با مدرنیسم با مسایلی مثل اضطرابها و استرسها روبرو میشود.

میرباقری عنوان کرد: امیدواری، شادابی و نشاط اجتماعی یک نیاز واقعی جامعه امروز ایران است و ما در محیط مدرسه و کار به این مولفه ها نیازمندیم چرا که به هر میزان که این ها افزایش یابد قدرت حل مساله نیز بالا می رود.

معاون سیما با اشاره به ویژگی های سریال "پایتخت" گفت: این سریال نیز در بحث ارتقای نشاط اجتماعی بسیار موفق بوده است. سریال "پایتخت ۵" ۸۰ درصد مخاطب داشت و ۹۲ درصد از آن رضایت داشتند و دیگران که این سریال را ندیدند موقعیت تماشا را نداشتند و اینگونه نبوده است که ببینند و علاقه مند نباشند.

وی اضافه کرد: اگر سازمان اوج در کنار این کار قرار نمی گرفت و مشاوره های جدی نمی داد این سریال به تولید نمی رسید. مدافعان حرم هم این کار را دیدند و هیچ کس نگفت تصویری که از داعش نمایش داده شد آماتور بود چون محتوای زیادی در اختیار عوامل قرار گرفت و مشاوره های خوبی انجام شد.

میرباقری در ادامه سخنانش اظهار کرد: این کار بسیار بزرگ و فاخر بود و اگر قرار است تداوم یابد باید ایده های ناب داشته باشد.

او یادآور شد برای اینکه سریال "پایتخت ۵" ادامه داشته باشد، همان طور که سیروس مقدم نیز تاکید کرده است باید ایده خلاق و حمایت رسانه پشتیبان را داشته باشد. ما از نقدهای صادقانه و هوشمندانه استقبال می‌کنیم اما در عین حال فکر می‌کنم جامعه باید آستانه تحمل خود را نیز بالا ببرد. سریال "پایتخت ۵" باید در مقایسه با کارهای دیگر از نظر ساخت و اثرگذاری ارزیابی شود. در کل امیدوارم بتوانیم بیش از پیش آثاری شایسته مردم ایران تولید کنیم که به بالا بردن آستانه تحمل آنها و افزایش توان حل مشکلات کمک کند.

سیروس مقدم نیز سخنان خود را با یک شوخی آغاز کرد و گفت: من نه نماینده موساد و نه جاسوس هستم. من شبیه به پایتختی ها هستم.

کارگردان پنج گانه "پایتخت" گفت: قبلا پفته ام و بار دیگر هم تاکید می کنم که سریال "پایتخت" متعلق به من، آقای تنابنده، اوج، صدا و سیما و... نیست بلکه متعلق به مردم است و چنان قدرتی دارد که فقط مردم می‌تواند تعیین کند ادامه‌دار باشد یا نه.

مقدم در ادامه با بیان خاطره‌ای از استقبال ۵۰۰ کودک معلول ذهنی و جسمی در بیمارستان فیاض مشهد که خواستند عوامل "پایتخت" را ببینند، گفت: این کودکان با وجود تمام سختی‌هایی که دارند، سریال "پایتخت" را دیده‌اند و مدام از من سراغ ارسطو، سارا و نیکا را گرفته‌اند. کدام صهیونیست یا عامل موسادی این کار را برای مردم این کشور می‌کند. فکر می‌کنم برخی از دوستان باید شماره عینکشان را عوض کنند و واقعی‌تر نگاه کنند. "پایتخت" یک کار تیمی است که تک تک عوامل در آن نقش داشته‌اند.

کارگردان سریال "پایتخت 5" تاکید کرد: سریال "پایتخت ۵" ساخته نمی‌شد مگر با حمایت‌های مادی و معنوی سازمان اوج. حمایت مادی یعنی پول و فراهم کردن امکاناتی که شاید نمی‌توانستیم به غیر از این آنها را فراهم کنیم و حمایت مادی یعنی ۵۰ فیلم مستند درباره اوج، خاطرات فرماندهان جنگ با داعش، مشورت با بسیاری از کسانی که در این زمینه تجربه های فراوان دارند و مشورت با افراد پرتعدادی که این موضوع را تجربه کرده بودند.

مقدم همچنین با اشاره به حمایت‌های سازمان صداوسیما در پخش این سریال با ممیزی‌های کمتر توضیح داد: حمایت‌های آقای میرباقری و رییس سیما فیلم هنگام پخش و پیش از آن باعث شد تا سریال "پایتخت ۵" با کمترین ممیزی راهی آنتن شود؛ این سریال نسبت به چهار فصل گذشته با ممیزی‌های کمتری پخش شد.

او در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که تعامل سه‌گانه میان سازندگان، سازمان اوج و صداوسیما بتواند به سریال‌های تلویزیونی رونق بدهد.

ریما رامین فر نیز در سخنان کوتاهی گفت: خانم غفوری از من خواستند که بگویم امیدوارم مناطق آزاد ما در ایران آنچنان پیشرفت کند که دیگر برای فیلمبرداری چند سکانس مجبور نباشیم به ترکیه برویم و برخی به ما بگویند برای تبلیغ صنعت گردشگری ترکیه به آنجا رفته‌ایم.

محسن تنابنده، بازیگر نقش نقی در سریال‌های "پایتخت" که سرپرست نویسندگان این سریال را نیز بر عهده داشته است، در سخنانی اظهار کرد: وقتی پروژه‌ای به فصل پنجم می‌رسد، برخلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند کار بسیار سخت‌تر می‌شود. فصل پنجم یعنی کار پنج برابر سخت‌تر می‌شود.

او با اشاره به نقش مهم فیلمنامه در جذابیت سریال "پایتخت" ضمن تشکر از خشایار الوند، یادآور شد: آقای الوند با وجود همه مشکلات بسیار مهربانانه پای کار ایستادند. موفقیت‌های سریال "پایتخت" به فرد برنمی‌گردد چرا که همه چیز گروهی پیش رفته است.

این بازیگر با اشاره به بخش‌های جنگی سریال "پایتخت" بیان کرد: ورود به برخی از اتمسفرهای قصه مثل شرایط جنگی و در عین حال ایجاد فضایی شیرین کار را بسیار سخت می‌کرد. ما می‌دانیم نواقص زیادی داشته‌ایم ولی فکر می‌کنم این یک شروع خوب برای ورود به این سبک کار بود.

تنابنده اظهار کرد: امیدوارم سعه صدر ما بیشتر شود و بتوانیم مهربان‌تر به قضایا نگاه کنیم. فکر می‌کنم اگر موقعیتی که برای سریال "پایتخت 5" فراهم شد، برای پروژه‌های دیگر نیز فراهم شود، شاهد سریال‌های بهتری باشیم.

آخرین سخنران این مراسم نیز همسر شهید بلباسی بود که پیش از این اظهار نظرش درباره سریال "پایتخت" نیز خبرساز شده بود. او نیز درباره سریال "پایتخت" بیان داشت: از مظلومیت شهدای مدافع حرم همین بس که بسیاری درِ منزل ما را می زنند و می گویند که چرا همسرت تو و چهار فرزندش را رها کرد و رفت. گاهی از ما سئوال می شد که نکند همسرت جرمی مرتکب شده یا کلاهبرداری کرده که به این بهانه از کشور خارج شده؟ من نیز دنبال راه کاری بودم که بتوانم در موقع مقتضی پاسخ فرزندانم را درباره علت حضور پدر شهیدشان در سوریه بدهم ولی وقتی که ۲ قسمت آخر سریال پخش شد پسرم چند بار از رفتن پدرش سوال کرد و دخترم به او گفت اگر بابایی نمی رفت این اتفاقات همین جا رخ میداد و آنجا بود که "پایتخت 5" توانست پاسخ فرزندان مرا درباره چرایی حضور مدافعان حرم به خوبی بدهد.

وی در پایان درباره یکی از سکانس های سریال گفت: سکانسی که خیلی مرا تحت تاثیر قرار داد، صحنه ای بود که پسر بچه پیکر پدرش را تکان می داد تا بلند شود. شما هم دعا کنید که پیکر شهدایی مانند همسر من که هنوز بازنگشته اند به زودی بازگردد.

در پایان این مراسم از عوامل سریال "پایتخت 5" تجلیل به عمل آمد.