به گزارش هنرآنلاین ، احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی بومی نواحی مختلف ایران، به رغم تنوع و تکثر، چنان با جلوه‌های حیات فردی و گروهی اقوام متنوع این سرزمین پیوند مستحکم داشته که کمتر آداب و مناسک و یا رفتارهای آیینی را در بین مردم می‌توان یافت که با موسیقی‌سازی و آوازی همراه نشده باشد.

وی افزود: از این رو موسیقی نواحی مختلف ایران، یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی محسوب می‌شود. منبعی که آینه تمام نمای وقایع و اتفاقات تاریخی و اجتماعی فرهنگ قومی، در قالب آفرینش ترانه‌های اجتماعی و سیاسی وشرح دلاوری‌های مردمان این سامان است که در این راستا قرار است تا در اردیبشهت ماه جاری یازدهمین دوره از جشنواره جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برگزار شود.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این دوره از جشنواره پیش‌بینی شده است دعوت و بهره‌برداری از توانمندی هنرمندان گمنام در این عرصه است موضوعی که باعث شد تا جهت تشریح هرچه بهتر این مسئله با احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به گفت‌وگو بشینیم

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با بیان اینکه دعوت از هنرمندان ناشناخته باعث می‌شود که طیف گسترده‌تری از هنرمندان موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره حضورداشته باشند ادامه داد: متأسفانه برخی از بزرگان موسیقی نواحی ایران که به دلیل سابقه و تجربه‌کاری در جایگاه استادی قرار دارند به دلیل سکونت در روستاها و عدم برخورداری از امکانات ارتباطاتی مناساب از برگزاری چنین جشنواره‌هایی بی‌خبرند.

وی تصریح کرد: بنابراین کوشش کردیم این گروه از استادان گران‌مایه را که از گنجینه‌های کشور ما به شمار می‌آیند را شناسایی و در جهت تکریم آن‌ها بیش از گذشته اقدامی داشته باشیم.

صدری ضمن قدردانی از زحمات اصحاب رسانه جهت اطلاع‌رسانی درست تصریح کرد: بنده معتقدم رسانه‌ها می‌توانند با هم افزایی هوشمندانه و پوشش مناسب رخدادهای فرهنگی این چنینی مارا در جهت تبین هرچه بیشتر اهمیت و ارزش این مقوله یاری کنند و چنین رخدادهایی را به یک رویداداثرگذارتر تبدیل کنند.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ادامه به تشریح هرچه بیشتر این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: یکی از بخش‌های مهمی که در اجراهای جشنواره این دوره، پیش‌بینی‌شده اجرای جوانان مستعدی است که در بخش جوان جشنواره موسیقی نواحی جایگاه نخست را به دست آورده‌اند.

وی ادامه داد: این جوانان توانا برای اجرا در بخش کشوری این جشنواره فراخوان شده‌اند تا علاوه بر اینکه از تجربیات بزرگان این عرصه بهره‌مند شوند توانمندی‌های خود را نیز در کنار هنرمندان پیشکسوت بسنجند.

صدری گفت: بی‌شک جوانان سرمایه‌های بنیادین هر کشوری به شمار می‌آیند و فراهم کردن زمینه شکوفایی، شایستگی و توانایی آنان وظیفه‌ای همگانی است و به نظر می‌رسد ایجاد انگیزه برای جوانان ازجمله رسالت‌های این جشنواره است برای نمونه نوجوانی در جشنواره جوان به‌طور پرشور و حیرت‌انگیزی تار آذری می‌نواخت و مطمئناً هنرنمایی وی در محضر پیشکسوتان بسیار جذاب است.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: برنامه در نظر گرفته‌شده برای اجرای هنرمندان جوان به‌این‌ترتیب است که هنرمندان برگزیده جشنواره جوان، پیشکسوتان جشنواره‌ی موسیقی نواحی و هنرمندانی که آثارشان با جستار این دوره گزینش‌شده و به جشنواره راه‌یافته‌اند، در یک سالن اجرا خواهند داشت و اجراهایشان به‌صورت همگانی است؛ اما متصدیان، به‌طور ویژه به این اجراها می‌پردازند.

مشاور معاون وزیر و رییس کمیته‌های تخصصی ارزشیابی هنرمندان درپایان گفت: مهم‌ترین هدفمان از برگزاری این بخش این است که جوانان در این مجال با نحوه اجراها و نشست‌وبرخاست‌ها هنرمندان پیشکسوت آشنا شده و به‌اصطلاح آداب اجرا را از آنان بیاموزند به نظرم جوانان توانمند ضمن تجربه‌اندوزی، آئین مهرورزی که در پس سنت نوازندگی این سازهای کهن است را درک کرده و متوجه این نکته مهم می‌شوند که یک پیشکسوت چگونه بر این بنیادها پایند است.