سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار الهام طاهایی با عنوان "نقش نشان" در گالری سایه، نمایشگاه محمد کیوان با عنوان "خود-بارگی" در گالری ایرانشهر، نمایشگاه عارف رودباری شهمیری با عنوان "وضعیت ناخوشایند" در گالری سیحون و نمایشگاه اکرم سرتختی با عنوان "حوض نقاشی" در گالری ثالث، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

پیام‌رسان تاریخی

نمایشگاه نقاشی الهام طاهایی با عنوان "نقش نشان" در گالری سایه برپاست. تابلوهایی که در این مجموعه به نمایش درآمده است دربرگیرنده فیگورهایی است که در هیئتی تاریخی و کهن در فضایی تهی دیده می‌شوند. بیشتر این فیگورها زنانی هستند که به شیوه مینیاتورهای ایرانی تصویر شده‌اند و ویژگی‌های آشنایی مانند چشم‌های بادامی و ابروهای کمانی، بیننده را به یاد تصاویری چند صد ساله می‌اندازد.

طاهایی در این تصاویر با استفاده از تنالیته رنگ‌های قهوه‌ای و زرد، فضایی گرم به وجود آورده است که به همراه بافت‌های ایجاد شده با افزودن مواد مختلف، به ایجاد حس قدمت و کهنگی در آثار کمک می‌کند. بیشتر زنان در این مجموعه مشغول نواختن سازی هستند و فضای اطراف آنها با حضور پرنده‌ها و ابرهای پیچان تلطیف شده است. حس موسیقی نه تنها در تصویر و نمادهای آشکار آن دیده می‌شود، بلکه استفاده از خطوط منحنی و دوار باعث می‌شود ریتم و حرکت برای مخاطب بازسازی شود.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی الهام طاهایی در گالری سایه

از سویی دیگر تمبرها و نقوش روی آنها سوژه تعدادی از آثار این نمایشگاه هستند، اما باز هم آدم‌ها هستند که بر روی کادر بسته تمبر جا خوش کرده‌ و به نقش تمبر تبدیل شده‌اند. تمبرها که روزگاری وسیله‌ای برای ارسال پیام آدم‌ها به یکدیگر بودند، امروزه کاربردی ندارند، اما چهره‌های کهن و تاریخی منقوش بر آنها نمادی از همان ارتباط و قدمت تاریخی تمبر است.

نمایشگاه نقاشی الهام طاهایی با عنوان "نقش نشان" تا 29 فروردین‌ماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 21 ادامه دارد.

انسان علیه انسان

نمایشگاه نقاشی محمد کیوان با عنوان "خود-بارگی" در گالری ایرانشهر برپا است. در این نمایشگاه تابلوهایی با ابعاد متنوع دیده می‌شود که در همه آنها انسان در وضعیتی غیرعادی و گاه شوکه کننده به چشم می‌آید. در فضای تاریک گالری که یک موسیقی با صداهایی گاه ناهنجار به گوش می‌رسد، اولین تابلویی که به چشم می‌خورد قاب طلایی کلاسیکی است که درون آن یک صفحه خالی سیاه قرار گرفته و تنها عنصر قابل توجه در آن وجود دو سوراخ است. از همین ابتدای کار مخاطب درمی‌یابد که با آثاری غیر معمول مواجه خواهد شد.

تابلویی 6 متری با فضایی تیره دربرگیرنده صحنه‌هایی گوناگون است که می‌توان رخدادهای تاریخی را در آن دید. انفجار بمب اتم، پیکری برهنه که یادآور مسیح است، پزشکانی در حال تشریح یک جسد و نمادهایی از جنگ و پیشرفت‌های علمی، عناصر تشکیل دهنده این اثر هستند که در فضایی خطی، به مرور تاریخ می‌پردازد.

محمد کیوان

کیوان در همه این تابلوها به بررسی انسان و ارتباط او با علم و تکنولوژی‌هایی پرداخته که امروز کهنه به نظر می‌رسند ولی زمانی اسباب کشف رموز جهان بودند. اما نمادهایی که در این آثار دیده می‌شود انگار کاربردی جدا از هدف اولیه خود دارند. تشریح پیکر انسان در این آثار به نظر نمی‌رسد در جهت کشف بیماری باشد، تزریق آمپول به یک شخص برای بهبود بیماری او نیست و دستگاه‌های عجیبی که به بدن اشخاص متصل شده به نظر می‌رسد در جهت شکنجه یا دریافت نکاتی پنهان از وجود او باشد.

در میان گالری مجسمه‌ای از انسان قرار دارد که پیش از این در مطب پزشکان برای مخاطب قابل مشاهده بوده و اجزای داخلی بدن انسان در آن دیده می‌شود. سر این مجسمه بر روی گردن در حال گردش است و با نوری که از چشم آن تابیده می‌شود مشغول بررسی محیط اطراف است. در آثار کیوان، انسان مانند مجرم یا محکومی دیده می‌شود که توسط گروهی دیگر از انسان‌ها در حال بررسی است و در این میان مقاطع مختلف تاریخی یا اقوام و ملیت‌های گوناگون قابل مشاهده است.

نمایشگاه نقاشی محمد کیوان تا 4 اردیبهشت در گالری ایرانشهر ادامه دارد. این گالری در خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

آشنایی با ماشینیست‌ها

نمایشگاه مجسمه عارف رودباری شهمیری با عنوان "وضعیت ناخوشایند" در گالری سیحون برپا است. سوژه همه آثار این مجموعه انسان است، انسانی فلزی که با مظاهر زندگی نوین ترکیب شده و موجودی ناشناخته را به وجود آورده است. رودباری پیکره‌های انسانی را با اشیایی واقعی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند ترکیب کرده و به این ترتیب هویتی جدید برای سوژه‌های خود به وجود آورده است.

انسانی که سر او از چندین کلید تشکیل شده و در عین حال قفلی بزرگ به دستان او خورده است، می‌تواند نماد فردی باشد که با وجود داشتن افکار متعدد توانایی باز کردن گره کار خود را ندارد. چرخ دنده‌ها، پیچ و مهره‌ها و قطعات داخلی ماشین در ترکیب با پیکر انسان، بیانگر یکی شدن انسان با ماشین و نیاز شدید او به این مصنوعات است تا حدی که دیگر تصور جدا کردن آنها از یکدیگر امکان‌پذیر نیست و گاه خود انسان به یک ماشین تبدیل شده است.

 نمایشگاه مجسمه عارف رودباری شهمیری با عنوان

پیکره قطعه قطعه شده‌ای که تبر به بخشی از وجود او تبدیل شده است مخاطب را به فکر وامی‌دارد تا نمونه‌های متعدد ابزارهای آسیب‌رسان و تکنولوژی‌های مضر را به یاد آورد، اگرچه این یادآوری تاثیری در روند زندگی او نخواهد داشت زیرا انسان معاصر توان جدا کردن خود از این ابزار و امکانات را ندارد.

نمایشگاه مجسمه عارف رودباری شهمیری تا 29 فروردین ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برگزار می‌شود.

تصویری از حال و آنِ نقاش

نمایشگاه نقاشی اکرم سرتختی با عنوان "حوض نقاشی" در گالری ثالث برپاست. سرتختی هنرمندی خودآموخته است که نقاشی را در 50 سالگی آغاز کرده و حالا در هفدهمین سال فعالیت خود مجموعه‌ای شامل آثار متنوع  را به نمایش گذاشته است. بخشی از آثار این مجموعه به نقاشی از حیوانات اختصاص دارد اما این موجودات شباهت چندانی به آنچه در طبیعت دیده می‌شود ندارند و در واقع فرم‌هایی خیالی هستند که می‌توانند یادآور حیوانات مختلف باشند.

انسان هم در شکل‌هایی دفرمه شده و ابتدایی در این آثار دیده می‌شود. حضور او گاه تنها و به دور از سایر موجودات است و گاه در میان جمعی از انسان‌ها و یا حیوانات گوناگون قرار دارد. تعداد بسیار زیاد آثار نشان دهنده ارتباطی تنگاتنگ با نقاشی است و به نظر می‌رسد سرتختی زمان زیادی را صرف معاشرت با رنگ و کاغذ و بوم می‌کند.

 نمایشگاه نقاشی با عنوان

سرتختی بدون ترس یا در نظر گرفتن اصول و قواعد، رنگ را در آثارش به کار برده و هیچ محدودیتی برای قرار دادن چندین رنگ متضاد در کنار هم در نظر نگرفته است. سادگی و بی‌پیرایه بودن نقوش که ویژگی بارز آثار نقاشان خودآموخته است باعث می‌شود مخاطب ارتباط صمیمانه‌ای با نقاشی‌ها برقرار کند. بیانگرا بودن آثار و انتقال حس در این تابلوها کاملا مشهود است و سرتختی هر آنچه در ذهن او گذشته را به تصویر درآورده است. نقاشی‌های بداهه‌ای که بدون طرح و ایده قبلی، بر سطح کاغذ آمده‌اند و حال و آنِ هنرمند را ثبت کرده‌اند.

نمایشگاه اکرم سرتختی تا 29 فروردین ماه در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ ادامه دارد.