سرویس سینمایی هنرآنلاین: ویتوریو تاویانی کارگردان صاحبنام ایتالیایی که با برادرش پائولو بیش از 20 فیلم ساختند، در 88 سالگی درگذشت. خانواده او روز یکشنبه این خبر را تأیید کرد.

برادران تاویانی بیش از نیم قرن با هم کار کردند و تعدادی از معروف‌ترین فیلم‌های سینمای ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم را ساختند. آن‌ها در 1977 برای فیلم "پدرسالار" برنده جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شدند.

درام مستند "سزار باید بمیرد" به کارگردانی آن‌ها در 2012 جایزه خرس طلای شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. این فیلم درباره زندانیانی یک زندان در ایتالیاست که تراژدی "جولیوس سزار" اثر ویلیام شکسپیر را به صحنه می‌برند، نمایشی که در آن قاچاقچیان مواد مخدر، یک عضو مافیا و یک قاتل در نقش‌های سزار، بروتوس، کاسیوس و دیگر شخصیت‌ها ظاهر می‌شوند. "سزار باید بمیرد" در زندان ربیبیا در حومه شهر رم فیلمبرداری شد.

به گزارش رویترز، سرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا در بیانیه‌ای، درگذشت ویتوریو تاویانی را "یک فقدان هولناک برای سینما و فرهنگ ایتالیا" توصیف کرد و "شاهکارهای فراموش‌نشدنی" که او با برادر کوچکش ساخت، مورد تحسین قرار داد.

این دو یک رابطه کاری منحصر‌به‌فرد داشتند و وقتی یکی از آن‌ها مسئولیت صحنه‌ای را به عهده می‌گرفت، دیگری در کار او دخالت نمی‌کرد.

ویتوریو در 2013 در مصاحبه‌ای به روزنامه گاردین گفت: ما شخصیت‌های متفاوت، اما با ماهیت یکسان داریم. انتخاب‌های ما در زندگی و هنر، یکی است.

آن‌ها اغلب آثار ادبی مهم را مورد اقتباس قرار می‌دادند، از جمله آثار لوئیجی پیراندلو نویسنده ایتالیایی ("کائوس" و "می‌خندی")، لئو تولستوی نویسنده روس ("رستاخیز" و "خورشید در شب") و یوهان ولفگانگ فون گوته نویسنده، شاعر و فیلسوف آلمانی ("خویشاوندی‌های اختیاری").

Vittorio Taviani

"سن‌میکله یک خروس داشت"، "شب سان لورنتسو"، "صبح بخیر بابل"، "فیوریله" و "مزرعه چکاوک‌ها" از دیگر ساخته‌های برادران تاویانی است.

آن‌ها آخرین بار در 2015 فیلم "بوکاچیو سحرآمیز" را با هم کارگردانی کردند که از روی "دکامرون" اثر جووانی بوکاچیو نویسنده عصر رنسانس ساخته شد.

ویتوریو تاویانی در 1929 در سان مارینو در توسکانی به دنیا آمد. او کار حرفه‌ای را به عنوان یک خبرنگار شروع کرد. او و برادرش پیش از ورود به دنیای سینمای داستانی، فیلم‌های مستند می‌ساختند.