سرویس سینمایی هنرآنلاین: رحیم طوفان با فیلم " یک کیلو و بیست و یک گرم" به بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌آید. در این فیلم لیلا زارع، سعید آقاخانی، فرشته صدر عرفایی، آناهیتا افشار، بابک انصاری، روشنک گرامی، مریم کاویانی، رهام مخدومی، سمیرا ذکایی و بازیگران خردسال ساغر کیان راستی و مانلی اصفهانی به ایفای نقش می‌پردازند. در واقع "یک کیلو و بیست و یک گرم" یک اثر اجتماعی است و سه قشر از طبقه فرهنگی را کارشناسی و روایت می‌کند.

رحیم طوفان درباره ایده شکل گیری فیلمنامه اثر خود در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت:  فیلمنامه "یک کیلو و بیست و یک گرم" سه سال پیش از طریق لیلا نیکزاد به من واگذار شد با یک ایده خاص که برایم جذاب بود. اما با ساختار کلی آن خیلی موافق نبودم. بنابراین مدتی روی فیلمنامه کار شد و بعد از اتمام، به بنیاد سینمایی فارابی ارائه داده شد یکسری نظرات هم دوستان در بنیاد داشتند که فیلمنامه نویس آن‌ها را در راستای بهبود اثر بکار گرفت و در نهایت به آن چیزی که می‌خواستیم رسیدیم.

یک کیلو و بیست و یک گرم (2)

وی سپس ادامه داد: داستان درباره سه قشر از جامعه است از سه طبقه متفاوت که در کل داستان را با هم جلو می‌برند و در نهایت یک جا با هم ادغام می‌شوند و به یک خروجی مشترک می‌رسیم.  در واقع رفتار و عملکرد این سه قشر در طول فیلم کارشناسی می‌شود. مانیفست من در فیلمنامه یک هدف را طی می‌کند و آن هم این است که همه در تاریکی یکسان هستند. این نظر من از جامعه است و همین را در طول فیلم نشان می‌دهم. به نظر من هیچ کس مقصر نیست و افراد در شرایط خاص تصمیمات مشابه به هم می‌گیرند.

طوفان درباره عنوان فیلم نیز بیان کرد: "یک کیلو و بیست و یک گرم" در واقع برگرفته شده از خود داستان است. در تمام تصمیمات اشتباهی که از سوی  سران کشورهای مختلف در جهان گرفته می‌شود همواره این مردم و کودکان هستند که حقشان ذائل می‌شود. مبنا این است و می‌گوییم در جامعه خودمان نیز ، بخاطر تصمیمات اشتباه بزرگ‌ترها این حق بچه‌ است که خورده می‌شود. یک کیلو هم در واقع وزن بچه‌ای است که بدنیا آمده و بیست و یک گرم هم وزن بچه‌ای است که از دنیا می‌رود.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در مسیر رسیدن به هدف با مشکلات مواجه بوده است بیان کرد: به نظر من فیلم اولی در سینما شباهت خاصی با گرفتن گرین کارت دارد. همه فکر می‌کنند که شما یک روزه فیلمساز شدید در حالی که این را نمی‌دانند که شما برای فیلم سینمایی ساختن حداقل 10 تا 15 سال زحمت کشیده‌اید.  اغلب فیلم اولی‌ها  اینطور هستند شاید برخی از سر نادانی مدعی هستند، اما باقی بسیار زحمت کشیده و فیلترهای بسیاری را رد کرده‌اند تا به اینجا برسند. متاسفانه نگاه‌ها بد است و مجبوری با همه بجنگی تا به جایگاه دلخواهت برسی.

طوفان همچنین درباره جذب سرمایه از سوی کارگردان‌ها عنوان کرد: سرمایه گذار وصل شده به کارگردانان فیلم اولی، هیچ کس به این عزیزان اعتماد نمی‌کند مگر اینکه خود سرمایه گذار اعتماد کند. من بخاطر گذشته پربار و پرکارم و بخاطر دریافت جوایز فیلم‌های متعدد کوتاهی که ساختم،  سرمایه گذارانی بودند که به من اعتماد کردند و من را برای ساخت فیلمم همراهی کردند  و بعد به سراغ تهیه کننده رفتم.

یک کیلو و بیست و یک گرم (1)

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب بازیگران تا چه اندازه براساس علاقه و انتخاب اول او صورت گرفته است، گفت: قطعا انتخاب اول من این نبود، چرا که فیلم من رئالیستی است و خیلی دوست داشتم بازیگرانم چهره نباشند، اما از آنجایی که سینمای ایران را همه می‌شناسند و فیلم بدون بازیگر قاعدتا در گیشه دیده نمی‌شود، به همین دلیل به سراغ بازیگران حرفه‌ای رفتیم و گروه خوبی از بازیگران به جمع ما پیوستند.

طوفان در ادامه درباره حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز اظهار کرد: هر جشنواره‌ای که فیلم در آن حضور داشته باشد برای فیلم اتفاق خوبی را رقم می‌زند چه رسد به جشنواره جهانی فیلم فجر. اگر تبلیغ خوبی برای فیلم صورت گیرد مخاطب هم فیلم را می‌بیند. فیلم مثل یک کالاست که باید اول برای آن تبلیغ کرد و زمانی که جنس از کیفیت خوبی برخوردار باشد مردم خودشان می‌روند و آن را تهیه می‌کنند. این فرصت خوبی است برای ما اما متاسفانه زمانی که برای ما در نظر گرفته‌اند زمان خوبی نیست. ما 5 شنبه 30 فروردین اولین اکران را داریم و دومین اکرانمان هم 2 اردیبهشت ماه است در یک زمان بسیار بد و سالنی کوچک.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در تولید این فیلم آنچه را که مدنظر داشت توانست به اجرا درآورد، عنوان کرد: این فیلم را من با 60 درصد از خواسته‌هایم جلو  بردم. فیلم اولی‌ها درست است که خیلی آماده برای ساخت اولین اثرشان هستند اما هرچیزی که دوست دارند نمی‌توانند جلوی دوربین بیاورند، چرا که هر کسی نظر خود را می‌خواهد اعمال کند. اگر یک فیلم اولی با بودجه کمی شروع کرده باشد قطعا نمی‌تواند خواسته‌هایش را اجرا کند به این دلیل که یا خواسته‌هایش را حذف می‌کنند و یا موارد دیگر را جایگزین آن می‌کنند. فیلم اولی وقتی فیلم اول را می‌سازد دقیقا مثل همان مثالی است که زدم انگار گرین کارتش را دریافت کرده است. فیلم من هنر و تجربه نیست و از جنس سینمای بدنه است، وجه هنری و عمومی دارد.

طوفان در خاتمه درباره بخش فیلم اولی‌ها و داوری آثار آن‌ها در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و قطعا برای دوستان کارگردانم اتفاق خوبی است و از این بابت خوشحالم و به همه آن‌ها تبریک می‌گویم.