سرویس معماری هنرآنلاین، مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف اصفهان با حمایت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهر ایران برگزار می‌شود.

این مسابقه تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی و با حضور نماینده این دبیرخانه در جلسات داوری برگزار می‌شود.

در این فراخوان آمده است: اصفهان در دو دهه ابتدایی ۱۳۰۰ شمسی تعداد زیادی کارخانه را در خود دیده است که چهره یک شهر صنعتی را برای آن ساختند. مجموعه کارخانه‌های اصفهان در این دوران دارای سبک خاصی در معماری و تزیینات هستند که آن‌ها را منحصربه فرد و شناسنامه‌دار نموده است. کارخانه ریسباف اصفهان یکی از آخرین آثار ارزشمند بازمانده از این دوران در تاریخ معاصر این شهر است که در نقطه مهمی از شهر قرارگرفته است. وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان پس از تملک این مجموعه صنعتی زیبا و ارزشمند که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، در نظر دارد این مجموعه را به زندگی شهری اصفهان بازگردانده و تبدیل به مرکزی فعال، پویا و سرزنده برای اهالی شهر اصفهان و گردشگران این شهر نماید. کارخانه ریسباف مجموعه‌ای هفت هکتاری با ساختمان‌هایی شامل سوله‌های تولید و تکمیل کارخانه و انبارها است که دو سبک معماری سنتی ایرانی و معماری وارداتی غربی در ابتدای قرن حاضر در آن دیده می‌شود. درعین حال این مجموعه وسیع عرصه‌های باز زیادی را نیز در خود دارد.

هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، کارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است. ایده‌های ارسالی برای شرکت در این مسابقه باید هر دو حوزه کاربری جدید و کالبدی مجموعه میراث صنعتی ریسباف را پوشش دهد.

محصول مسابقه ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف باید در زمان مقرر به دبیرخانه مسابقه ارسال شود. این محصول باید در قالب زیر به دست دبیرخانه برسد:

۱- مدارک ارسالی باید شامل یک الی پنج شیت (به دلخواه) ۵۰*۷۰ سانتیمتر باشد. این مدارک می‌تواند حاوی هرگونه متن، تصویر، نقشه، ماکت، تصاویر سه بعدی، دیاگرام، اسکیس و … باشد.

تبصره ۱: شیت های ارسالی می‌تواند شامل یک یا ترکیبی از ساختارهای بالا باشد.

تبصره ۲: بدیهی است مدارک ارسالی باید گویای ایده و طرح به صورت خوانا و واضح باشد.

تبصره ۳: در صورت وجود ماکت در مدارک ارسالی هر ماکت به ازای یک شیت محاسبه خواهد شد.

تبصره ۴: کلیه مدارک ارسالی باید به دو صورت فیزیکی (شیت های ۵۰*۷۰ سانتیمتری) و فایل دیجیتالی بر روی لوح فشرده نیز تحویل داده شود.

تبصره ۵: فایل‌های دیجیتالی آثار ارسالی اعم از عکس، نقشه، مدل‌سازی‌ها و… باید با کیفیت و خوانایی مناسب برای ابعاد تعیین شده در مسابقه (شیت های ۵۰*۷۰ سانتیمتری) تنظیم شده باشند.

۲- مدارک ارسالی برای دبیرخانه، باید دارای مشخصات فرد و یا گروه شرکت کننده باشد؛ این مشخصات شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تلفن تماس ثابت و همراه همه افراد گروه و یک آدرس پستی و پست الکترونیکی جهت مکاتبه است.

تبصره ۱: مشخصات فرد یا گروه شرکت کننده نباید بر روی شیتهای ارسالی درج شده باشد. این مشخصات باید به طور جداگانه در بسته ارسالی قرار گرفته و در فایل‌های دیجیتالی ارسالی نیز درج شده باشد.

توجه: بدیهی است مدارکی که هریک از شرایط فوق را نداشته باشند در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

همچنین توجه به ارزش‌های تاریخی در میراث صنعتی ریسباف، اعم از میراث منقول و غیرمنقول،  در نظر داشتن ارزش‌های میراث معنوی مجموعه، به گونه‌ای که یادآور گذشته مجموعه و حافظه شهری،  نقش و اثرگذاری مجموعه میراث صنعتی ریسباف در بافت پیرامون، همسایگی‌ها و شهر اصفهان و  نو و بدیع بودن ایده و خلاقیت در ایده پردازی اصول موردنظر کارفرما در انتخاب ایده برتر است.

تعهدات کارفرما در این مسابقه عبارت‌اند از:

۱- بر اساس نتایج داوری مسابقه به ۵ ایده برتر جوایزی تقدیم می‌گردد و مابقی کارهای ارسال شده در اختیار دستگاه مربوطه قرار خواهد گرفت.

تبصره ۱: مالکیت کلیه حقوق مادی و معنوی ایده‌ها و طرح‌های ارسالی پس از برگزاری مسابقه طبق قانون مؤلفان و مصنفان و هنرمندان است.

۲- در صورت استفاده از ایده هر یک از شرکت کنندگان، نام فرد یا افراد به عنوان صاحب ایده درج خواهد شد و بسته به میزان توانایی ممکن است در تیم مشاور طراح پروژه نقش داشته باشد.

۳- کارفرما متعهد می‌شود در صورت دریافت شکایات در مورد داوری آثار در بازه زمانی تعیین شده، طبق آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی به آن رسیدگی کند.

 

تعهدات شرکت کنندگان عبارتند از:

۱- شرکت کنندگان متعهد می‌شوند آثار ارسالی ایشان دارای اصالت و محصول خلاقیت و ایده پردازی خود ایشان است و در صورت تشخیص کپی بودن اثر در هر مرحله‌ای از مسابقه حذف خواهد شد.

تبصره : مرجع رسیدگی و تشخیص درباره اصالت محصولات، هیئت داوری مسابقه است.

۲- شرکت‌کنندگان موظف هستند آثار خود را در بازه زمانی تعیین شده ارسال نمایند. بدیهی است آثاری که بعد از زمان تعیین شده به دبیرخانه برسد در مسابقه شرکت داده نمی‌شوند.

۳- شرکت‌کنندگان موظف هستند آثار خود را در فرمت مشخص شده تنظیم و ارسال نمایند.

۴- شرکت در مسابقه به منزله پذیرش تمام شرایط مندرج در این فراخوان و آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی کشور است.

توجه: برنامه این مسابقه بر اساس آیین نامه جوامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی مصوب پانصد و سیزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۳۸۲/۱/۲۶ تنظیم شده و بدیهی است که این آیین نامه ملاک عمل خواهد بود.

بر اساس این گزارش، محمدسعید ایزدی، رامین مدنی، اسکندر مختاری، مصطفی کیانی، محمدرضا قانعی و همایون نورایی (عضو علی البدل) به عنوان هیئت داوران حضور دارند، همچنین رضا فیاضی مدیریت این مسابقه را بر عهده دارد.

جوایز برندگان در این مسابقه عبارت‌اند از: رتبه اول: دویست و پنجاه میلیون ریال؛ رتبه دوم: دویست میلیون ریال؛رتبه سوم: صد و پنجاه میلیون ریال؛رتبه چهارم: یک‌صد میلیون ریال و رتبه پنجم: پنجاه میلیون ریال است.

همچنین در پایان این مسابقه تعدادی از کارهای برتر به انتخاب دبیرخانه در نمایشگاهی که در مجموعه کارخانه ریسباف برگزار خواهد شد، به نمایش گذاشته می‌شود.

مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا 26 اردیبهشت ماه سال جاری است و برندگان نیز هشتم خردادماه اعلام می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه واقع در: اصفهان، خیابان هزارجریب، خیابان آزادی، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، اداره عمران و بهسازی شهری و یا به ایمیل risbaf.regeneration@gmail ارسال کنند.