سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، با انتشار گفتگویی از افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهمترین دستاوردهای صنعت نساجی درسال گذشته را منتشر کرده است.

در ادامه به برخی عناوین مهم این گفتگو اشاره می‌شود:

همکاری دستگاه های ذیربط از جمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی انجمن ها و تشکل های تولیدی و صاحبنظران امر اقدام ها و هماهنگی هایی در سال گذشته انجام شد.

یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت نساجی در سال گذشته، اجرای دستورالعمل چگونگی صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع کنندگان، دفاتر و شعب شرکت های خارجی عرضه کننده کالای پوشاک دارای نام و نشان تجاری "برند" بود.

همین پیوند، با اجرای ماده 3 دستورالعمل مذکور درخصوص سفارش گذاری و تولید درصدی از میزان واردات برندهای مذکور از طریق تولید کنندگان داخلی، امید می رود که با فراهم آمدن زمینه تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات و دانش فنی میان طرف های تاکنون از 71 برند خارجی که مدارک خود را ارائه کردند، 33 برند از کشورهای انگلستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، هنگ کنگ، لهستان، کانادا و ترکیه برای سفارش گذاری در راستای اجرای ماده 3 دستورالعمل فوق اقدام به همکاری مشترک با تولیدکنندگان ایرانی کردند.

از اجرایی شدن برجام و در زمان تحریم ها، صنعت نساجی از نظر فناوری و مواد اولیه با تبعات منفی مواجه شد که منجر به اجرا نشدن برنامه ریزی های از پیش تعیین شده به دلیل فقدان ارتباط با کشورهای پیشرفته و تولید کننده ماشین آلات نساجی بود.

یکی دیگر از مشکلات زمان تحریم، قطع ارتباط ایران با منابع اصلی تامین مواد اولیه صنعت نساجی، مراکز مشاوره های فنی و دانش روز، مشکل فروش و فقدان بخش عمده ای از بازارهای جهانی محصولات نساجی به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول بود.

برجام موجب بهبود و گسترش تبادلات بین المللی صنعت نساجی در خصوص واردات، صادرات، نصب ماشین آلات جدید و مشکلات مالی و بانکی شد و با امیدواری صنعتگران داخلی به شرایط جدید و حضور قوی صنایع کشورهای پیشرفته صنعتی برای بازسازی شرایط و روابط گذشته، بستر مناسبی برای کار فراهم و اغلب مشکلات ارتباطی صنایع کمرنگ شده است.

با توجه به پروانه‌های بهره برداری صادره، پارسال تعداد 466 واحد با سرمایه گذاری 18 هزار میلیارد ریالی و با اشتغال 9 هزار و 268 نفر طرح های خود را به بهره برداری رسانده اند.

الیاف پلی استر، نخ فیلامنت پلی استر و نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی به ترتیب 206، 240 و 215 هزار تن و فرش ماشینی و چرم به ترتیب 92 هزار مترمربع و 46 میلیون فوت مربع تولید شدند.

با توجه به شرایط بوجود آمده در قالب دستورالعمل واردات پوشاک که پیش از این مطرح شد، قراردادهای مختلف همکاری بین شرکت های خارجی و داخلی منعقد شده است. 

علاوه بر این، شرکت های داخلی توانمند نیز با برندهای مطرح در زمینه محصولات چرمی قراردادهایی را به اجرا گذاشته اند و این دفتر بنا بر وظیفه سازمانی خود در صورت لزوم حمایت های لازم را از شرکت های مربوطه به عمل خواهد آورد.

ارائه تسهیلات متناسب برای حفظ وضعیت موجود و نیز ایجاد تمایل به سرمایه گذاری جدید در راستای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود به منظور سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، پیگیری ایجاد و گسترش شهرک های ویژه پوشاک و کفش، پیگیری و اقدام های لازم در خصوص آموزش نیروی انسانی در صنعت، پیگیری تامین مناسب مواد اولیه واحدهای تولیدی از جمله بهبود مواد پتروشیمی و همچنین تسهیل فرآیند ورود موقت برای توسعه تولید صادرات محور و اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی در قالب طرح رونق تولید و طرح بازسازی و نوسازی ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، سایر اقدام های انجام شده برای حل مشکلات این صنعت بوده است.

همچنین بر اساس آمار گمرک، در 9 ماه پارسال صادرات پوشاک ایران 39 میلیون دلار بود که بخشی از کل گروه صنایع نساجی و پوشاک را در بر می‌گیرد.