سرویس استان‌های هنرآنلاین: شیراز تاکنون برای به دست آوردن عناوین مختلف فرهنگی چون پایتخت فرهنگی ایران زمین یا شهر خلاق ادبی و پایتخت فرهنگی جوانان جهان اسلام داوطلب بوده است که برخی از این عناوین را به دست آورده و برای تثبیت جایگاه خود در حوزه بین‌المللی فرهنگی همچنان می‌کوشد.

جایگاه بین‌المللی فرهنگی شیراز از آن رو مورد توجه و تاکید است که این شهر خاستگاه شعر و ادب و فرهنگ است، وجود یادمان‌های کهن فرهنگی و ریشه‌دار بودن این شهر در ادبیات و فرهنگی این جایگاه را برای شیراز به ارمغان آورده است.

همچنین توانمندی‌های شیراز به عنوان مرکز استان فارس در حوزه میراث فرهنگی با وجهه بین‌المللی از جمله آثار ارزشمند هخامنشی، ساسانی و زندیه در این اقلیم به جایگاه شیراز در حوزه بین‌المللی فرهنگ و میراث فرهنگی افزوده است.

اکنون فرصتی فرا رسیده است تا با برپایی نمایشگاه عکس و اسناد همکاری‌های ایران و سازمان ملل با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و سازمان خبرگزاری ایرنا در شیراز زمینه‌های توسعه فرهنگی با پیش زمینه بین‌المللی دراین کلان شهر فرهنگی بار دیگر در معرض قضاوت افکار عمومی قرار گیرد.

برگزاری این نمایشگاه از آن رو حائز اهمیت است که شیراز به عنوان نخستین شهر کشور میزبان آن است، مدیران و مسئولان برگزارکننده نمایشگاه که تجربه فعالیت‌های فرهنگی در شهرهای مختلف جهان را داشته‌اند از آن رو شیراز را برای برگزاری این نمایشگاه واجد شرایط دانسته‌اند که این شهر قابلیت و توان معرفی آموزه‌ای فرهنگی به جهانیان را دارد.

برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد همکاری‌های ایران و سازمان ملل با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و سازمان خبرگزاری ایرنا در شیراز تاییدی بر توان رسانه‌ای شیراز نیز هست، توان رسانه‌ای شیراز با بهره‌مندی از بیشترین رسانه‌های مکتوب محلی و همچنین رسانه‌های فعال در فضای مجازی این فرصت را فراهم کرده است که در آینده شیراز را دارای مکتب رسانه‌ای منحصر به فرد کند.

بهره‌مندی شیراز از مکتب رسانه‌ای منحصر به فرد و ویژه می‌تواند تحولی نوین در حوزه فرهنگ و رسانه ایجاد کند و الگوساز مناسبی برای سایر مناطق کشور در رشد و نموی فرهنگی و رسانه‌ای باشد.

این نمایشگاه تصویری واقعی و موجه از کشورمان به جهانیان مخابره کرده و می‌تواند پایانی بر تحرکات دشمنان ما مبنی بر ایران هراسی در سطح بین‌المللی باشد، این نمایشگاه در قالب ٣٦ عکس می‌تواند آغازی بر همکاری های بین‌المللی کشورمان با مناطقی از جهان باشد که تصویر درستی از ایران در ذهن ندارند و مرعوب فعالیت‌های مخرب دشمنان این مرز و بوم شده‌اند.

نمایشگاه عکس و اسناد همکاری ایران و سازمان ملل متحد به همت مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) از ٢٣ تا ٢٩ فروردین ماه در شیراز برپاست.

این نمایشگاه در سال ٩٧ در استان‌های مختلف برپا می‌شود و با پیگیری‌های صورت گرفته توسط همکاران ایرنا در استان فارس، شیراز نخستین میزبان این نمایشگاه مشترک در استانها است.

در این نمایشگاه که با حضور معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و مسئولان استان فارس در نگارخانه تاروپود مرکز اسناد کتابخانه ملی استان فارس در شیراز و در چهارراه حافظیه گشایش یافت ٣٦ عکس تاریخی که گویای حضور ایران در جامعه ملل و نقش کلیدی آن در تاسیس سازمان ملل متحد است به نمایش در آمده است.

مجموعه عکس ها و اسنادی که برای این نمایشگاه انتخاب شده مربوط به آرشیو مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) ، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر است.

در این نمایشگاه تصاویری از حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی هنگام تاسیس این سازمان جهانی، سفر هفت دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران و گزیده ای از طرح های به اجرا درآمده این سازمان در ایران به نمایش گذاشته شده است.

١٨ کارگزاری تخصصی، صندوق و نهاد سازمان ملل متحد فعالیت دارند

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران درباره این نمایشگاه اعلام کرد: در حال حاضر ١٨ کارگزاری تخصصی، صندوق و نهاد سازمان ملل متحد بنا به دعوت جمهوری اسلامی در ایران حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با ارسال بیانه‌ای به آیین گشایش نخستین نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران در شیراز، با حضار سخن گفت.

متن بیانیه "ماریو دوتسنکو" توسط محمد رجایی‌مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران ظهر پنجشنبه در آیین گشایش نمایشگاه عکس  و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل کتحد و ایران به میزبانی نگارخانه تار و پود قرائت شد.

وی با اشاره به نقش ایران به‌منزله یکی از ۵۱ عضو مؤسس سازمان ملل متحد که منشور این سازمان را در ١٩٤٥ امضا کرد، از همکاری گسترده و قوی سازمان ملل متحد و ایران در سال ۱۹۵۰ یاد کرد.                                                                                      

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران ابراز داشت: ایران از زمان تأسیس جامعه ملل در سال ١٩٢٠ و سپس ایجاد سازمان ملل متحد در ٢٤ اکتبر ١٩٤٥ عضو فعال این دو نهاد بین‌المللی، حامی صلح و امنیت در جهان بوده است.

دوتسنکو  اظهار کرد: ایران جزو نخستین کشورهایی بوده است که مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در آن افتتاح شد و در حال حاضر ١٨ کارگزاری تخصصی، صندوق و نهاد سازمان ملل متحد بنا به دعوت جمهوری اسلامی  در ایران حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران درخصوص چگونگی برپایی این نمایشگاه نیز عنوان کرد: ۳۶ قطعه عکس و سند تاریخی منتخب، از مجموعه ٧٠ عکس و سند که بازتاب بیش از ٧٠ سال همکاری میان سازمان ملل متحد و ایران است، با دقت تمام به وسیله مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد انتخاب شده که در معرض دید قرار گرفته است.

وی آگاهی از تاریخچه سازمان ملل متحد در ایران را از اهمیتی ویژه برخوردار دانست و در این راستا یادآور شد: عکس‌ها گواه بسیاری از لحظات تاریخی هستند؛ ازجمله امضای منشور ملل متحد در ٢٦ ژوئن ١٩٤٥ به وسیله مصطفی عدل، ریاست هیأت نمایندگی ایران، به همراه نصرالله انتظام رئیس پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار رسمی هفت دبیرکل ملل متحد از ایران، همچنین اسناد و عکس‌هایی درباره مذاکرات مربوط به قطعنامه ٥٩٨ شورای امنیت که ایران مورد پذیرش قرار داد.

این مقام مسئول در پایان بیانیه خود، ابراز امیدواری کرد: مردم شریف، ادب پرور و فرهنگ دوست شیراز از ملاحظه این مجموعه عکس و اسناد بهره برند و به دانش خود درباب بزرگ ترین سازمان جهانی یعنی سازمان ملل متحد بیفزایند.

این نمایشگاه با همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در راستای همکاری‌های دوجانبه و به منظور معرفی نقش ایران در تأسیس سازمان ملل متحد، برگزار شده است و از پنجشنبه ۲۳فروردین‌ماه تا ۲۹ فروردین‌ماه جاری در نگارخانه تاروپود شیراز برای بازدید علاقه‌مندان برپاست.

الهه بهرامی