سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمد حاتمی بازیگر و کارگردان تئاتر قصد دارد اردیبهشت‌ماه نمایش "هگزا (شهر دوشیزگان)" را در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه آورد.

حاتمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب و  اجرای نمایشنامه "هگزا" (شهر دوشیزگان) گفت: نویسنده این نمایشنامه آقای علیرضا سید است. او جوان خوش قریحه‌ای است و قلم شیرینی دارد. مجموعه تئاتر "دیوار چهارم" این کار را به من سفارش دادند تا آن را کارگردانی کنم. متن را خواندم و از شکل و شمایل متن و درام آن خوشم آمد و دوستش داشتم، علاوه بر اینکه نویسنده جوان است اما پختگی در کار او وجود دارد. این نمایش در واقع داستان شش زن است که در شهری زندگی و کار می‌کنند که در آنجا مردی وجود ندارد و از قضا پای یک مرد به این شهر باز می‌شود و ماجرا از اینجا آغاز می‌شود...

او ضمن اشاره به اینکه قرار است سوم اردیبهشت ماه این نمایش را در مجموعه دیوار چهارم به صحنه ببرد، عنوان کرد: هر روز تلاش می‌کنیم تا با تمرینات بسیار زیاد و بعضا بیشتر از روزی 7 ساعت، نمایش را آماده کنیم. من نمی‌توانم جزئیات داستان را بگویم. باید تماشاگران بیایند و ببینند. در این نمایش بازیگران حرفه‌ای و با سابقه‌ای هستند و ما اردیبهشت ماه پذیرای تماشاگران هستیم.

این کارگردان و بازیگر در ادامه افزود: زمان ما تا اجرا خیلی زیاد نیست، به همین خاطر باید از کمترین زمان بیشترین استفاده را ببریم. به هر حال فکر می‌کنم تمرینات متداول تئاتر تا الان سه یا چهار ساعت شده است. برای این که بازیگر به نقشی برسد باید بیشتر خود را ورز دهد، بیشتر پوست اندازی کند؛ تمرینات زیاد است و این باعث می‌شود که این اتفاق به وقوع بپیوندد. این ازدیاد ساعت تمرین‌ها و اینکه بازیگر مرتب تمرین کند و به نقش نزدیک شود و وجوه نقش را درک کند و حشو و زوائد را بیرون بریزد، باعث می‌شود تا بتواند به آن چیزی که مطلوب است و خود نمایشنامه و کاراکتر نمایشنامه می‌گوید، برسد.

کارگردان نمایش "پالت" که پیش‌تر دو نمایش "کافه طره" و "سه گانه اورنگ" را در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه آورده است، درخصوص فضای همکاری با این تالار نمایشی خاطرنشان کرد: زمانی که خودم کارگردانی یا بازی کنم فرق می‌کند؛ وقتی من بازی می‌کنم در یک مجموعه قرار می‌گیرم و مسئولیت آن با شخص دیگری است، اما زمانی که خودم کارگردانی می‌کنم، موقعیت را بیشتر لمس می‌کنم.  در اجراهای پیشین با مدیریت تماشاخانه "دیوار چهارم" تعامل خوبی داشتم و تجربه بسیار خوبی بود. ما ۱۵ شب اجرا داشتیم که بعضی از شب‌ها دو اجرا می‌رفتیم. این تجربه بسیار لذت‌بخشی برای من بود و در آرامش کار می‌کردم.

او در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: در حال حاضر البته خود مدیریت این مجموعه، تهیه‌کنندگی کار را به عهده دارد و این اثر به سفارش این مجموعه تولید شده. من از این بابت خیالم بسیار راحت است و به کار کارگردانی می‌رسم و تمام تمرکزم را بر آن می‌گذارم که کارها را مطلوب و لذت‌بخش به پایان برسانم تا نمایش خوبی به تماشاگر عرضه کنیم که ناراضی نباشد و از وقتی که برای تماشای این کار گذاشته‌اند، لذت ببرد.

محمد حاتمی در خصوص ایجاد حساسیت‌های احتمالی به دلیل اجرای نمایشی که داستان آن درباره شهری که عاری از مرد است، اظهار داشت: این موضوع حساسیت‌زا است. در واقع فکر می‌کنم که روی طناب راه می‌روم و باید برای سوالاتی که پیش می‌آید آماده باشم. البته بخشی از آن به نویسنده برمی‌گردد و بخشی از آن به من که کار را کارگردانی می‌کنم؛ اما فکر می‌کنم جذابیت آن به همین باشد که یک نمایش متفاوت، یک داستان متفاوت، در یک مکان متفاوت شکل می‌گیرد و وقتی خلقت را در نظر می‌گیریم اگر چیزی کم باشد اشکالی به وجود می‌آورد اما با ورود یک مرد به این شهر که خالی از مردان است، مسائلی پیش می‌آید که جذاب، طناز و سوال برانگیز است.