سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ندا راهی با نام "حق به شهر" در گالری خط سفید برپاست. راهی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این آثار گفت: این مجموعه در ادامه نمایشگاه سال گذشته من شکل گرفت. در آن مجموعه که به شیوه تکه چسبانی شکل گرفت، پارچه‌های گل‌دار برای من نماد نوستالژی هوای تمیز و تهران پاک و روزهای گذشته بود.

راهی ادامه داد: در نمایشگاه جدید به معضلات محیط شهری و زندگی مدرن پرداختم و تقابل آن با فضای شهری قدیم و هوای پاک را بررسی کردم. در این آثار که به شیوه ترکیب مواد کار شده‌اند در فضایی تیره به هوای آلوده شهر اشاره کرده‌ام که یک مشکل اجتماعی برای ما شهرنشینان است. بعضی جاها زیبایی را شکانده‌ام تا نشان دهم آن هوای آلوده بر شهر و زندگی ما حاکم شده است.

او با اشاره به نام نمایشگاه گفت: هرانسانی حق دارد از هوای تمیز بهره ببرد و باید کاری کنیم تا به حق خود برسیم. فقط حرف زدن در این مورد کافی نیست و باید اقدام عملی انجام دهیم و برای فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، نگران باشیم.

راهی با بیان اینکه اغتشاشی در آثارش وجود دارد، افزود: در این تابلوها از مواد فلزی که می‌تواند سمبل زندگی شهری امروز باشد استفاده کردم و عناصری مانند سیم، پیچ، مهره و... را به کار بردم که نمادی از ماشین است. تور مشکی به عنوان نماد آلودگی به کار رفته است و در بیشتر تابلوها اگزوز ماشین را نقاشی کردم و اگر هم در تابلویی اگزوز وجود نداشته باشد، مفهوم آن به صورت تلویحی در لوازم مکانیکی دیده می‌شود.

راهی ادامه داد: هوای آلوده مسئله‌ای است که همه ساکنان شهرهای بزرگ با آن درگیر هستند. من به عنوان هنرمندی که به فضای پیرامون خود بیشتر دقت می‌کند و همیشه به دنبال موضوعاتی است که آن را با هنرش پیوند دهد، با زبان هنر اعتراض خود به وضعیت آلودگی هوا را بیان کردم.

او درباره واکنش مخاطبان این آثار گفت: برای همه جالب بود که چنین موضوعی را برای کارم انتخاب کرده‌ام. با توجه به اینکه در آثار قبلی خود به مباحث زیبایی‌شناسی توجه داشتم، این بار سعی کردم زشتی‌ها را نمایش دهم تا آدم‌ها را به تفکر وادارم.

نمایشگاه نقاشی ندا راهی تا 27 فروردین‌ماه در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک 22 ادامه دارد.