سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها موزه ملی ایران میزبان آثاری با ارزش از موزه لوور فرانسه است. در میان 56 قطعه تاریخی که از پاریس به تهران آمده است چند تابلوی نقاشی هم وجود دارد که بعضی از آنها متعلق به نامدارترین نقاشان تاریخ هنر جهان هستند.

موزه لوور، از سال 1793 و زمانی که هنوز به عنوان کاخ لوور شناخته می‌شد، کار خود را با نمایش مجموعه‌های سلطنتی آغاز کرد که در میان آنها آثار نقاشی خریداری شده توسط پادشاهان فرانسه وجود داشت. اما در قرن 21 نیز همچنان آثاری با قدمت زیاد به مجموعه‌های موزه لوور اضافه می‌شود. در ادامه نگاهی داریم به نقاشی‌هایی که از موزه لوور به موزه ملی ایران آمده است.

زن جوان نشسته: پرتره ساسکیا یولنبورگ

بزرگترین نام در میان هنرمندان این نمایشگاه متعلق به رامبراند است که کوچکترین اثر این مجموعه از آن اوست. رامبراند هارمنزون وان رابن، در سال 1635 پرتره همسر خود را نقاشی کرد. این اثر با مداد قرمز هماتیت با سایه روشن‌های سفید خلق شده و در سال 1844 به مجموعه‌های موزه لوور الحاق شد.

نقاشیهای لوور در ایران

 

ببر سلطنتی، شیر اطلس، ببر جوان در حال بازی با مادرش، شیر ماده سینه مرد عرب را می‌درد

چهار تابلو از اوژن دلاکروا، از جمله آثار قابل توجه این مجموعه هستند. دلاکروا سردمدار جنبش رومانتیسیم در نقاشی است که جانوران موضوع آثار متعدد او هستند و به ویژه گربه‌سانان بزرگ که برای او بیانگر رویای مشرق زمین بودند، حضور پر رنگی در آثار این هنرمند دارند. دلاکروا حیواناتی مانند ببر و شیر را در حالت‌های طبیعی نشان می‌داد و سعی می‌کرد به کوچک‌ترین جزییات وفادار بماند. او حتی برای مطالعه درباره این حیوانات در جلسه تشریح جسد یک شیر حضور یافت. او در باغ وحش پاریس حضور پیدا می‌کرد و طرح‌های اولیه خود از حیوانات را بعدا برای خلق آثاری متنوع استفاده کرد. این 4 تابلو با تکنیک‌های مختلف مانند گراوور با ورنی نرم و چاپ سنگی در حوالی سال‌های 1829 تا 1849 خلق شده و در سال‌های 1992 و 2002 به موزه لوور اهدا شدند.

نقاشیهای لوور در ایران

پرتره ویکتور ریکتی، مارکی میرابو

این اثر در سال 1743 توسط ژوزف آوِد که یکی از با استعدادترین پرتره‌سازان عصر خود بود؛ به سفارش مارکی میرابو که ادیب و افسر ارتش بود خلق شد. در این تابلو ویکتور ریکتی به شمایل روشنفکری در کتابخانه دیده می‌شود. نقاش اهل فلورانس این تابلو را در فرانسه آفرید و در همان سال در نمایشگاه سالانه آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی در کاخ لوور به نمایش درآورد. این تابلو که با رنگ و روغن روی بوم نقاشی شده است سال 1850 به مجموعه‌های موزه لوور الحاق شد.

نقاشیهای لوور در ایران

منظره تخیلی ویرانه‌های "گراند گالری" موزه لوور

اوبر روبر در حدود سال‌های 1796 تا 1800 چندین تابلو خلق کرد که مراحل تبدیل کاخ لوور به موزه را نشان می‌دهد. در این تابلو نیز "گراند گالری" را به صورت ویرانه نشان می‌دهد که نشانی از تخریب میراث کشور در زمان انقلاب فرانسه است. در بخشی از این تصویر مجسمه "آپولون بل ودر" به شکل سالم دیده می‌شود که در آن زمان مشهورترین مجسمه اروپا بود و به این ترتیب هنرمند امید خود را به نجات میراث هنری نشان می‌دهد. این تابلو سال 1961 به تملک موزه لوور درآمد.

نقاشیهای لوور در ایران

تک چهره پسری نوجوان با چشمان آبی

این اثر در حدود سال 1510 توسط لوکاس کراناخ پدر به وجود آمد. این تابلوی کوچک که با تکنیک سیاه قلم، آبرنگ و مرکب نقاشی شده است در سال 1671 توسط پادشاه فرانسه، لویی چهاردهم خریداری شد و بعدا اساس مجموعه‌های هنرهای گرافیکی موزه لوور شد.

نقاشیهای لوور در ایران

فتح پورتو- ارکوله در سال 1555

یوهانس استرادانوس نقاش ایتالیایی در حدود سال 1577 این اثر را با مرکب و سیاه قلم آفرید. در این تابلو صحنه حمله به قلعه پورتو دیده می‌شود و ترکیب بندی آن برداشتی از تابلوی موجود در اقامتگاه پاپ لئون دهم در فلورانس است. این اثر ابتدا توسط پی‌یر ژان ماریت خریداری شد و پس از مرگ او برای دربار لویی شانزدهم خریداری شد.

نقاشیهای لوور در ایران

بشارت

اثر جیوانی باتیستا سالوی بین سال‌های 1625 تا 1650 با رنگ روغن روی بوم خلق شد. این اثر که در سال 1863 به مجموعه‌های موزه لوور الحاق شد، با موضوع بشارت جبرئیل به مریم عذرا درباره تولد مسیح خلق شده است. جبرئیل یک شاخه گل زنبق در دست دارد و در برابر مریم عذرا که زانو زده است، تعظیم کرده تا به او بشارت دهد.

نقاشیهای لوور در ایران

قایقران، خاطره‌ای از تالاب موتیه در حوالی مون‌فرمیه

ژان باتیست کامی کورو، استاد بزرگ نقاشی چشم‌انداز در فرانسه قرن 19 ، ترکیب‌بندی منظره‌ای تخیلی است که با عناصری که هنرمند در سفرهایش به فرانسه و ایتالیا دیده، آمیخته شده است. این چشم‌اندازهای آرمان‌گرایانه بیانگر دوره‌ای غیر زمان‌مند است که انسان در هماهنگی کامل با طبیعت زندگی می‌کرد. این اثر که در سال 1873 خلق شده است سال 1928 به موزه لوور الحاق شد.

نقاشیهای لوور در ایران

پرتره سلطان عثمانی، مصطفای دوم

اثری از عبدالجلیل لونی که اوایل قرن 18 با مرکب، رنگدانه و طلا روی کاغذ به وجود آمد، تصویر سلطان را در هیئت فرمانده نظامی نشان می‌دهد. این اثر سال 2003 به مجموعه لوور الحاق شد.

نقاشیهای لوور در ایران

فوران آتشفشان وزوو

مایکل ووتکی نقاش اتریشی، در حدود سال 1780 این اثر را خلق کرد. شهرت آتشفشان وزوو به دلیل فوران آن و نابود کردن شهر باستانی پمپی در سال 79 میلادی است. این کوه در قرن 18 نیز فوران کرد و ابرهای غلیط خاکستر و انفجارهای آن توجه مایکل ووتکی را که ساکن شهر رم شده بود به شدت جلب کرد تا چنین تابلویی را بیافریند. این اثر سال 1998 به مجموعه‌های موزه لوور الحاق شد.

نقاشیهای لوور در ایران

گل و گلدان و مجسمه نیم تنه پادشاه فرانسه، لویی چهاردهم

این اثر که متعلق به مجموعه قدیمی آکادمی سلطنتی است توسط ژان باتیست بلُن دو فونته در سال 1687 خلق شد. لویی چهاردهم شیفته گل بود و در این تابلو دسته گلی مقابل نیم‌تنه مفرغی پادشاه دیده می‌شود. نقاش با تقدیم این تابلو به پادشاه، به عضویت آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی درآمد که در آن زمان بهترین هنرمندان دوران را گردآورده بود.

نقاشیهای لوور در تهران1

چشم‌انداز کاخ و باغ‌های توییلری

از سال 1991 موزه لوور سفارش‌های متعدد به هنرمندان گراوورساز معاصر می‌دهد تا به تداوم تاریخی این هنر کمک کند. این امر از ماموریت‌های مهم بخش حکاکی روی مس در موزه لوور است که سابقه فعالیت آن به قرن 17 میلادی بازمی‌گردد.

آرنولف راینر هنرمندی است که آثار سایر هنرمندان را تغییر می‌دهد تا معنای تازه‌ای به آنها ببخشد. او در این اثر بخش‌هایی از گراوورهای قدیمی از مناظر و چشم‌اندازهای کاخ‌های لوور و توییلری را پاک کرده تا تصاویر تازه‌ای خلق کند که در آنها انتزاع بر خود موضوع رجحان دارد.

نقاشیهای لوور در تهران1

پس از نمایش این آثار در موزه ملی ایران، برای عده‌ای از مخاطبان علاقه‌مند به دیدن آثار مشهور موزه لوور این سوال پیش آمد که چرا آثار مهمی مانند تابلوی مونالیزا به ایران انتقال داده نشده است. اگرچه تصور چنین انتقالی هم برای آشنایان با ارزش آثار هنری و مسائل موزه‌ها غیر ممکن است، اما هفته گذشته نشریه لوپاریزین فرانسه گزارشی را منتشر کرد که به خوبی دلیل محدودیت نمایش بعضی از آثار موزه لوور در سایر کشورها را بیان می‌کند.

در این گزارش آمده است اگر قرار باشد تابلوی مونالیزا در جای دیگری نمایش داده شود، ۳۰ تا ۳۵ میلیون یورو لازم است تا شاهکار داوینچی از موزه لوور پاریس به جای دیگری منتقل شود. بر اساس این گزارش هزینه بیمه تابلو ۲ میلیون یورو، ۲ تا ۳ میلیون برای ساخت محفظه نگهداری، ۵ میلیون یورو بسته بندی و حمل و نقل و ۱ تا ۲ میلیون یورو برای حفاظت انسانی و الکترونیکی هزینه لازم است.