سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سارا اشرفی با عنوان "خواب آینه‌ها سنگین است" 3 تا 11 اردی‌بهشت در سوئیس برگزار می‌شود. اشرفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: به دعوت شهردار استان والی مجموعه‌ای از آثار من در گالری دولتی لتقی در شهر سیون برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه 12 نقاشی سورئال با تکنیک اکریلیک روی بوم به نمایش درمی‌آید که کوچکترین آنها ٦٠ در ٨٠ سانتی متر و بزرگترین اثر ٢١٠ در ١٢٠ سانتی متر است.

اشرفی ادامه داد: یکی از آثار که بزرگترین تابلوی این مجموعه است به صورت جداگانه در یکی از سالن‌های گالری به نمایش گذاشته می‌شود چون بسیاری از منتقدان هنری در اروپا عقیده داشتند این اثر دارای هیپنوتیزم است. بنای این گالری متعلق به بیش از ٢٠٠ سال قبل و دارای سه سالن بزرگ و راهرو‌هایی برای نمایش آثار است و من پیش از این 3 نمایشگاه در این گالری برگزار کرده‌ام.

او درباره موضوع آثار خود گفت: کارهای من هیچ وقت به صورت مجموعه و با یک موضوع خاص شکل نمی‌گیرند. مردم جامعه و محیط اطراف من سوژه نقاشی‌هایم هستند. تابلوهایم را همیشه به عنوان آینه در نظر می‌گیرم و واقعیتی را که دیده‌ام در آن منعکس می‌کنم. روبه روی آینه همه چیز بر عکس است و چپ و راست تغییر می‌کند، بنابراین چالشی به وجود می‌آید که آینه تا چه حد به ما راست می‌گوید.

اشرفی افزود: از کودکی به این فکر می‌کردم که انسان نمی‌تواند چهره خود را با چشمانش ببیند و حتما باید از آینه استفاده کند. ما مجبور هستیم به آنچه آینه از صورت ما نشان می‌دهد، اطمینان کنیم و واقعیت را در آن ببینیم. آینه به چشم شباهت دارد چون در هر دوی آنها می‌توان چیزهایی را دید، اما آینه نه عمق دارد و نه صادق است، در صورتی که چشم عمق دارد و می‌تواند تصاویر را تحلیل کند.

او با اشاره به اینکه قبلا 6 نمایشگاه در سوئیس برگزار کرده است افزود: نخستین نمایشگاه من در سوئیس با یک پیشنهاد برگزار شد و پس از آن جایگاه خود را در آن کشور پیدا کردم. مجموعه جدید من قرار بود در تهران به نمایش درآید اما با دعوتی که صورت گرفت باز هم نمایشگاه جدید را در سوئیس برگزار می‌کنم. پیش از این نمایشگاه‌های انفرادی در گالری نار، نگاه و نمایشگاه‌های گروهی در امریکا، ارمنستان، کرواسی و... داشتم.