سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم تشییع و بدرقه پیکر محمدابراهیم جعفری، نقاش و شاعر شناخته‌شده، صبح چهارشنبه 22 فروردین‌ماه در دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

برنامه با سخنرانی غلامرضا اکرمی، رئیس دانشگاه هنر آغاز شد و او در بخشی از سخنان خود گفت: خوشحالم که چنین استاد گران‌مایه‌ای را در میان خود داشتیم. آنچه از او در ذهن داریم همیشه ماندگار خواهد بود و امیدوارم همه هنرمندان ما بتوانند به چنین اوجی برسند. او شاگردان زیادی را تربیت کرد و به این ترتیب زندگی معنوی او ادامه خواهد داشت.

پس از آن معصومه مظفری، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: محمدابراهیم جعفری عضو افتخاری انجمن بود و از همان روزهای ابتدای شکل‌گیری انجمن همواره یار و همراه آن بود. او آموزگاری یگانه بود و امروز پیکرش را از دانشگاه هنر بدرقه می‌کنیم چون این مکان را بسیار دوست داشت.

مظفری ادامه داد: ما از محمدابراهیم جعفری آموختیم که می‌توان صبور بود، لبخند زد و امیدوار بود. می‌توان خلاق بود و نشاط آفرید. می‌توان تلاش کرد تا اندکی مانند او شد.

اسماعیل بنی اردلان، رئیس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر، سخنران بعدی مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: تکه کلام محمدابراهیم جعفری این بود که زندگی کنیم، مهر بورزیم، شاد باشیم و دیگران را شاد کنیم. در 30 سال آشنایی با جعفری اخم او را ندیدم و حتی در مدت بیماری خود لبخند می‌زد و شعر و آواز می‌خواند. او به همه ما اخلاق آموخت. او کوچ کرد اما همچنان در خاطر ما شادی، لبخند و گذشت‌های او پابرجاست. توفیق چنین زیبا زندگی کردن را هر کسی ندارد.

بهنام کامرانی، از اساتید دانشگاه هنر و شاگرد محمدابراهیم جعفری، پس از قرار گرفتن پشت تریبون آواز "چو مرغ شب خواندی و رفتی" را سرداد و پس از آن گفت: محمدابراهیم جعفری برای هر جمعی شعر و آواز و لحن مناسبی داشت. پیکره‌ها در آثار او سایه‌وار دیده می‌شدند و حالی با خود می‌آوردند که مانند حضور خودش دست‌نیافتنی بود. می‌دانم که او مانند حضوروغیاب بازیگوشانه‌اش همه جا ما را غافلگیر می‌کند تا در نبودش هم بخندیم.

خسرو سینایی از دیگر حاضران در مراسم بود که با اندوه درباره رفاقت 40 ساله خود گفت: من نمی‌توانم بگویم محمدابراهیم جعفری چون او همیشه "ممد" من است. حالا به سبک خود او می‌گویم که الان فرشته‌ها بالای سر ما می‌رقصند و خوشحال هستند که او را می‌برند. به ممد می‌گویم از تو تشکر می‌کنم که بودی و به زندگی ما رنگ بخشیدی و به همه چیز خندیدی. تو شادی، شعر و عشق را برای همه ما هدیه آوردی و حالا آن‌ها را به‌جای دیگری می‌بری که تا همیشه ادامه خواهد داشت.

خاطره گویی رضوان صادق‌زاده و ایرج اسکندری بخش‌های بعدی مراسم بود و پس از آن اساتید گروه نقاشی دانشگاه هنر که همه آن‌ها از شاگردان محمدابراهیم جعفری بودند در کنار پیکر استاد درگذشته خود قرار گرفته و به او ادای احترام کردند. آوازخوانی عطاءالله امیدوار به یاد محمدابراهیم جعفری بخش پایانی مراسم بود و پس از آن حجت‌الاسلام دعایی با همراهی هنرمندان و علاقه‌مندان حاضر در مراسم، در حیاط دانشگاه هنر نماز میت را بر پیکر محمدابراهیم جعفری اقامه کردند.

مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، محمدعلی زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و هنرمندانی چون منوچهر معتبر، عباس مشهدی‌زاده، حسین محجوبی، رضا بانگیز، ابراهیم حقیقی، لیلی گلستان، پری ملکی، رضا نامی، بهزاد شیشه‌گران، ناصر گیو، نادر سیحون،  کامبیز صبری، مهدی حسینی، بابک اطمینانی، محمدعلی بنی اسدی، حسینعلی ذابحی و.... از حاضران در این مراسم بودند.

محمد ابراهیم جعفری در آخرین دقایق روز ۱۸ فروردین در ۷۸ سالگی درگذشت و پیکر او در قطعه ۸۰ بهشت زهرا، ردیف ۶۹، شماره ۳۱ به خاک سپرده می‌شود.