سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "چشم‌اندازی از پل" اثر آرتور میلر، ترجمه حسن ملکی و به عنوان نخستین تجربه کارگردانی پوریا سمندری از 15 فروردین‌‌‌ماه ساعت 19 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش که کاری از گروه نمایش خیال است، هادی جوان‌بختی، ساراگل احدی، آیدا مویدی، بهرام خطیبی، پارسا ذوالفقاری، حسین جوان، مرتضی پاکنهاد، امید حقیقی، غزاله حدادی، محمد مرادی، حسین مهدوی، نسترن خدادوست، نیما خانجانی و ناهید محمودی هستند.

پوریا سمندری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر از آرتور میلر گفت: سابقه اجرای "چشم‌اندازی از پل" به سال 1348 که استاد سمندریان آن را با بازی آقای اکبر زنجانپور کارگردانی کرد بازی می‌گردد و خانم منیژه محمامدی نیز این اثر را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه آورد. این نمایشنامه برای من به عنوان نخستین تجربه کارگردانی اثر بزرگی است اما من این اتفاق را به فال نیک گرفتم چرا که با وجود اینکه دغدغه اجرای این اثر را احساس می‌کردم، در کلاس‌های استاد محمودرضا رحیمی فرصت خوبی بود که از ایده‌ها و نگاه او استفاده کرده و این اثر را به روی صحنه آورم.

او ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "چشم‌اندازی از پل" دغدغه روز و جهانی است، خاطرنشان کرد: این اثر محدود به جغرافیای خاصی نیست و آنچه من از این اثر گرفتم دغدغه هویت است. گروهی از مهاجران ایتالیایی که در محله ایتالیایی‌نشین به نام رد هوک آمریکا ساکن هستند به دنبال هویت آمده‌اند و هر کدام به نوعی هویت‌شان را یافتند؛ اما ادی کاربن یکی از این مهاجران در این مسیر راه ماندگارتری پیدا می‌کند و با عشق که دغدغه‌ای است که همواره با انسان بوده، این هویت را تثبیت می‌کند.

کارگردان این نمایش درباره شیوه اجرایی "چشم‌اندازی از پل" عنوان کرد: به دلیل ماهیت متن، تا حدودی از نمایش به صورت رئالیستی اجرا می‌شود اما در ادامه هر چه که پیشتر می‌رویم به فضای ذهنی ادی کاربن نزدیک‌تر می‌شویم و دغدغه‌ام نزدیک شدن به روانکاوی شخصیت است. در اجرای این نمایش نگاه‌هایی دارم که در ایده‌های کارگردانی بروز می‌کند و از فضای رئال فاصله می‌گیرد.

سمندری درخصوص فضا و طراحی صحنه این اثر نمایشی یادآور شد: از آنجا که نمایش را در سالن بلک باکس اجرا می‌کنیم، طراحی صحنه یک سویه است. المان‌های یک خانه در مینی مالیستی‌ترین حالت ممکن ارائه می‌شود و در اطراف این خانه، خیابان و کوچه‌ای طراحی شده است که عابران در آن رفت و آمد می‌کنند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: به عنوان نخستین تجربه کارگردانی، این گروه دانشجویی تنها با حمایت شخصی بدون هیچ حمایت دیگری به این نقطه رسیده است که متاسفانه به نظرم این فضا ناامیدکننده است، چرا که بازگشت مالی ندارد و فکر کنم دیگر چنین ریسکی نکنم. پردیس تئاتر شهرزاد چهره محور است و این نمایش فضای مختص خود را دارد و به همین دلیل است که تاکنون استقبال قابل قبولی از آن نشده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: پوریا سمندری، دستیار کارگردان: فاطمه علمایی، مشاوران کارگردان:  نگار بیگی و هادی جوان‌بختی، منشی صحنه: نسترن خدادوست، آهنگساز و انتخاب موسیقی: بردیا پناهنده، نوازنده‌ پیانو: بردیا پناهنده، نوازنده‌ هارمونیکا: پردیس سامانی فر، ضبط موسیقی: استودیو دژآهنگ، طراح لباس:  نازنین پازوکی و فاطمه فرازمند، طراح نور:  میلاد ابراهیمی، طراح صحنه: علیرضا میر انجمی، دستیار صحنه: امید حقیقی، مرتضی پاکنهاد و حسین مهدوی، مدیر روابط عمومی: نگار بیگی، طراح گریم: پریسا کیومرثی، طراح پوستر و بروشور: سعید رضوانی، عکاسان: داریوش ادهمی و رضا حسین‌زاده، ساخت تیزر: پارسا ذوالفقاری، محمد هاشمیان، رضا حسین زاده و سپهر رضایی، مجریان گریم: پریسا کیومرثی، شقایق فرجی و محمدرضا رسولی و تصویرگر تبلیغات:  پارسا ذوالفقاری.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "چشم اندازی از پل" از سایت تیوال تهیه کنند.