سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی اجتماعی "اسپرسو سینگل شات" نوشته و کار بابک توسلی از 15 فروردین ماه ساعت 21:30 در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز روی صحنه است. در این اثر نمایشی که بازنویسی آن برعهده سیدعلی موسویان بوده است، امید زندگانی، سوسن پرور، ابراهیم شفیعی، تبسم هاشمی حائری، مریم رحیمی، شهرام نجاتی، آتوسا راستی و الناز تاریخی به عنون بازیگر حضور دارند.

بابک توسلی که نمایش‌های بسیاری را به صحنه آورده است و حدود هفده سال در خارج از کشور ساکن بوده است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایشنامه "اسپرسو سینگل شات" گفت: موضوع و مضمون "اسپرسو سینگل شات" درباره تنهایی آدمهاست و خیلی به فضا و جغرافیای خاصی ارتباط ندارد و جهان شمول است. من سال‌ها دور از کار تئاتر و تصویر بودم و اکنون فرصتی دست داد که با دسترسی به پرونده‌های روانکاوی البته با اجازه صاحبان این پرونده‌ها این نمایش را به صحنه آورم.

او در ادامه اضافه کرد: این اثر در ابتدا قرار بود فیلم شود اما به نمایشنامه تبدیل شد. نمایشنامه درباره مشکلات و معضلاتی است که بعد اجتماعی دارد و قصه و روایت‌های اثر مانند دانه‌های زنجیر هستند که تلطیف شده و با هم مرتبط شده‌اند.

کارگردان نمایش "خاله ادیسه" با بیان اینکه نمایش، قصه 8 شخصیت متفاوت است، داستان "اسپرسو سینگل شات" را اینگونه داد: تعدادی از مهاجران مدت‌ها در کافه‌ای خارج از کشور به دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر آشنا هستند اما طی این مدت آشنایی از درد و مشکلات هم بی اطلاع هستند تا اینکه ایرانی تازه واردی به جمع آن‌ها اضافه می‌شود و شروع به درددل کرده و از آن به بعد مابقی شروع به تعریف داستان زندگی‌شان می‌کنند.

توسلی ضمن اشاره به اینکه نمایش فضای اجتماعی سنگینی دارد، خاطرنشان کرد: روایت‌های نمایش به قدری دردآور است که امکان دارد تماشاگر خود با آن همذات‌پنداری کند و یا اطرافیانی داشته باشند که دچار مسائلی از این دست شده باشند بنابراین به دلیل اینکه شاید فضا  سنگین باشد بر آن شدم تا فضایی طنزآلود را در این اثر بیاورم و شخصیت تازه وارد در نمایش موقعیت طنزی را در نمایش ایجاد می‌کند و فضای کلی نمایش برخوردار از طنزی اجتماعی است.

او درباره طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: نمایش رئال است و اصول این شیوه طراحی صحنه‌ای رئال است. طراحی صحنه فضای داخلی کافی شاپی است. از آنجا که تالارهای نمایش 2- 3 اجرایی هستند گروه‌ها مجبور هستند که دکوری پورتابل را برای اثرشان طراحی کنند. بنابراین مجبور شدیم فرم انتزاعی را برای صحنه در نظر بگیریم اما در مجموع در این نمایش مخاطب با طراحی صحنه رئال مواجه است. میان دیوارها فاصله‌ای وجود دارد که این فاصله به اجبار است تا دکور فضای کمتری بگیرد.

این نویسنده و کارگردان نمایش "اسپرسو سینگل شات" درخصوص بازنویسی این نمایشنامه که توسط سیدعلی موسویان صورت گرفته است، یادآور شد: به این جهت که من به عنوان نویسنده اثر سال‌ها از فضای ایران دور بوده‌ام و در نظر داشتم که مقداری به فضای امروز کشور نزدیک شوم بازنویسی نمایشنامه را به سیدعلی موسویان که آثارش طرفداران بسیاری دارد سپردم.

بابک توسلی فضای کنونی تئاتر ایرانی را نامطلوب عنوان کرد و گفت: امیدوارم با حضور شهرام کرمی شکل و شمایل کنونی تئاتر کشور تغییر کند. متاسفانه اکنون گروه‌های نمایشی به منظور فروش بیشتر مجبور به آوردن چهره‌هایی می‌شوند که تماشاگر را فارغ از مجموع ارزش‌ها و کیفیت اثر نمایشی به تالارهای نمایشی بکشاند. من به هیچ عنوان با حضور چهره‌های مستعد سینمایی و تلویزیونی در تئاتر مخالف نیستم اما مخالف جذب تماشاگر به هر بهانه‌ای هستم.

او در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: تئاتر در دنیا هنری است که مخاطب خاص دارد و به همین دلیل دولت‌ها باید از آن حمایت کنند تا دچار ابتذال نشود. در غیر اینصورت کارگردانان و بازیگران مجبور به قبول هر اثر بی‌کیفیتی می‌شوند و این کارشان نیز توجیه‌پذیر است و در این مسیر مجبور به آوردن بازیگران تماشاگرپسندی می‌شوند تا کارشان بفروشد. این هنر باید در کنار خندان و ایجاد فضایی مفرح برای مخاطب، بتواند در او ایجاد تفکر و اندیشه کند و امیدوارم تئاتر به شرایط بیست سال پیش بازگردد.

دیگر عوامل نمایش "اسپرسو سینگل شات" عبارتند از: تهیه کننده: بابک توسلی، انتخاب بازیگر و مدیر اجرایی: مریم رحیمی، طراح گریم: سمیه فراهانی، طراح گرافیک: سینا افشار، دستیار کارگردان: کاوه کاظم‌زاده و  مشاور رسانه ای: آوا فیاض.

علاقمندان به این اثر نمایشی کمدی عاشقانه می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.