سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حمیده همتی گشتاسب، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی و طراح لباس جوانی است که با حضور در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر موفق شد دو جایزه طراح برتر سال و برگزیده مانتوهای مجلسی را به خود اختصاص دهد.

همتی گشتاسب درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مدتی است که کار طراحی را متوقف کرده‌ام و بیشتر توجهم به تحقیق درباره بخش تکنیکی و اجرایی لباس معطوف شده است.

او افزود: فکر می‌کنم نیاز جامعه ما در شرایط کنونی نیروی متخصص است، متخصصی که دارای اشرافِ اگر نگویم کامل ولی کافی در زمینه فعالیت خود باشد. حوزه لباس و مد در تمام زیرشاخه‌های خود صنعت آمیخته با هنری است که متأسفانه تخصص آن در اختیار ما نیست و مالکیت آن متعلق به ما نیست ولی می‌توان گفت که خوشبختانه جامعه ما به این مقوله ورود کرده است.

این طراح لباس با اشاره به اینکه این اتفاق تنها یک شروع است و باید در تلاش باشیم تا جزییات این زیرشاخه‌ها را فرا گیریم اظهار داشت: در تاریخ فرهنگ ما لباس با این مفهوم وجود نداشته است. معماری، فرش، مینیاتور و یا حتی پارچه‌بافی هنری است که در تاریخ ما وجود دارد. داشتن تاریخ در یک مقوله یعنی زیستن، نفس کشیدن و لمس کردن آن و نبود آن یعنی یک برخورد ناگهانی و قرار گرفتن در میانه یک راه. نه فرصت آن هست که تاریخ را پا به پای آن‌ها لمس کنیم چون زمانی که در اختیار ما قرار دارد محدود است ونمی توانیم به‌اندازه قرن‌ها پا جای پای آن‌ها بنهیم وهمزمان چشم‌داشتی به رسیدن و یا حتی پیشی گرفتن از آن‌ها را در ذهن بپروریم و نه می‌توانیم این تاریخ و به طبع آن، این میراث علم را نادیده بگیریم. پس سؤالی که پیش می‌آید این است: در شرایطی چنین چه باید کرد؟

همتی گشتاسب ادامه داد: فکر می‌کنم در چنین شرایطی چاره‌ای نیست جز این که تکنیک را از آن‌ها فرا گیریم و روح را از جامعه و فرهنگ و تاریخ خود در آن بدمیم تا خالق خلقتی تازه و متفاوت باشیم، خلقتی که به خودی خود همان‌قدر جاندار و تواناست و از معجزه بودن برخوردار است.

منتخب بهترین طراح لباس در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: فکر می‌کنم مشکل جامعه کنونی ما در حوزه مد و لباس در همین نقطه است. تلاش برای جسمیت بخشیدن به یک ذهنیت. زمینه تازه‌ای از فعالیت که حداقلِ شناخت و اشراف بر آن در میان نیروی فعال در این زمینه وجود دارد. این فضای نوپا خوشبختانه علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده، اما این نیز با یک اتفاق ناخوشایند همراه است. فعالان در این حوزه متأسفانه با تکیه به نوپا بودن این صنعت و هنر در جامعه ما، یک موج تبلیغات را در جهت تشویق نیروی تازه‌وارد و علاقه‌مند ایجاد کرده که این تنها یک مسیر از جریان اقتصادی را برای فعالانی که از تبلیغات وسیع‌تری برخوردار هستند فراهم کرده و نتیجه آن گسترش فضایی غیرمتخصص است. این جریان اقتصادیِ به عقیده من ناسالم تنها چیزی را که مد نظر قرار نداده همان مهم‌ترین نکته است و این نکته چیزی نیست جز تخصص کافی و اشراف به جزییات زمینه فعالیتی است که بدان اشتغال دارند.

او گفت: به‌عنوان نمونه‌هایی واضح‌تر می‌توانم این‌گونه بگویم که همه ما می‌دانیم تخصص با کار فراوان و آزمون خطاهای بسیار و تحقیق و تفحص، یا به عبارتی کار و کار و کار به وجود می‌آید و به شخصه معتقدم که هیچ راه میانبری نیست. وقتی علمی را یاد می‌گیریم ما تنها تئوری آن علم را فرا گرفته‌ایم و اکنون باید مشغول به مشق زدن شد و با همه وجود با زیر و بم کار درگیر شویم. این یعنی اینکه اول به منابعی پربار دسترسی داشته باشیم، دو اینکه پس از دسترسی مطالعه کنیم. در این نقطه مشق زدن تازه شروع می‌شود. تنها با طی این مسیر ما مجاز به فعالیت و حتی یک پله بالاتر آموزش خواهیم بود.

همتی گشتاسب افزود: حال اینکه می‌بینیم در مقوله نوپای مد و لباس در جامعه ما فعالان این حیطه تنها با اتکا به یک دوره آموزشی اشاره‌وار یک هفته‌ای در یک آکادمی حتی خوب یا تحصیل در یک دانشگاه معتبر خود را مجاز به فعالیت همه‌جانبه می‌دانند و متأسفانه خروجی آن اتفاقات ناقصی است که شاهد آن هستیم. مد و لباس مقوله‌ای آمیخته از هنر و صنعت است که صنعت آن را فرا نگرفته‌ایم و تنها با اتکا به بخش هنری آن مشغول به فعالیت در این زمینه هستیم. بخش هنری که درک از مقوله هنری آن نیز اگر نگویم صد در صد، در 90 درصد موارد به‌صورت درکی ناقص است. در هر صورت این ایده در بهترین موارد نیز در مرحله اجرا عقیم می‌ماند.

او تصریح کرد: به‌عنوان یک نیروی اگر بتوان گفت فعال در این زمینه باید بگویم به شخصه نمی‌توانم با یک دست دو هندوانه بردارم. بعد از سال‌ها فعالیت در بخش اجرایی و ایده پردازی در این زمینه، در یک نقطه اجرای لباس‌های صرفاً زیبا دیگر نیاز روحی مرا ارضاء نمی‌کرد. ذهنم درگیر لباس‌های حرفه‌ای‌تر شده بود و به اجرایی کامل‌تر فکر می‌کردم. بخصوص که این اتفاق به دلیل تجربه‌های من در تولید صنعتی و سایزبندی، سؤال‌های ذهنی مرا در زمینه الگوسازی در کنار متریال و ... گسترش می‌داد. این اتفاق تا جایی پیش رفت که اکنون مدت‌هاست درگیر مطالعه و تحقیق در بخش تکنیکی و صنعتی حوزه لباس هستم و ذهن من فرصت پرداختن به مدل‌سازی و طراحی را ندارد.

این طراح لباس در ادامه اذعان داشت: مقوله‌ای که خود را به‌صورت کامل بدان وقف کرده‌ام زمینه‌ای است که به دلیل‌های فراوان بسیار سخت و کند پیش می‌رود. در مقوله پایه، انگار که الفبای زبانی را از نو می‌نویسم و این یعنی از نو خلق کردن، آن هم با اتکا به منابعی که به دلیل تحریم‌های ما دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است. منابع مورد نیاز خود را از طریق دوستان مقیم در خارج از ایران به دست میاورم. مابقی تنها با مطالعه و تحقیق صرف حاصل می‌شود. تکیه بر تحقیق و اکتشاف شخصی 98 درصد و استفاده از منابع دیگر تنها دو درصد از نیاز مرا تأمین می‌کند.

او با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل عدم همکاری بخش مد و لباس و دانشگاهی، کار را به‌تنهایی و با سرمایه شخصی خود پیش می‌برم و همین مسیر حرکت را کندتر می‌کند تصریح کرد: "درد تا نیمه رفتن یک راه از هرگز نرفتن کمتر است" این حرف استادی است که در مسیر زندگی آن را به‌دفعات لمس کرده‌ام. به همین دلیل پیش از قدم نهادن در هر مسیر اندکی می‌ایستم و به خود گوشزد می‌کنم که اگر قدم نهادی دیگر مسیر بازگشتی نیست! من در میانه یک راه هستم و این روزها حتی از دوخت یک کت ساده امتناع می‌کنم. اکنون یک کت ساده نیز برای من منبعی از هزاران علامت سؤال است چرا که خود را درگیر ریشه‌های این درخت تنومند کرده‌ام. باید اعتراف کنم که شیرین و لذت‌بخش است و شیرینی کشف یک نکته و رد آن در مرحله بعدی و دوباره و دوباره تکرار این مسیر شاید به‌ظاهر گیج‌کننده و سردرگم جلوه کند ولی مسیر رو به رشدی را برای خود من به همراه دارد.

همتی گشتاسب در خاتمه گفت: شکی نیست که لازم است فعالان حوزه مد و لباس با وسواسی مشابه در زمینه رنگ، فرهنگ، هنر و ... و به‌روز کردن آن تلاش کنند و با این کار مسیر رو به رشدی را در این حوزه فراهم کنند. تنها یک برداشت سطحی از یک فرهنگ و ارائه تصویر خط نخورده‌ای از آن به‌عنوان لباس‌هایی الهام گرفته از فرهنگ‌های محلی و اتفاقاتی از این دست تنها مسیر اشتباهی است که نیاز به مطالعه و صرف وقت بیشتر دارد. رؤیای من برای این نهال ترد این است: ارائه‌هایی حداقل با کیفیتی حداکثر داشته باشیم.