به گزارش هنرآنلاین، گالری فردا در نخستین نمایشگاه سال 97 میزبان نمایشگاهی از مهمترین نقاش خودآموخته ایران، زنده‌یاد مکرمه قنبری و فرزندش علی بلبلی خواهد بود. در این نمایشگاه 20 اثر از مکرمه قنبری و 20 اثر از علی بلبلی روی دیوار خواهد رفت. این نمایشگاه همزمان با جشنواره هنرمندان خودآموخته در دریکده بابل (محل زندگی مکرمه قنبری و محل موزه این هنرمند) برگزار می‌شود.

مکرمه قنبری (شناخته شده به نام ننه مکرمه)، متولد ۱۳۰۷ در دریکنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی بود که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.

مکرمه تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او در سن ۶۷ سالگی نقاشی را شروع کرد و نخستین نمایشگاهش در سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون بر پا شد. اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرّمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد. نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیابرگزار شده و هر ساله برگزار می‌شود. مکرمه که خانه‌اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده هرساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست. موزه مکرمه همکاری‌های بسیاری با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در کالیفرنیا بوده و سایر کشورها بوده است.

علی بلبلی، فرزند مکرمه قنبری، فعالیت موسیقی و نقاشی را به صورت توامان از سال 1364 در بابل شروع کرده و سپس درسال 1367 وارد دانشکده نقاشی دانشگاه آزاد اصفهان شده و پس از دو سال تحصیل از آن دانشگاه انصراف و در سال 1369 وارد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران شد. ثمره فعالیت‌های وی در زمینه نفاشی تاکنون 28 نمایشگاه جمعی و انفرادی و 10 سال تدریس بوده است.

این نمایشگاه از هفدهم فروردین ماه تا 30 فروردین در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ واحد ۲ مراجعه کنند و یا  برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانند با تلفن ۸۶۰۷۲۶۰۲ تماس بگیرند. گالری روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان است.