به گزارش هنرآنلاین، شرکت ویستابست از پیشگامان صنعت پلیمر و تولیدکننده پروفیل در و پنجره یو پی وی سی بر اساس استانداردهای بین‌المللی و اولین شرکت ایرانی دریافت کننده گواهینامه کیفیت رال آلمان، از  مهندسین، طراحان و فعالان صنعت ساخت و ساز، دعوت به عمل می‌آورد تا در “مسابقه معماری زیستا، راهکارهای معمارانه برای عبور از بحران” شرکت کنند.

پرسش این فراخوان عبارت است از: تهران روی گسل‌های فعال زلزله خیز قرار دارد و وقوع زلزله در آن دور از ذهن نیست. جمعیت ۸ میلیونی خیابان‌های باریک، بافت‌های فرسوده و کیفیت پایین ساخت، شبکه لوله‌کشی گاز با ۷۰۰۰۰۰ علمک ،همگی مقدمات ایجاد یک بحران پس از زلزله است، به علاوه تهران الگوی سایر شهرهای ایران و شناخته‌ترین شهر ایران در منظر بین‌المللی است.

لذا در پی طرح پرسشی هستیم تا معماران ظرفیت‌های معماری را در ارائه راه حل برای تسهیل عبور از چنین بحران‌هایی بسنجند.

شرایط به وجود آمده پس از زلزله، اغلب مرگ‌بارتر از خود آن است. در عرض چند ثانیه آرامش زندگی صدها هزار انسان از بین رفته است و در کنار تلی از خرابه و ویرانه، حس امنیت و شوق زندگی جای خود را به هراس و آشفتگی و درماندگی می‌دهد. ساعاتی پس از زلزله، راه‌های ارتباطی از بین رفته‌اند، تردد و امدادرسانی در شهر به سختی انجام می‌گیرد. امکان ریزش ویرانه‌ها وجود دارد و ترکیدگی لوله‌های گاز، آب و فاضلاب، شهر را آبستن حوادث بعدی نموده است.

هدف مسابقه ارائه راهکاری معمارانه در روزهای نخستین پس از زلزله در شهر تهران است .

راه حلی برای ایجاد فضایی امن جهت کاهش آسیب‌های بعدی در شرایط واقعی پس از بحران، ارائه این راه حل صرفاً تولید محصول نبوده و می‌تواند از جنس راهبردهای فضایی بر اساس شناخت دقیق و واقعی شرایط باشد به طوری که معیارهای داوری را رعایت کند

 

معیارهای داوری عبارت‌اند از:

– ارائه تحلیل از شناخت شرایط پسا زلزله و طرح “پرسش” اصلی

– چگونگی “پاسخ دهی” به پرسش مطرح شده و انطباق آن‌ها با ساختار موجود اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی سریع و عملی بودن راه‌حل و در دسترس بودن مقدمات آن

– دریچه‌های “نو” در نگاه به پرسش طرح شده

– قابلیت تعمیم و تکثیر راه‌حل برای شهرها و روستاهای دیگر

– امکان استفاده از راه‌حل در بازه‌های زمانی و مکانی دیگر

بر اساس این گزارش، دکتر محمد سعید ایزدی،  فرامرز پارسی، علیرضا شرافتی، محمدرضا قدوسی، محمد مجیدی و هومن طالبی داوران این مسابقه هستند.

جوایز این مسابقه عبارت از رتبه اول: ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و لوح تقدیر، رتبه دوم: ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، لوح تقدیر و رتبه سوم: ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و لوح تقدیر و اهدای دو سکه به پنج طرح برگزیده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۴ تیرماه سال ۱۳۹۷، از طریق وب‌سایت رسمی مسابقه ww.zista.vistabest.com مدارک خود را ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دبیرخانه واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، خیابان مقدس ۴، پلاک ۲۱مراجعه کنند.