به گزارش هنرآنلاین، شرکت در همایش و نکوداشت حکیم میرفندرسکی، رونمایی از نرم افزار و تندیس میرفندرسکی، شرکت در آغاز عملیات اجرایی بنیاد علمی حکیم میرفندرسکی، شرکت در همایش و بزرگداشت دویست و هفتاد و نهمین سالگرد مختومقلی فراغی و چند برنامه فرهنگی و هنری از جمله اهداف سفر دو روزه "سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان گلستان و خراسان شمالی بود.اعم این برنامه ها که به شرح زیر است:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد استان گلستان شد

"سید محمد حسینی" روز پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه به منظور شرکت در چند برنامه فرهنگی و هنری وارد استان گلستان شد و مورد استقبال استاندار ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران استان گلستان قرار گرفت.

وزیر ارشاد همایش ملی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی :مفاخر علمی و ادبی گلستان قابلیت ثبت جهانی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درآیین اختتامیه اولین همایش ملی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی که در دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر برگزار شد با اشاره به وجود مفاخر علمی و ادبی نامدار گلستان، گفت: مفاخر این استان قابلیت ثبت جهانی دارند.

وی یاد آور شد: برخی از مفاخر گستان ازجمله میرفندرسکی نیاز به ثبت در سازمان یونسکو دارند که باید برای فراهم کردن مقدمات آن تلاش شود.

حسینی همچنین با بیان اینکه برگزاری این همایش ها، نقش مهمی در تبیین اندیشه های این بزرگان و نیز شناسناندن مفاخر به نسل جوان برعهده دارد، گفت: مفاخر علمی، فرهنگی و ادبی هر استان از ذخایر همیشگی آن استان و کشور هستند که ضروری است این مفاخر بیشتر به نسل جوان شناسانده شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از نگاه بسیار زیبای حکیم میرفندرسکی به نوع بشر و نیز تشویق افراد به کار و تلاش و پرهیز از ناهنجاری ها، مصادیقی از شعار تولید ملی به شمار می رود.

حسینی همچنین پارسایی، زهد و تقوا، پایبند بودن به حق و دوری از نیرنگ و فریب، مردمی بودن و اهل مناظره و گفت و گو بودن را از دیگر ابعاد شخصیتی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی برشمرد و بر لزوم الگو قرار دادن این ویژگی ها ازسوی افراد جامعه بویژه نسل جوان تاکید کرد.

باحضور وزیر ارشاد؛ عملیات اجرایی بنیاد علمی حکیم میرفندرسکی آغاز شد

عملیات اجرایی بنیاد علمی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی عصر امروز با حضور"سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستای نامتلوی بخش فندرسک از توابع شهرستان رامیان آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین تاکید کرد: تشکیل بنیاد علمی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی ، باعث گسترش افکار و شناخت بیشتر این حکیم فرزانه در میان مردم و خصوصا جوانان می شود.

وی با بیان اینکه تشکیل بنیاد علمی میرفندرسکی یک حرکت فرهنگی است ، افزود: دسترسی به افکار و اندیشه ای حکما و فلاسفه اسلامی باید همیشگی باشد و تشکیل چنین بنیادهای دسترسی به آثار آنان را آسان خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر بخواهیم یک نظام اسلامی و الهام بخش در جهان باشیم باید بدنبال علم و دانش و عالمان وارسته گذشته باشیم تا همانند گذشته بتوانیم علوم مختلف را به جهان عرضه کنیم.

حسینی خاطر نشان کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون فعالیت های خوبی در زمینه های علمی صورت گرفته است و هم اکنون از نظر عملی و فناوری در منطقه در جایگاه اول قرار داریم و در جهان نیز تلاش کنیم تا جایگاه ما بالاتر برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به انتشار کتاب در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۹ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است که این میزان در کل جهان اسلام و منطقه خاورمیانه در جایگاه اول قرار داریم.

این بنیاد مجموعه ای علمی، فرهنگی به نام حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی ساخته خواهد شد.

با حضور وزیر ارشاد؛ تندیس میرابوالقاسم میرفندرسکی در آزادشهر رونمایی شد

تندس حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی با حضور "سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر استان گلستان رونمایی شد.

در آیین پرده برداری از تندیس میرفندرسی استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و شرکت کنندگان در نخستین همایش ملی میرفندرسکی در آزادشهر حضور داشتند.

نرم افزار حکیم میرفندرسکی رونمایی شد

" نرم افزار فیش نویس حکیم میرفندرسکی "با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسوولان استان گلستان رونمایی شد.

این نرم افزار توسط مهندس وحید اخلی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر بر اساس کتاب، عناوین، موضوعات، مولف، مترجم، ناشر و غیره تهیه و ارائه شده است.

پنجمین همایش تبیین اندیشه های مختومقلی فراغی برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین همایش تبیین اندیشه های مختومقلی فراغی، این شاعر و عارف مسلمان ایرانی ترکمن را برای مردم و جوانان یک الگو دانست و گفت: یکی از ویژگیهای برتر شخصیتی مختومقلی فراغی تاثیرگذاری او در بین مردم است.

حسینی در این مراسم که در محل آرامگاه این شاعر در روستای آق توقای شهرستان مراوه تپه استان گلستان برگزار شد، افزود: این شاعر مسلمان به رسول خدا عشق می ورزید و در باره شخصیت آن حضرت با خلوص نیت سخن می گفت.

وی افزود: مختومقلی فراغی از مولا علی (ع) یاد کرد و آن حضرت را شیرخدا توصیف می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مختومقلی فراغی در اشعارش از مظلومیت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به خلوص نیت و به خوبی توصیف می کند.

حسینی، سپس مختومقلی را عامل وحدت دانست و گفت: این شاعر و عارف فرهیخته عامل و الگوی وحدت بین مسلمانان است، شخصیتی که این همه رنج را برخود هموار کرد تا فرهنگ اصیل اسلامی را توسعه و پایدار نماید.

مجتمع فرهنگی،خدماتی و رفاهی آرامگاه مختومقلی فراغی به بهره برداری رسید

همزمان با برگزاری همایش مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن، مجتمع فرهنگی، خدماتی و رفاهی با حضور "سید محمد حسینی " وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در حاشیه آرامگاه مختومقلی فرهنگی در آق تقای مراوتپه به بهره برداری رسید. این مجتمع اقامتی با ۵/۱ میلیارد تومان هزینه احداث شده است.

آیین دویست و هفتاد و نهمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن روز جمعه با حضور"سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۴۲ نفر از اندیشمندان و و فعالان فرهنگی جمهوری ترکمنستان ، مسوولان استان گلستان و جمع کثیری از مردم استانهای گلستان و خراسان شمالی در محل ارامگاه فراغی در آق توقای مراوه تپه برگزار شد.

تندیس مختومقلی فراغی رونمایی شد

همزمان با همایش بزرگداشت از تندیس "مختومقلی فراغی" شاعر و عارف نامی ایرانی ترکمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آق تقای مراوه تپه استان گلستان رونمایی شد.

در مراسم رونمای از این تندیس علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از میهمانان و مسوولان ایرانی و خارجی و شماری از مسوولان استانی نیز حضور داشتند.

علاوه بر این تندیس، تندیس دیگری از مختومقلی فراغی در شهرستان گنبدکاووس نیز رونمایی شد.

دایر شدن ۵۰۰ مجتمع فرهنگی دیجیتالی در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح مرکز فرهنگی دیجیتالی شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ مجتمع فرهنگی دیجیتالی در کشور راه اندازی شده است، افزود: تا پایان خردادماه امسال هشت مرکز فرهنگی دیجیتالی دیگر نیز در کشور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: امروز عرصه فناوری و اطلاعات دارای سرعت رشد بالایی است و باید از لحاظ محتوا خود را با این رشد فزاینده هماهنگ کنیم چرا که رسانه های دیجیتال اکنون به تاثیر گذارترین ابزار تبدیل شده اند.

وی اظهار داشت: رسانه های دیجیتال ظرفیت های خوبی در جامعه ایجاد کرده اند و از آنجا که جامعه امروز تشنه اطلاعات است ظرفیت فضای مجازی بخوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

افتتاح سه طرح فرهنگی و هنری در بجنورد با حضور وزیر ارشاد

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه طرح فرهنگی در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، گشایش یافت.

دو مورد از این طرحها مجتمع فرهنگی دیجیتالی \'گلشن\' و خانه فرهنگ دیجیتال علی بن ابیطالب (ع) بجنورد است که مجموعا برای اجرای آنها ۲/۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و با افتتاح آن امکان برگزاری کلاس های آموزشی، دسترسی به اینترنت پاک، بازیهای رایانه ای و معرفی و فروش نرم افزار فراهم شده است.

همچنین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگارخانه شهرستان بجنورد نیز به بهره برداری رسید.

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران استان گلستان: بزرگداشت عارفان آشنایی بیشتر نسل جوان را به همراه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بزرگداشت حکما و عارفان موجب آشنایی بیشتر نسل جوان کش

ور با این فرزانگان می شود.

حسینی افزود: در مورد ابعاد شخصیتی این حکیمان و عارفان بررسی های بیشتری باید صورت گیرد تا بهتر به نسل جوان معرفی شوند.

وی با اشاره به شخصیت حکیم میرفندرسکی یادآور شد: باید آثار این عارف نامی ایران در زندگی نسل جوان وارد شود و الگویی برای نسل جوان باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مختومقلی فراغی نیز گفت: علاوه بر مردم ایران، مردم ترکمنستان هم علاقه زیادی به این شخصیت معروف و مشهور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زندگی روحانی این شاعر ترکمن، وحدت و همبستگی بین اهل سنت و تشیع برقرار کرده است.

حسینی یادآور شد؛ در سفر دو روزه به استان گلستان پیشرفت های مصوبات استانی و زیر ساخت های فرهنگی و هنری استان بررسی می شود و امیدواریم فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری بتواند پاسخگوی نیاز جامعه فرهنگی و هنری باشد.

وزیر ارشاد خبر داد: بر اساس مصوبه دولت کاغذ با ارز دولتی وارد می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رفع مشکل گرانی کاغذ گفت: از این پس کاغدها با ارز دولتی وارد می شود.

حسینی افزود: برای رفع مشکل چاپ در کشور و جلوگیری از افزایش قیمت کتاب از این پس کاغذ های چاپ با ارز دولتی وارد می شود.

وی گفت: این تصمیم در تاکید مقام معظم رهبری در بازدیداز نمایشگاه اخیر کتاب بین المللی تهران مبنی بر عدم افزایش قیمت ها بیان شد که دولت نیز بلافاصله نسبت تامین ارز دولتی برای واردات کاغد اقدام کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همچنین تاکید کرد: براساس هماهنگی انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است برای رفع مشکل گرانی کاغذ کارخانجات تولیدی در داخل کشور نیز تقویت شود تا بخشی از کاغذ از طریق تولیدات داخلی تامین شود.

حسینی همچنین در خصوص برگزاری همایش های بین المللی حکما و اندیشمندان گذشته ایران نیز اظهار داشت: قرار است امسال و سال آینده حداقل چهار همایش بین المللی برای شخصیت های نامی نظیر ابوسعید ابوالخیر ، ابوعلی سینا و عرفای دیگر برگزار شود.

عضو کابینه دولت دهم همچنین در خصوص طرح های فرهنگی کشور با توجه به رویکرد سفر سوم دولت گفت: در حال حاضر اطلاعات خوبی در ارتباط با فضاهای فرهنگی در کشور بدست امده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تلاش می شود تا پایان سال جاری با کمک مجلس تمامی پروژه های نیمه تمام کشور به بهره برداری برسند.

حسینی با اشاره به تعداد ۲۲ مصوبه فرهنگی دولت در استان خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۱۸ مصوبه به بهره برداری رسید و برخی از آنها نیز به دلیل مشکلات به تاخیر افتاد و امیدواریم در آینده به بهره برداری برسد.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در نخستین همایش ملی حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی در شهرستان آزادشهر و دویست و هفتاد و نهمین سالگرد تولد شاعر بزرگ ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی به استان گلستان سفر کرده است.

شرکت درچند برنامه فرهنگی و هنری و گفت و گو با مسوولان استان گلستان از دیگر برنامه های سفر دو روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان گلستان است.

انتهای پیام/62