به گزارش هنرآنلاین، یکی از آثاری که امسال در بخش مسابقه‌ بین الملل جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید فیلم "گندم" جدیدترین اثر سمیح کاپلان اوغلو کارگردان مطرح ترکیه‌ای است.

همچنین کاپلان اوغلو در جشنواره حاضر خواهد بود و کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد کرد.

"گندم" جدیدترین اثر این فیلمساز ترک سرشناس است که طبق برنامه‌های اعلام‌شده، در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. این فیلم محصول ۲۰۱۷ ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد، قطر است.

اثر جدید این فیلمساز ترک درباره پروفسور ارول ارین است که در آینده‌ای نزدیک اما نامعلوم در شهری زندگی می‌کند که با دیوارهای مغناطیسی از شر مهاجران چندقومیتی محافظت می‌شود. مزرعه‌های این شهر به دلایل نامشخصی دچار یک بحران ژنتیکی می‌شوند. ارول که نسل‌شناس بذر گیاهان است، در جلسه‌ای در اداره مرکزی شرکتی با نام "ناوس ویتا" که او را به کار گرفته‌اند، درباره نسل‌شناس همقطاری به نام جمیل آکمن می‌شنود که تزی درباره بحران‌های دامن‌گیر و تغییرهای ژنتیکی بذرهای اصلاح‌شده نوشته است. ارول راهی سفری برای یافتن جمیل می‌شود؛ سفری که تمام دانسته‌های او را تغییر خواهد داد. 

"گندم" بر اساس سوره‌ها و آیه‌هایی از قرآن نوشته شده و راوی داستان پساآخرالزمانی است که در آن انسان‌های باقی‌مانده یا در بقایای شهرها مستقرند یا در مزرعه‌هایی که زیر کشت رفته‌اند. در مناطقی که "سرزمین‌های مردگان" نامیده می‌شوند نیز مهاجرانی از خشکسالی و بیماری‌های مسری‌ای رنج می‌برند که از لحاظ ژنتیکی مشکلات خاص خودشان را دارند. 

این فیلم توسط چند کمپانی بین‌المللی تولید و در شهرهای مختلفی در گوشه‌وکنار دنیا از جمله دیترویت و میشیگان و کشورهایی مانند آلمان و ترکیه فیلمبرداری شده است. 

این درام سیاه‌وسفید تا امروز در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمده و به عنوان مثال جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی توکیو را برنده شده است. این فیلم همچنین نامزد جایزه "قلب سارایوو"ی بهترین فیلم در جشنواره سارایوو ۲۰۱۷ هم بود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.