به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر خیابانی ارس با حضور دکتر حاتمی، دکتر داداش‌زاده معاونت فرهنگی و هنری منطقه ارس، دکتر نریمان مدیرعامل منطقه آزاد ارس، داوران جشنواره سامان خلیلیان،‌ ایوب آقاخانی و جمعی از پیشکسوتان تئاتر استان آذربایجان، مدیران فرهنگی و هنری استان آذربایجان و شهر تبریز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پرشور مردمی که با استقبال بی‌نظیر تماشاگران همراه بود، رامین راستی به عنوان مجری مراسم به حاضران خیر مقدم گفته و از توجه مسئولان این منطقه تجاری به هنر و به ویژه هنر تئاتر خیابانی و جشنواره آن قدردانی کرد.

دکتر حاتمی از جمله سخنرانان این مراسم بود که با تاکید بر این نکته که مناطق آزاد باید در تولید خلاقیت و رویدادهای هنری نقش تمدن‌سازی داشته باشند گفت: امیدوارم با تداوم جشنواره که امروز دوره پنجم آن آغاز می‌شود، شاهد باشیم که جشنواره‌های منطقه‌ای در جدول جشنواره‌های کشور نیز ثبت شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که هر روز در این شهر شاهد اجرای تئاتر باشند.

اجرای گروه هنری عاشقلار و عاشیق حیدر از جمله برنامه‌هایی بود که در ادامه این مراسم به اجرا در آمد.

سامان خلیلیان مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی و یکی از اعضا هیات داوران در ادامه مراسم به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به افزایش چشمگیر مسافران نوروزی به منطقه آزاد ارس گفت: از سال پیش به واقع دیدیم که تمامی ظرفیت‌های موجود فرهنگی و هنری در منطقه آزاد با برنامه‌ریزی به کار گرفته شده است. امسال شاهد حضور مسافران بیش‌تری در شهر هستیم و جمعیت بسیار زیادی در این مراسم حضور دارند. امیدوارم هنرمندان تئاتر از این ظرفیت بهره ببرند.

وی حضور مدیران در این مراسم را نشانه‌ای از ایجاد دغدغه‌مندی خانواده تئاتر در مدیران فرهنگی و هنری دانسته و افزود: تبریک می‌گویم به مسوولان ارس که بهترین راه یعنی تئاتر را انتخاب کردند.

وی روز 7 فروردین را عید در عید اهالی تئاتر معرفی کرده و گفت: امروز عید ما اهالی تئاتر در عید است. روز ملی تئاتر در ایام نوروز است و چه زیبا و هوشمندانه افتتاح این جشنواره همزمان با این عید در عید برنامه‌ریزی شده است. 

خلیلیان در ادامه گفت: پیام تبریک مدیرکل هنرهای نمایشی را به یکان یکان شما می‌رسانم و معتقدم که این جشنواره به صورت بین‌المللی نیز می‌تواند برگزار شود و امیدوارم دبیرخانه دایمی آن نیز فعال شود.

photo_۲۰۱۸-۰۳-۲۷_۱۸-۳۲-۲۲

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر که یکی از اعضا هیات داوران جشنواره است نیز در این مراسم تماشاگران؛ مردم و خانواده‌ها را سرمایه‌های اصلی تئاتر دانست که به این هنر علاقه نشان می‌دهند و گفت: سرمایه‌های اصلی شما هستید، خانواده‌ها و مردمی که ایستاده‌اید، تئاتر را دوست دارید ولی مردمان تئاتر نیستید. مردمی که همه برنامه‌های جشنواره را ایستاده تماشاگرید.

وی ضمن تبریک روز تئاتر و سال جدید گفت: باید یادآوری کنم که سال سختی در پیش است و اگر همه ما در کنار هم نباشیم نجات پیدا نمی‌کنیم. در سال جدید نجات نخواهیم یافت مگر با یادگیری گفت و گو.

وی با ابراز خوشحالی از این که این رویداد در آذربایجان شکل گرفته افزود: مفتخرم که در شهر تبریز خیابانی به نام تئاتر نام‌گذاری شد. این اقدام نشان از بنیان فرهنگ در این شهر دارد. مفتخرم به زادگاهم و حرفه‌ای که دارم.

وی با مخاطب قرار دادن مسئولان جشنواره گفت: مفتخرم که افرادی چون شما هستند که دغدغه این هنر و فرهنگ دارند اما تئاتر هنر دیربازده است، دنبال جواب زود نباشید. استدعا دارم مداومت جشنواره را برای مردم تضمین کنید.

پس از اجرای چند قطعه موسیقی، پایان بخش مراسم افتتاحیه جشنواره بریدن کیک توسط هنرمندان و پیشکسوتان و مدیران منطقه آزاد ارس و آتش‌بازی بود.

اجرای نمایش‌های آچیل ماچیل کار وحید ابراهیم حصاری از ارومیه، ادی و پودی کار میرحمید رضایی از مرند، بازناغیلی کار حمید حمیدی از مرند، عتیقه کار حمید حمیدی از هادی‌شهر و قلم‌های رستگار کار آرزو مهدی از اردبیل از جمله برنامه‌های این روز بود که در پارک کوهستان شهر جلفا برگزار شد.

پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس تا 9 فروردین‌ماه در پنج منطقه شهر جلفا، شامل محوطه نمایشگاهی صنایع دستی نوروزی، پارک کوهستان، پارک جنگلی، مسیرهای تجاری و گردشگری این شهر ادامه دارد.