سرویس تئاتر هنرآنلاین: یعقوب صدیق جمالی قصد دارد از ۱۷ فروردین‌ماه نمایش "تیغ کهنه" نوشته محمد امیر یاراحمدی را در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه آورد.

صدیق جمالی در گفت و گو با هنرآنلاین در این باره گفت: زمانی‌که نادر برهانی مرند برای نخستین بار نمایش "تیغ کهنه" را به صحنه آورد، آن را در تالار چهارسو دیدم و از آن موقع دغدغه اجرای این اثر را داشتم و اکنون پس از چند سال، امکان اجرای آن میسر شد و پس از کسب اجازه از آقای یاراحمدی این اثر نمایشی را از ۱۷ فروردین ماه اجرا خواهم کرد.

او با اشاره به اینکه "تیغ کهنه" از ۵ بهمن‌ماه به مدت ۳۰ شب در تبریز اجرا شده است، درباره موضوع و مضمون این نمایش خاطرنشان کرد: این اثر دارای دو اپیزود است که اپیزود اول آن مربوط به سال‌های پس از کودتای ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ است و داستان اپیزود دوم نمایش در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ می‌گذرد.

این کارگردان در ادامه افزود: نمایش مضمونی عاشقانه دارد و در قالب یک رابطه عاطفی میان دختر و پسری می‌گذرد که دختر از فعالان سیاسی زمان مصدق است و به بهانه رابطه‌ای عاطفی، دو رویداد بازخوانی می‌شود.

صدیق جمالی درباره شیوه اجرایی نمایش "تیغ کهنه" عنوان کرد: این اثر را رئالیستی دیدم و به این شیوه نیز اجرا خواهم کرد و در اجرا به نمایشنامه وفادار بودم. به نظرم این نمایشنامه از ۱۰ متون برتر پس از انقلاب است و سعی کرده‌ام در اجرای آن حق مطلب را در حد بضاعتی که داشته‌ام ادا کنم.

او درخصوص طراحی صحنه و فضای نمایش "تیغ کهنه" یادآور شد: طراحی صحنه نمایش نیز رئالیستی است و از آنجا که داستان این اثر در دو منطقه جغرافیایی بروجرد و تهران اتفاق می‌افتد، مجبور بودم تا در فاصله زمانی یکی دو دقیقه صحنه را از بروجرد به تهران تعویض و انتقال دهیم و با نگاهی رئالیستی و استفاده از چند نشانه آن را باورپذیر کنیم.

یعقوب صدیق جمالی با بیان اینکه موسیقی‌های نمایش "تیغ کهنه" انتخابی است، درباره اجرای این اثر در حوزه هنری اظهار داشت: نمایش در تبریز با استقبال خوب مخاطبان اجرا شد و پس از آن به دعوت و تهیه‌کنندگی حوزه هنری، نمایش را در این تماشاخانه به روی صحنه می‌آوریم.

این نویسنده و کارگردان در پایان گفت: همه بازیگران نمایش از هنرمندان تبریز هستند. حامد منافی، کامیار شکیبایی، امین حاجی اکبری، سعید ادهمی، یوسف اکبرزاده، معصومه کرمی، سعید حامد و فاطمه اسماعیلی در "تیغ کهنه" ایفای نقش می‌کنند.