به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه تاریخی مازاری‌های یزد با تاکید بر نقش اصلی مردم در حوزه فرهنگ گفت: اگر سیاست یا اقتصاد را می‌توان به نظر عده‌ای بدون مردم پیش برد، فرهنگ با مردم حرکت کرده و می‌کند، از این رو از زاویه هویت فرهنگی، مردم در آفرینش، حفظ و انتقال فرهنگ و مصرف فرهنگی نقش اصلی را بر عهده دارند. 

وی ادامه داد: بر این اساس، خیابان‌های فرهنگ و هنر با این نگاه ایجاد می‌شود که مردم بی‌آفرینند، اشاعه دهند و مصرف کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه شهرها، سرمایه‌های فرهنگی است گفت: اگر شهرها این سرمایه را داشته باشند اعتبار و منزلت دارند و اقتصاد شهری نیز روان‌تر، بالنده‌تر و موثرتر حرکت می‌کند. 

صالحی افزود: سرمایه فرهنگی در شهرها اهمیت بیشتری نسبت به سرمایه‌های فنی و مالی دارد زیرا سرمایه‌های فرهنگی، سرمایه‌های مالی و فنی را به همراه خود دارند. 

وی با ابراز خرسندی از افتتاح نخستین گذر و خیابان فرهنگ و هنر کشور در یزد خاطر نشان کرد: این شهر نمادی از فرهنگ، هنر و معماری ایران است و تابلوی فرهنگ را در خود دارد. 

وی ادامه داد: یزد با کسب ٢٤ سال متوالی رتبه برتر کنکور سراسری، هویت علمی را با خود دارد و امیدواریم با ایده پردازی‌های مناسب از بدنه اجتماعی شاهد موفقیت بیش از پیش این شهر و دیگر شهرها باشیم. 

مهدی جمالی‌نژاد شهردار یزد نیز در این مراسم تاکید کرد: در شهر تاریخی یزد به گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها اکتفا نمی‌شود و تلاش خواهد شد گذرها و خیابان‌های فرهنگ و هنر دیگری نیز در این شهر ایجاد شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر دوشنبه برای افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه مازاری‌های یزد وارد فرودگاه شهید صدوقی شد و مورد استقبال مسئولان ارشد استان قرار گرفت. 

دیدار و گفت‌وگو با آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد از دیگر برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به یزد بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از طرح دوستدار کتاب روستای شمسی شهرستان اشکذر به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب کشور در استان یزد بازدید کرد. روستای شمسی در دهستان رستاق شهرستان اشکذر در ٢٥ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد و سال های ١٣٩٤ و ١٣٩٥ به عنوان "روستای برتر دوستدار کتاب" در کشور انتخاب شد.