سرویس معماری هنرآنلاین، علیرضا عظیمی حسن آبادی، مشاور عالی اجرائی جایزه ساختمان سال ایران 1396 و پژوهشگر معماری، این رویداد را تلاشی در راستای پوشش خلأ داوری دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال‌های اخیر مسابقات مختلفی در عرصه معماری کشور شکل گرفته است که به نظر من اتفاق خوبی است و نباید با نگاه رقابتی به آن نگریست؛ زیرا هر مسابقه‌ای دارای مخاطب و هدف مشخصی است که می‌تواند بخشی از خلأهای معماری در کشور عزیز ما را پوشش دهد.

او ادامه داد: جایزه ساختمان سال 1396 سعی دارد که تجربه شفاف‌تری از داوری را در این عرصه نمایش دهد زیرا ما همواره شاهد این هستیم که آثار مسابقات و جوایز معماری صرفاً با عکس و شیت معماری داوری می‌شوند و بعید است امروز کسی منکر اشکالات آن نظام داوری نباشد.

مشاور عالی اجرائی جایزه ساختمان سال 1396 افزود: متأسفانه جوسازی و حواشی بسیاری درباره مسابقات حوزه معماری وجود دارد که تنها باعث کند شدن مسیر پیشرفت این هنر و صنعت می‌شود.

عظیمی تصریح کرد: ما در جایزه ساختمان سال مبلغی برای ورودی تعیین کرده‌ایم که گاهی مورد اعتراض واقع شده است این در حالی است که ما 7 داور مطرح و شناخته شده در سطح بین‌المللی را جهت بررسی آثار در چند مرحله داریم که به دیدن موقعیت مکانی آثار ارسالی خواهند رفت ضمن اینکه مبلغ ورودی این جایزه با هدف تشویق معماران و مردم، برای ساختمان‌هایی که در مناطق محروم هستند یا در 18 استان ضعیف از نظر معماری هستند و پروژه‌های کوچک تخفیف‌های جدی قائل شده است بنابراین نباید به چنین اقدامی با نگاهی بدبینانه نگریست. رقم این جایزه در برابر مبلغ دیگر کشورها تا یک پنجم کمتر است.

او درباره تعداد آثار شرکت‌کننده در این جایزه گفت: تا امروز تعداد افرادی که در این جایزه شرکت کرده‌اند، دو برابر سال قبل است و ثبت نام همچنان تا پایان هفته ادامه دارد اما نمی‌توان تعداد دقیق این آثار را اعلام کرد همان‌طور که کشورهای پیشرو هم در این زمینه ایجاد حساسیت نمی‌کنند. اعلام تعداد شرکت‌کننده‌ها در هر رقابتی شاخص پیشرفت نیست و اینکه ما گمان کنیم هرچه شرکت‌کننده بیشتر باشد بهتر است، فکر خام و ناپخته‌ای است. اما ما به عنوان برگزارکننده باید متوجه باشیم که همین افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در دومین دوره این جایزه بیانگر افزایش اعتمادی است که بین معماران و برگزارکننده بوجود آمده است.

مشاور عالی اجرائی جایزه ساختمان سال 1396 درباره شاخصه‌های داوری این جایزه بیان کرد: در این جایزه معیارها صرفاً فرم و تصویرسازی و معماری ظاهری نیست زیرا کمک به جامعه و مفید بودن برای جامعه نیز از جمله معیارهایی است که ما مد نظر قرار داریم.

دکتر علیرضا عظیمی درباره تفاوت این جایزه با دیگر رویدادهای مشابه آن گفت: داوری آثار این جایزه صرفاً بر مبنای عکس و شیت ارسالی نیست زیرا در مرحله دوم از کلیه هنرمندان جهت ارائه توضیحات دعوت به عمل می‌آید. بنابراین هنرمندان به صورت مستقیم و کاملاً شفاف طی یک ژوژمان حرفه‌ای به صورت حضوری با داوران ملاقات خواهند داشت. ضمن اینکه قطعاً بازدید از پروژه‌ها که در مرحله سوم داوری رخ می‌دهد نیز برای بررسی فاکتورهای مهم و مثبت داوری که با هیچ عکسی قابل تشخیص نیست انجام خواهد شد.

او درباره دلیل بازدید از مکان پروژه گفت: به طور حتم یک داور حرفه‌ای از طریق عکس نیز می‌تواند سطح پروژه را تشخیص دهد، بنابراین قصد داوران از بازدید پروژه، دیدن ارزش‌های مجموعه و بررسی موقعیت مکانی است که جزء اولویت‌ها به شمار می‌رود.

مشاور عالی اجرائی جایزه ساختمان سال 1396 افزود: نقش علوم اعصاب در معماری از دیگر الگوهای ما برای داوری آثار است زیرا این موضوع اکنون در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است؛ اما ما هنوز در ایران به آن نپرداخته‌ایم. بنابراین سعی داریم که با ایجاد فضا در این جایزه امکان مطرح شدن این اولویت‌ها را نیز در عرصه معماری مد نظر قرار دهیم.

عظیمی توضیح داد: علوم اعصاب در معماری سعی دارد که فضا را بر اساس نوع کاربری آن برای کاربر آماده کند به این معنا که افراد از هر فضایی احساس مناسب آن را با توجه به دانش نوین عصب شناسی دریافت کنند. اینجا بحث از منظومه‌ای از مفاهیم میان رشته‌ای بین معماری و پزشکی است که نبود توجه کافی به آنها در معماری باعث تولید فضاهای نامناسب در معماری امروز شده است. به عنوان یک مثال ساده اغلب گمان می‌کنند که مطالعه در ارتفاع لذت‌بخش است اما واقعیت این است که بر اساس تحقیقات عصب‌شناسان سالن مطالعه نباید در بخش‌های مرتفع بنا ایجاد گردد تا فرد پس از مطالعه به سرگیجه دچار نشود.

بر اساس این گزارش، برنامه دومین دوره جایزه ساختمان سال 1396 به این شرح است: اعلام فینالیست‌ها 22 فروردین‌ماه سال 1397 و بازدید پروژه‌ها و اعلام برندگان در اردیبهشت سال 1397 صورت خواهد گرفت.