سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه "موسیقی تجربه" به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و بنیاد رودکی قرار بر این است تمرکز خود را بر موسیقی هنری باکیفیت و به دور از موسیقی تجاری بگذارد.

علی‌اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، در خصوص گروه "موسیقی تجربه" در این مجموعه توضیح داد: این گروه هدفی متفاوت دارد و آن معرفی و شناساندن موسیقی‌هایی دور از دنیای تجاری است. ما اعتقاد داریم حمایت از اجرای زنده و معرفی چنین گروه‌هایی می‌تواند تأثیر بسزایی در پیدا کردن جایگاه شایسته و درخور هنرمندان نواندیش در جامعه موسیقی داشته باشد. هم‌چنین این امر می‌تواند به بالا بردن سطح دانش موسیقایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری موسیقی ایران کمک کند.

او با اشاره به این که وزیر ارشاد در حاشیه جشنواره موسیقی فجر به اهمیت و لزوم ارتقای سطح سلیقه شنیداری جامعه اشاره‌ کرد، گفت: بنیاد رودکی بر آن است در همین مسیر قدم بردارد و به تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود عمل کند. حمایت این بنیاد از طرح موسیقی تجربه اولین گام ما در این راستا خواهد بود. چراکه ما از موسیقی هنری و باارزش حمایت می‌کنیم، موسیقی که در این شلوغی بازار ممکن است به چشم نیاید. این‌یکی از وظایف حائز اهمیت ما است.

مدیرعامل بنیاد رودکی اعلام کرد: کارگروه "موسیقی تجربه" از نیمه دوم اسفندماه کار خود را آغاز کرد. در بخش اول به حمایت از هنرمندان و گروه‌ها در حوزه موسیقی تجربی و هنری می‌پردازیم. هنرمندانی که در این کارگروه قرار می‌گیرند، کسانی هستند که مخاطبانی خاص دارند و درعین‌حال موسیقی‌شان کیفیتی قابل‌قبول دارد.

این مدیر اشاره کرد: بیشتر تهیه‌کنندگان به علت‌های مالی-تجاری به حمایت و برگزاری کنسرت برای این دسته از هنرمندان تمایلی ندارند. اعتقاد ما این است که "موسیقی تجربه" در سلسله‌ رویدادهایی که به‌صورت ماهانه برگزار می‌کند، فرصتی را برای دیده شدن و حمایت از این گروه‌ها فراهم می‌کند.

صفی پور گفت: برخی هنرمندان به دلایل مالی توانایی برگزاری اجراهای زنده را ندارند. سالانه به‌طور تقریبی ۵۰۰ آلبوم موسیقی تولید می‌شود ولی تعداد زیادی از این آلبوم‌ها امکان اجرای زنده را پیدا نمی‌کنند. از این قبیل آثار بیشتر در حوزه موسیقیِ سازی و بی‌کلام، تولید می‌شود. "موسیقی تجربه" به این آثار نیز نگاه خواهد داشت و بر آن است تا فرصتی را برای اجرای زنده آثار صوتی فراهم آورد.

وی افزود: امیدوار هستیم فرصت خوبی در اختیار تماشاگر موسیقی ایران داده شود و موسیقی‌هایی را ببیند و بشوند که جایگاهی برای آن‌ها در سیستم کنسرت گذاری امروز کشور وجود نداشته است. یکی دیگر از مسائلی که بنیاد رودکی وظیفه خود می‌داند حمایت از کسب‌وکارهای هنری کوچک است. این‌طور فکر می‌کنیم که به وجود آمدن اقتصاد درونی و مقاومتی با ایجاد رونق کسب‌وکار خرد در حوزه فرهنگ و هنر امکان‌پذیر است.

صفی پور تأکید کرد: در دی‌ماه سال 96 طرح "موسیقی تجربه" برای حمایت از موسیقی جدی پیشنهاد بسیار خوبی بوده است. ما نیز بی‌هیچ فاصله‌ای به عملی کردن آن پرداختیم. یکی از هدف‌های ما فراهم آوردن و عرضه امکانات مجموعه و مشارکت با بخش خصوصی است و همین هم همکاری ما را با این ایده رقم زد. ما می‌خواهیم مسیر پیش روی فعالیت‌های گروه‌هایی که به حوزه موسیقی جدی می‌پردازند را هموارتر کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان گفت: امیدوارم با همراهی بنیاد رودکی و البته همیاری مجموعه دفتر موسیقی ارشاد، کارگروه "موسیقی تجربه" بتواند قدم‌های مهمی در حوزه موسیقی هنری ایران بردارد و بتواند با توجه به توانایی مالی خود به بالا بردن سطح سلیقه شنیداری مخاطبان موسیقی کمک کند و موجب شود که موسیقی ارزشی جایگاه خود را بیابد.