سرویس تجسمی هنرآنلاین: کتاب "هنرمندانی که باید شناخت" در هفته‌های انتهایی سال 96 توسط انتشارات شیپور منتشر شد. این کتاب که با مقدمه‌ای از شهروز نظری همراه است با ترجمه و تالیف نرگس فرشی به انجام رسیده و انتخاب هنرمندان این کتاب برعهده امیر فرهاد بوده است.

امیر فرهاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گردآوری این مجموعه گفت: در حدود 5 سال پیش و زمانی که در مجله تندیس مشغول به کار بودم، در سلسله مقالاتی به معرفی 30 هنرمند معاصر جهان پرداختیم و سال گذشته هم انتشارات شیپور به ما پیشنهاد داد این مجموعه را به صورت کتاب منتشر کنیم.

او با اشاره به اینکه هنرمندان نقاش و طراح معاصر جهان در این کتاب معرفی شده‌اند گفت: من همیشه برای جست و جوی هنرمندان خارجی کنجکاوی داشتم. تعدادی از این هنرمندان آن زمان که برای معرفی توسط ما انتخاب شدند، افراد سرشناسی نبودند، اما حالا بسیار پیشرفت کرده و شناخته شده هستند. تعدادی دیگر هم در جایگاه قبلی خود مانده و پیشرفتی نداشته‌اند.

فرهاد درباره دلیل انتخاب این 30 هنرمند گفت: نخستین دلیل این انتخاب سلیقه من و مترجم مجموعه بود، اما در بخشی از آثار سعی می‌کردیم کاملا از سلیقه خود فاصله بگیریم و برخورد دموکراتیک داشته باشیم. قصد داشتیم یک انطباق میان آن هنرمندان و هنرمندان ایرانی پیدا کرده و کسانی را انتخاب کنیم که همزمان در ایران هم افرادی به شیوه آنها کار می‌کردند. همه این افراد طراح و نقاش هستند و علاوه بر اروپا و امریکا هنرمندانی از فیلیپین، اندونزی، برزیل و... در میان آنها وجود دارد.

فرهاد ادامه داد: منبع اصلی ما برای شناخت این هنرمندان و یافتن اطلاعات آنها، کتاب‌های "ویتامین" است و آنچه مطرح کردیم بیشتر تحلیل درباره هنرمندان و آثار آنها است تا شناخت بهتری درباره جریانات هنری که در ایران تازه شناخته شده یا حتی غریب هستند به وجود بیاید. امروزه بعضی جوان‌های ایرانی به شیوه‌هایی نقاشی می‌کنند که در جامعه هنری غریب است، اما در کشورهای دیگر کاملا جا افتاده است.

او با اشاره به اینکه پیش از این هیچ اطلاعات فارسی درباره هنرمندان این مجموعه وجود نداشته است گفت: این کتاب تلاش دارد به اهمیت و چیستی آثار هنرمندانی چون تل آر، ویکتور مان، کریس اوفیلی، ادی مارتینز،‌ جولی مهرتو، الن آلتفست، دن بودین، جولز دوبالینکورت، تیم ایتل و جاناتان میس و ... بپردازد.