سرویس سینمایی هنرآنلاین: مصطفی احمدی کارگردان جوان پس از ساخت فیلم "نزدیکتر" در مقام کارگردان، این بار به سراغ ساخت یک فیلم کمدی به نام "بی حساب" رفته است که حمید فرخ‌نژاد، علی قربانزاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، افسانه بایگان و آتیلا پسیانی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: "دن کیشوت پس از فراغت از تدارک مقدمات کار، نخواست بیش از این در اجرای نقشه خویش درنگ کند." طبق آنچه که اعلام شده این فیلم متقاضی اکران دوم نوروز 97 است.

احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و چگونگی شکل گیری فیلمنامه این فیلم گفت: طرح این فیلم حدود 10 سال پیش به ذهن من رسید. در همان زمان طرح را نوشتم و قرار بود اولین فیلم من باشد، ولی شرایط تولید فیلم در آن زمان فراهم نشد و فیلم در آن زمان ساخته نشد. چند سال بعد به سراغ پروژه جمع و جورتری رفتم که حاصلش فیلم "نزدیکتر" بود.

بی حساب

وی در پاسخ به این سوال که چطور بعد از ساخت فیلمی مانند" نزدیکتر" به سراغ ساخت فیلمی کمدی رفته است، بیان کرد: در شرایط حال حاضر سینمای ایران شاید به نظر برسد کسی که فیلمی مانند "نزدیکتر" را ساخته نباید کمدی بسازد، اما "بی حساب" کمدی است که هر زمان که بخواهم کار کنم به سراغ آن می‌روم. "بی حساب" از جنس معمول کمدی‌های این روزهای سینمای ایران نیست، یک کمدی سیاه است که به نقد مسائل اجتماعی می‌پردازد و کاملا نسبت به فیلم‌هایی که این روزها کمدی خوانده می‌شوند تفاوت دارد.

 کارگردان" نزدیکتر" درباره نحوه همکاری با بازیگران این فیلم نیز اظهار کرد: من در هر دو فیلم درباره همکاران و بازیگرانم بسیار خوش شانس بودم و خوشحالم که این اقبال نصیبم شد با آنها همکاری کنم. هر کدام از آن‌ها اگر در این پروژه نبودند کار بسیار متفاوت می‌شد. این ویترین از بازیگران، نزدیکترین چیزی است که در ذهن ما بود. همکاری من با صابر ابر به سال‌ها قبل بر می‌گردد و باقی دوستان نیز به همین شکل رقم خورد. خیلی با کسانی که آشنایی نسبت به آن‌ها ندارم و خط فکریم به آنها نزدیک نیست کار نمی‌کنم. باید مراوده‌ای با آن‌ها داشته باشم تا بتوانم نظرات خودم را راحت‌تر به آن‌ها بگویم و بالعکس، به نظرم همه بازیگران سر جای مناسب خود هستند که از این بابت احساس رضایتمندی دارم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به گیشه فکر می‌کرد که به سراغ ساخت فیلم کمدی رفت، گفت: نمی‌توانم دروغ بگویم و بگویم گیشه برایم مهم نبود. به استقبال تماشاگر فکر می‌کنم و این مختص به کمدی نیست، هر فیلمسازی کاری که می‌کند به منظور استقبال و دیده شدن فیلم می‌کند. "نزدیکتر" به دلیل شرایط نامناسب در اکران عمومی چندان در گیشه موفق نبود، اما بالعکس در شبکه نمایش خانگی خیلی خوب دیده شد. برای خودم خط‌کشی نکردم تا محاسبه کنم و به فکر خوش آمدن تماشاگر باشم، اما موقعیت سینما و نقد آن دچار نقصان شده است و بخشی از فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و حتی منتقدان پشت سر تماشاگر قرار گرفته‌اند. در حالی که قرار است ما با هم و در کنار هم باشیم تا یک پله بالاتر برویم و اگر پشت تماشاگر باشیم مثل این است که من به عنوان فیلمساز کاری نکردم. این روند مناسبی برای مجموعه سینمای ما نیست، منتقدان به فیلم‌هایی می‌پردازند که فیلم‌های پرفروشی هستند، اما به سراغ فیلم‌های محبوب نمی‌روند و حتی سعی نمی‌کنند برای این فیلم‌ها موج بسازند و تماشاگر را علاقمند به دیدن کنند. در مجموع فاکتور اصلی برای من و تهیه کننده آن نبود که رفتار مخاطب در حال حاضر چیست و به چه نوع سینمایی واکنش نشان می‌دهد.

بی حساب

احمدی همچنین درباره این که چرا پیش از این در فیلم اول به سراغ ساخت کمدی نرفت، اظهار کرد: شاید من، به نظر تهیه کنندگان کم تجربه بودم برای ساخت این فیلم و باید ابتدا "نزدیکتر" را می‌ساختم تا خودم را به آنها اثبات کنم و بعد بتوانم این فیلم را بسازم. "بی حساب" بسیار سخت‌تر از "نزدیکتر" است و دشوارتر از آن، بنابراین طبیعی است که تهیه‌کنندگان خیلی به من در ابتدا اعتماد نکردند."بی حساب" فیلم کم هزینه‌ای نیست و درست این بود که اول مسیرم را با "نزدیک‌تر" هموار می‌کردم تا روند منطقی‌تری طی شود.

وی درباره اکران گفت: دسته بندی‌های اکران را نمی‌فهمم. فیلم باید در موقعیتی اکران شود که عادلانه باشد و امیدوارم همه فیلم‌ها از اکران عادلانه برخوردار باشند و امیدوارم زودتر فیلم روی پرده برود و در کنار تماشاگر بتوانم آن را ببینم.

احمدی در خاتمه درباره روند فعالیتش در سال 96 تصریح کرد: من این فیلم را در سال 95 ساختم و از آن پس کاری انجام ندادم چرا که معتقدم باید صبر کنم تا فیلم دیده شود و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود تا بتوانم نقاط ضعف را در آثار بعدی جبران و نقاط قوت را تقویت کنم.