سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مسئله مد و لباس دچار شرایطی است که از‌ یک‌ سو باید شئون مذهبی و عرفی را رعایت کند و از‌ سوی ‌دیگر باید در عین نبود تدبیر و رفتارهای سلیقه‌ای، گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

در‌ حالی ‌که دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های عمومی و خصوصی تعداد بی‌شماری از فارغ‌التحصیلان طراحی را تربیت می‌کنند، بازار کار چندانی جز فضاهای خصوصی برای آن‌ها وجود ندارد.

رسانه ملی و برخی دیگر از رسانه‌ها در تلاش‌اند، موفقیت و مقبولیت این هنر صنعت را در سال‌های اخیر طرح کنند که البته طی سال‌های اخیر و به واسطه فعالیت مستمر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رقم خورده اما برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های غیررسمی به کرات از آسیب‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در این عرصه می‌نویسند.

 اما دولت در این سال‌ها حمایت خوبی داشته و تشکیل کارگروه مد و لباس و بنیاد ملی مد و لباس اتفاقات خوبی بوده است و در ‌حال‌ حاضر افرادی هستند که کمک زیادی دارند و وقتشان را برای افزایش این آگاهی در جامعه گذاشته‌اند چراکه جا انداختن این مسائل زمان‌بر است.

اما مسئله مهم دیگر کاهش مطالعه مردم است و نبود آگاهی که باعث که مردم و طراحان، لباس مناسب بازار و جامعه را انتخاب نکنند و همین مسئله آن‌ها را به سمت شبکه‌های غیرمجاز می‌کشاند.

معضل دیگر این است که تخصصی شدن و ورود به هر‌یک از نیازهای پوشاک از تجربه‌های روز دنیا است اما در ایران همه می‌خواهند حتماً طراح یک کار باشند؛ در این بین مشکل اصلی طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک در داخل کشور نداشتن اعتمادبه‌نفس است.

فرهنگ غربی و شرقی در هر شرایط و با هر لباسی، باور خود به پوششان را از دست نمی‌دهند و به‌ همین ‌دلیل است که بسیاری از این کشورها در مجامع بین‌المللی همچنان با لباس‌های محلی خود حاضر می‌شوند اما مردم ما و از‌جمله طراحان ما این اعتمادبه‌نفس را ندارند.

به هر روی باید بر این مهم واقف باشیم که نگاه جامعه، به‌کارگیری طرح‌های خلاق و کاربردی در عرصه مد و لباس است و اگر طرحی به شکل عملی و بر تن مردم جاافتادگی داشته باشد بدون شک اقتصاد خوبی خواهیم داشت.

و سرآخر مشکل دیگر اینجا است که بسیاری از مردم ما مفاهیم ارائه‌شده در رسانه و سایر تبلیغات از مد و لباس را قبول می‌کنند چون آگاهی ندارند و در‌عین‌حال جامعه نیز در این سال‌ها برای مد و لباس در انواع مختلف آن تعریفی نداشته و راهی را باز نگذاشته است و به ‌همین‌ دلیل است که مدل‌هایی را که طراحان خارجی ارائه‌ می‌کنند به‌راحتی قبول می‌کنیم.