سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در نشستی خبری به شرح برنامه‌های این بنیاد در سال ۹۷ پرداخت.

در ابتدای این نشست خبری علی‌اکبر صفی پور گفت: از سال گذشته برنامه تدوین سند برنامه‌ریزی استراتژیک را برای اهداف بنیاد رودکی پی گرفته و درنهایت اتفاق افتاد. در این سند که به‌زودی تقدیم وزیر ارشاد خواهد شد برنامه‌های 97 بنیاد در سال جدید تصویب می‌شود و برای اولین بار 8 موضوع استراتژیک که نشان‌دهنده مسیر حرکت بنیاد رودکی است کاملاً مشخص‌ شده است.

وی افزود: کشف استعدادهای درخشان در حوزه هنری، تلاش برای آنچه در سال 95 بنیان گذاشتیم و استحکام پایه‌های بنیان اقتصادی بنیاد رودکی و مسئله اقتصاد هنری و.. مسائلی هستند که باید تعریف شوند، همچنین در سال 96 در حوزه درآمدزایی با جذب اسپانسر برای سازمان ارکسترها روبه‌رو شد و شرکت هاکوپیان این سمت را بر عهده گرفت.

او ادامه داد: این اسپانسر از چند نظر اهمیت دارد که در وهله اول حمایت از تولید ملی و بخش مهم اقتصاد مقاومتی و نمایش لباس‌ها در قامت اعضا و نوازندگان ارکستر نیز از مسائل مهم خواهد بود. همچنین مسئله اسپانسرینگ باعث خواهد شد تا اتکا به بودجه دولتی کمتر شود.

صفی‌پور همچنین گفت: کار موسیقی تجربه را بنیاد رودکی شروع کرده که به اجرای گروه‌های اجرا اولی و گروه‌هایی اختصاص دارد که تجربه‌های جدی در حوزه موسیقی دارند. در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بسیاری سرمایه‌گذاری کردیم. بنیاد رودکی باید وارد فضاهای تولید آثار ارزشمند شود.

این مدیرعامل اضافه کرد: در سال 96 در حوزه ارکسترها حدود 50 اجرا داشتیم. این آمار برای ارکسترها بسیار مهم است و امیدواریم به‌جایی برسیم که هفته‌ای دو اجرا برای ارکسترها داشته باشیم. در تابستان اجرای مشترکی بین ارکستر ایران و ایتالیا رخ داد. اکنون هم با کنسرواتوار چایکوفسکی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که به‌صورت سند رسمی از طریق وزارت خارجه انجام شد. این کنسرواتوار از پنج مرکز مهم موسیقی در جهان است.

او تاکید کرد: در روزهای جام جهانی فوتبال در روسیه سالن اصلی شهرهای سالزبورگ و کازان در روزهای 24، 27 و 30 خرداد در اختیار ما قرا می‌گیرد. ارکستر ما در این سه شب که شب‌های قبل از بازی ایران است کنسرت‌هایش را برگزار می‌کند. سرود جام جهانی و رپرتواری ایرانی در این شب‌ها اجرا می‌شود.

وی افزود: ما در سالی که گذشت حدود 2300 تقاضا برنامه صرفاً در موسیقی داشتیم که توانستیم به در درصد از این‌ها تأیید بدهیم چراکه ظرفیت اضافه‌تر وجود نداشت. ما تنها دارای یک تالار وحدت در ایران هستیم اما این را هم در نظر بگیرید که ما تعرفه شناور نداشته تعرفه اجاره‌بهای ما نیز همچنان بر سال 93 پایدار است.

او ادامه داد: در حوزه موسیقی ملی یا ارکستر ملی نحوه انتخاب ما در بخش رهبری بسیار محدود است به عبارتی انتخاب رهبر ارکستر ملی بسیار سخت‌تر از ارکستر سمفونیک است. وقتی استاد فخرالدینی از مجموعه ارکستر موسیقی ملی انصراف دادند ما به گزینه استاد شهبازیان رسیدیم که اصلاً هم از این انتخاب پشیمان نیستیم، اما شما بدانید مدیریت و انتخاب رپرتوارها در این ارکستر ملی بسیار مشکل است. امیدوارم شما زمان بیشتری به ما بدهید که ما کارهای بهتری را در ارکستر ملی ارائه دهیم. البته این توضیح را بدهم که ما سال آینده از رهبران مهمان ارزنده‌ای دعوت خواهیم کرد که دعوت از استاد فخرالدینی برای حضور دوباره در این مجموعه ازجمله این اقدامات است.

مدیر بنیاد رودکی در پایان هم گفت: اول سال 97، ارکستر ملی به مناسبت روز عطار در نیشابور کنسرت برگزار می‌کند و در سال 97 تعداد رهبران مهمان در کنار ارکستر ملی زیاد خواهد شد، علاوه بر این ارکستر نوجوانان و جوانان بنیاد از سوی مرکز آموزش بنیاد تأسیس می‌شود. برنامه‌ای برای آموزش سازهای فراموش‌شده در عرصه موسیقی ایرانی و ملی داریم. برنامه‌ای برای اجرای ارکسترها در مناطق محروم داریم. همچنین سیستم ذخیره‌ای برای پارتی‌تورها شکل داده‌ایم و هر پارتیتوری که می‌گیریم نسخه دیجیتال آن را هم ثبت می‌کنیم. ما به‌صورت ماهیانه در حال تولید آثار هستیم.