سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های آنه محمد تاتاری با عنوان "کارهای اخیر" در گالری اعتماد؛ نمایشگاه نقاشی محمدرضا ظهوریان با عنوان "خاطرات نه چندان گنگ" در گالری فرمانفرما، نمایشگاه مجسمه‌ سپیده نوری با عنوان "رنگ و رینگ" در گالری اعتماد سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

در آرزوی صلح

نمایشگاه نقاشی‌های آنه محمد تاتاری با عنوان "کارهای اخیر" در گالری اعتماد برپاست. کارهای اخیر تاتاری همان فضای آشنای آثار او را بازنمایی می‌کند اما این بار عناصری به آثارش وارد شده که تابلوها را از فضای شخصی او دور کرده و جنبه اجتماعی بیشتری به آن بخشیده است.

نقاشی‌های تاتاری برگرفته از سنت‌های تصویرگری ایرانی هستند و در این نمایشگاه نیز بخشی از آثار در برگیرنده فیگورهای ساده با همان شمایل و فرم‌های سنتی ایرانی هستند که در کنار درخت‌های سرو و اسب‌های مینیاتوری به چشم می‌آیند. اما در بیشتر تابلوها نشانه‌هایی از زندگی امروز بشر، سیاست و مشکلات اجتماعی به چشم می‌آید.

در یکی از تابلوها شاهد بطری‌های شیشه‌ای شناور بر آب دریا هستیم که انسانی درون آنها قرار دارد و از سوی دیگر صف طولانی آدم‌هایی را می‌بینیم که رو به جایی در حرکت هستند. این اثر به شکلی آشکار به موضوع مهاجرت و شرایط مصیبت بار جمعی از انسان‌های امروزی پرداخته است که برای زنده ماندن ناچار به تغییر جغرافیای زندگی هستند، حتی اگر این تغییر خود منجر به مرگ آنها شود.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد

در اثری دیگر کلاژی از چهره سیاستمداران شناخته شده دنیا را می‌بینیم که در میان رنگ و فرم‌ها پوشیده شده‌اند و در کنار آنها چهره‌ها و فرم‌هایی از مردم عادی وجود دارد که در میان آنها پرتره‌ای از مونالیزا هم به چشم می‌آید. در تابلویی دیگر هم فیگور محمدجواد ظریف را می‌بینیم که در میان اسب‌هایی آزاد و رها در حال حرکت است.

تاتاری در این مجموعه به بررسی شرایط دنیای امروز پرداخته و آنچه نمایش داده است جست و جویی با آرزوی صلح و آرامش است.

نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری تا ۲۸ فروردین در گالری اعتماد واقع در خیابان هفت‌تیر٬ مفتح جنوبی٬ بن بست شیرودی پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

تصاویرِ مانده در یاد

نمایشگاه نقاشی محمدرضا ظهوریان با عنوان "خاطرات نه چندان گنگ" در گالری فرمانفرما برپاست. ظهوریان در این نمایشگاه دو مجموعه از آثار خود را به نمایش گذاشته است که بخشی از آنها با آب مرکب و بخشی دیگر با ترکیب مواد کار شده‌اند. سوژه آثار او همانطور که از نام نمایشگاه بر می‌آید، تمام آن چیزی است که در طول زندگی با آنها مواجه شده و به شکل‌های مختلف در یاد او مانده‌اند.

از خاطرات دوره کودکی او شاهد تابلویی هستیم که کودکانی را در حال پریدن در رودخانه نشان می‌دهد و یا در اثری دیگر لاستیک‌های ماشین که بازیچه‌ای در دست کودکان می‌شد را بازنمایی کرده است. گذر زمان را باز هم می‌توان با نشانه‌هایی آشنا در این آثار دید. اتوبوس قرمز رنگ قدیمی که در میان رنگ‌ها گم می‌شود، یا لوکوموتیوی که دیدن یا دنبال کردن آن جذابیتی برای کودکان دارد، از این دسته هستند.

محمدرضا ظهوریان

بخش دیگری از آثار که به آب مرکب‌های ظهوریان اختصاص دارد فضایی گنگ را نمایش می‌دهد که گاه عناصر آشنایی مانند پنجره یا شاخه درخت در آن دیده می‌شود. او در این آثار بیشتر به لحظه و اتفاقات پیش‌بینی نشده میان لکه‌های مرکب توجه داشته است و گاه با هدایت آنها فرم‌هایی آشنا به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی محمدرضا ظهوریان تا 27 اسفندماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برگزار می‌شود.

 

برد و باخت در رینگ زندگی

نمایشگاه مجسمه‌های سپیده نوری با عنوان "رنگ و رینگ" در گالری اعتماد برپاست. نوری در این مجموعه آدم‌هایی را نمایش داده است که مشغول کشتی گرفتن هستند اما عمل آنها مانند جنگ تن به تن به چشم می‌آید.

زندگی نوعی مبارزه است و انسان در تمامی قرون و اعصار، بیشترین زمان عمر خود را به جنگیدن می‌گذراند. اگر روزگاری این جنگ برای بقا و فراهم کردن ملزومات اولیه زندگی بود، بشر امروزی با نبردی روزمره مواجه است که جدا از جنگ کشورها و قوم‌ها، در قالب ارتباطات انسانی و اجتماعی نیز دیده می‌شود و آنچنان در زندگی او جا افتاده که زندگی بدون آن قابل تصور نیست.

هر نبردی یک برنده و یک بازنده دارد اما در نبردهای پی در پی روزمره جای برنده و بازنده مداوم تغییر می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که برنده امروزی در نبرد فردای خود بازنده نباشد. در بیشتر مجسمه‌های این مجموعه نیز تفاوتی میان دو مبارز نمی‌بینیم و مشخص نیست کدامیک از آنها برنده نهایی خواهد بود.

افتتاحیه نمایشگاه مجسمه‌ها سپیده نوری در گالری اعتماد

نوری دو شیوه مختلف را برای نمایش آثار به کار برده که هر کدام تاثیرات بصری ویژه‌ای دارند. یک دسته از آثار که با برنز ساخته شده‌اند با بافت و رنگ‌های خود، نمادی از کهنگی و فرسایش هستند که نشان از تاریخچه طولانی نبرد انسان دارد و بخشی دیگر از آثار پوشیده از رنگ است و حجم زیاد رنگ از روی آنها شُره کرده و روی زمینه اثر ریخته شده‌اند. این ریزش مانند بخشی از وجود آدمی است که در جریان نبرد از او کاسته شده و از دست می‌رود. نوری در این آثار بیان می‌کند که هر نبردی جدا از نتیجه‌ای که به بار می‌آورد باعث فرسایش وجود انسان می‌شود.

نمایشگاه مجسمه‌های سپیده نوری تا ۲۸ فروردین در گالری اعتماد واقع در خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.