سرویس تئاتر هنرآنلاین: پرفورمنس "زمان به عقب برنگشته" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی آندریا نوشاد از 13 اسفندماه ساعت 19 در خانه نمایش دا روی صحنه است و به گفته کارگردان آن قرار است با کانسپت متفاوتی از 20 اسفندماه در تماشاخانه ارغنون اجرا شود. نوشاد پیش از این نیز پرفورمنس "کتو" را در خانه نمایش دا به صحنه آورده است.

آندریا نوشاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره علاقه‌اش به پرفورمنس گفت: پایان‌نامه کارشناسی ارشد من انعکاس پرفورمنس‌آرت در تئاتر معاصر ایران بود و از آنجا به پرفورمنس علاقمند شدم و این هنر را ادامه دادم. در پرفورمنس برخلاف تئاتر تماشاگر تنها صرفاً چشم و گوش نیست و در اتفاقات دخیل است.

او در ادامه درباره کانسپت اجرایی پرفورمنس "زمان به عقب برنگشته" عنوان کرد: طرح و ایده این اجرا اینگونه پیش می‌رود که رفتار و عملکرد هر فردی در زمانی‌که در کنار شریک و پارتنرش است تا چد حد با مواقعی که یارش در کنارش نیست، متفاوت است چرا که اغلب انسا‌ن‌ها تا زمانی‌که در کنار شریک‌شان هستند انتخاب‌ و عکس‌العمل‌های متفاوت‌تری دارند و دچار پنهان‌کاری‌هایی می‌شوند.

کارگردان پرفورمنس "کتو" ضمن اشاره به اینکه در پرفورمنس "زمان به عقب برگشته" قصد نتیجه‌گیری نداریم، خاطر نشان کرد: در اجرای این پرفورمنس به دنبال ایجاد جرقه‌ای در ذهن مخاطب هستیم. به نظرم طراحان پرفورمنس‌ها به دنبال پاسخی به دغدغه‌ها و سوالات خودشان هستند.

نوشاد همچنین در ادامه افزود: به عنوان مثال امروزه فضاهای مجازی مجالی برای آن شده تا به یکدیگر دروغ بگوئیم. برخی زوج‌ها زمانی‌که در کنار هم هستند در صورتی‌که پیامی از جنس مخالف دریافت می‌کنند خیلی رسمی پاسخ می‌دهند اما در مواردی که دور از یکدیگر هستند امکان دارد در پاسخ به آن پیغام جواب صمیمانه‌تری داده و سپس مکالمه انجام شده را پاک کرده تا شریک‌شان در جریان آن قرار نگیرد و ناراحت نشود. این اتفاق را در جامعه کم و بیش دیده‌ام و به فکر طراحی این پرفورمنس که به پنهان کاری میان زوج‌ها می‌پردازد، افتادم.

او با بیان اینکه این پرفورمنس چالشی میان زوج‌ها است، یادآور شد: در اجرای "زمان به عقب برگشته" پیشنهاد شده تا زوج‌ها با هم حضور داشته باشند با این حال در صورتی‌که شخصی تنها و بدون پارتنرش حاضر شود نیز دچار چالش خواهد شد.

این کارگردان در ادامه "زمان به عقب برگشته" را جرقه‌ای برای ارتباط‌‌‌‌گیری میان آدم‌ها عنوان کرد و گفت: برخی اتفاقات ریشه و پیشینه تاریخی اقلیمی در منطقه ما دارد. زنان کشور ما بیش از پیش به مردان تکیه دارند و این موضوع به دوران خشکسالی باز می‌گردد. در آن زمان زنان به خانه‌ها رانده شدند تا مردان به دنبال آذوقه بروند. این وابستگی در آن زمان منجر به وابستگی عاطفی زنان شد و مردان، زنان را جزء مایملک خود دانستند.

آندریا نوشاد درخصوص طراحی فضای این پرفورمنس اظهار داشت: در صحنه دو فضا موجود است. یکی فضای مهمانی و دیگری پرده‌ای که میان تماشاگران زن و مرد کشیده می‌شود.

او در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: در پرفورمنس روایت و قصه‌گویی صورت نمی‌گیرد و مخاطبان با کانسپت و مفهوم روبرو خواهند بود و در این هنر، اتفاق در ذهن تماشاگر شکل می‌گیرد. مخاطبان باید بدانند که برای تماشای پرفورمنس بدون گارد بیایند چرا که هر واژه دهن پرکنی در ذهن برخی مخاطبان ایجاد گارد می‌کند. تماشاگران این هنر باید خود را در فضای آن رها کنند.   

در توضیح این پرفورمنس آمده است: "زمان به عقب برنگشته" ایجاد چالشی است برای زوجین، جهت به آگاهی رسیدن از اینکه شناختی که از یکدیگر دارند تا چه میزان با واقعیت صدق می‌کند. ما شرقی‌ها به دلیل آداب و سنت‌های زیادی که داریم با جهان بسته‌تری در ذهن‌مان مواجه هستیم نسبت به دیگر کشورها و این آداب و سنت‌ها در موارد زیادی باعث ایجاد قضاوت و سوتفاهم می‌شود. در این پرفورمنس زوجین را به این چالش دعوت می‌کنیم. چالش مواجه با مدرنیته دنیای اکنون و سنتی که از کودکی در ذهن داریم. در پرفورمنس "زمانِ به عقب برنگشته" ما شاهد گذر از گلوگاهی هستیم که برخورد  مدرنیته و سنت  را به چالش می‌کشد و انتخاب ما که بمانیم و یا گذر کنیم.

دیگر عوامل این پرفورمنس عبارتند از: دستیاران کارگردان: سعید جهانی و سارا علاقمند، مشاور کارگردان: علی اتحاد، موسیقی: سعید صداقت، اجراگران: ملینا قدیمی، سارا علاقمند، سعید جهانی و آندریا نوشاد، طراح پوستر و بروشور: الیاس امینیان، عکاس: محسن کرمانی و دیگر اعضای گروه: سارینا شاد، محسن هادی، شبنم میرزایی و مهدی باقرپور.

علاقمندان می‌توانند بلیت این پرفورمنس را از سایت تیوال تهیه کنند.