سرویس تجسمی هنرآنلاین: هنگامه معمری مدیر گالری هما و دبیر سالانه "منتخب نسل نو" که دهمین دوره آن در حال برگزاری است در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این سالانه گفت: هدف اولیه ما استعدادیابی بود. زمانی که گالری هما فعالیت خود را آغاز کرد رویکرد هنر چیز دیگری بود و ما روی آثار هنرمندان شناخته شده، تمرکز داشتیم. ولی بعد از مدتی خواستیم هنرمندان جوان را شناسایی کرده و به جریان حرفه‌ای هنر معرفی کنیم. 

او با بیان اینکه بیشترین تمرکز ما در این رویداد بر هنرمندان شهرستانی بود گفت: بسیاری از هنرمندان جوانی که امروزه با گالری‌های معتبر همکاری می‌کنند و به وزنه‌ای در هنر ایران تبدیل شده‌اند حاصل سال‌های اولیه نمایشگاه "منتخب نسل نو" هستند.

معمری افزود: همانطور که مارکت هنر و فضای تجسمی رشد کرده است، تعداد هنرمندان هم افزایش یافته و به همان نسبت تعداد شرکت‌کنندگان در سالانه "منتخب نسل نو" هم بیشتر شده است. سال اول در این رویداد حدود 300 نفر شرکت کردند اما این تعداد در سال گذشته به سه هزار نفر رسید. البته این رشد بیشتر از نظر کمی است و شاید کیفیت آثار به همان نسبت رشد نکرده باشد. 

او با اشاره به اینکه هنرمندان زیر 30 سال در این رویداد حضور دارند افزود: گاه پیش آمده است که هنرمندی در 2 یا 3 دوره حضور داشته باشند اما چون تمرکز ما بر استعدادیابی است سعی می‌کنیم بیشتر هنرمندان جدید را برای معرفی در نمایشگاه انتخاب کنیم. 

معمری ادامه داد: گالری هما نمی‌تواند همه این هنرمندان با استعداد را جذب کند، اما در این سال‌ها خیلی از گالری‌ها هستند که هنرمندان این نمایشگاه را جذب کرده و فعالیت‌های جدی با آنها دارند. نخستین دوره این رویداد در گالری هما برگزار شد اما با توجه به نیاز به فضای بزرگ‌تر در سال‌های بعد فرهنگسرای نیاوران، پردیس ملت و... را انتخاب کردیم و در چند سال اخیر هم نمایشگاه در گالری شیرین برگزار می‌شود. این گالری همکاری تاثیرگذاری با ما داشته و در چاپ کتاب سالانه هم با ما همکاری دارد. 

او درباره اهمیت رویدادهای مستقل تجسمی گفت: من موافق این رویدادها هستم و فکر می‌کنم هرقدر زیاد شوند بهتر است چون می‌توانند فضایی جدی برای فعالیت و معرفی جوانان ایجاد کنند. الان دوسالانه‌ها و فعالیت جدی دولتی وجود ندارد و دولت آن کاری را که باید بکند انجام نمی‌دهد. در این شرایط فضای خصوصی باید این بار را برعهده بگیرد.

معمری درباره دهمین دوره این رویداد گفت: در این دوره فراخوان عمومی اعلام نکردیم و از هنرمندانی که در 10 سال گذشته در نمایشگاه شرکت کرده و حالا فعالیت جدی و حرفه‌ای دارند دعوت کردیم تا در نمایشگاه حضور پیدا کنند. هر کدام از این هنرمندان امروزه با گالری‌های جدی تهران همکاری می‌کنند و در حراج‌های داخلی و خارجی حضور دارند. 

او با اشاره به اینکه از سال آینده سالانه به شکل عادی و با فراخوان برگزار می‌شود افزود: سالانه منتخب نسل نو هر سال به یاد پرویز ملکی برگزار می‌شود که موسس گالری هما است و همیشه از جوان‌ها حمایت می‌کرد. 

گفتنی است در دهمین نمایشگاه "منتخب نسل نو" آثاری از سارا ابری، محمد اسکندری، مریم اشکانیان، شهریار احمدی، سعید احمدزاده، مجتبی امینی، پونه اوشیدری، هما بذرافشان، شکیبا پرورش، طاهر پورحیدری، مرتضی پورحسینی، مهرداد پورنظرعلی، محمد پیریایی، مونا جان محمدی، الناز جوانی، مصطفی چوبتراش، وحید جعفرنژاد، امید حلاج، آهو حامدی، طه حیدری، زهرا حسینی، المیرا روزبه، زرتشت رحیمی، امیرحسین زنجانی، پیمان شفیعی، امید شایان، مهدی شفیع‌قنادی، ساله شریفی، رضا صدیقیان، بهرنگ صمدزادگان، محمد طباطبایی، آساره عکاشه، نفیسه عمران، بهرام غنچه‌پور، حبیب فرج‌آبادی، مقداد لرپور، یاسر میرزایی، کیمن مه‌آبادی و بهمن محمدی به نمایش درآمده است.

دهمین سالانه "منتخب نسل نو" تا 20 فروردین در گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 برقرار است.