سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جنگ کثیف" به نویسندگی و کارگردانی خشایار پیرعلمی که دی و بهمن ماه سال جاری در تئاتر محراب اجرا شد، از 8 اسفندماه ساعت 17:45 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی علیرضا رحیم‌دل، سهیل پناهی، محمد عمادی و فاطمه استادمحمد هستند.

خشایار پیرعلمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای مجدد نمایش "جنگ کثیف" گفت: این نمایش پیش از این در تئاتر محراب روی صحنه رفت که متاسفانه آثاری که در این تماشاخانه اجرا می‌شود، اغلب دیده نمی‌شوند، بنابراین با توجه به درونمایه نمایشنامه و تلاشی که برای آماده‌سازی آن انجام دادیم، تصمیم گرفتیم تا آن را در تالاری به صحنه آوریم که مخاطبان بیشتری دارد. هر چند که در این زمان با نزدیک شدن به ایام عید نوروز مخاطبان آثار نمایشی کمتر شده است.

او در ادامه درخصوص تغییرات اعمال شده در نمایش "جنگ کثیف" خاطر نشان کرد: در کست بازیگری تغییری نداشتیم اما شیوه اجرایی تفاوت‌هایی کرده است.

کارگردان نمایش "هویت" درباره ایده نگارش نمایشنامه "جنگ کثیف" عنوان کرد: در تمام جوامع محدودیت‌ها و اتفاقاتی وجود دارد از جمله محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی، فردی و اجتماعی که معمولاً هنرمندان متعهد را با خود همراه می‌کند تا در این زمینه‌ها بنویسند. اما باز در همه جای دنیا هنرمندان این امکان را ندارند تا با آزادی کامل اثری را خلق کنند بنابراین تنها می‌توانند با خلاقیت اثری را تولید کنند.

پیرعلمی افزود: سعی کردم پیرنگ داستانی "جنگ کثیف" را در دهه 60 و 70 کشور آرژانتین پیش ببرم چرا که اتفاقات آن دوره در آن مکان، هم اکنون در همه جوامع پیوند خورده است و تکرار می‌شود.

او خلاصه داستان این اثر نمایشی را این‌گونه شرح داد و گفت: مرد جوانی بی‌دلیل توسط افراد ناشناس بازداشت می‌شود. جوان طی بازداشتش در یک اتاق سفید رنگ در اثر فشارهای روانی ناشی از ارتباطش با مامور و رئیس بازداشتگاه هویت خود را از دست می‌دهد و در نهایت تبدیل به عوامل دیکتاتوری می‌شود.

این نویسنده و کارگردان ضمن بیان اینکه این اثر نمایشی در کارگردانی و بازیگری فضایی رئالیستی دارد، اظهار داشت: در طراحی صحنه متفاوت عمل کردیم و به نظر می‌رسید فضایی مینی‌مال و سورئال به پیش‌برد نمایش کمک بیشتری می‌کند.

خشایار پیرعلمی در پایان متذکر شد: در "جنگ کثیف" روی صحبت من با مخاطب است چرا که او قلب تپنده تئاتر است. مخاطبان تئاتر در کنار فضای مفرح و کمدی نیازمند آثار نمایشی مضمونی نیز هستند. در صورتی‌که تماشاگران تئاتر به آثار دارای فکر و اندیشه نیز توجه داشته باشند، قلم هنرمندان تئاتر بیشتر خواهد چرخید.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: سیدشایان موسوی، مشاور پروژه: سامان ناصری، دستیارکارگردان و برنامه‌ریز: نسیم اسکندری، منشی صحنه: فاطمه استادمحمد، طراحی صحنه: غزال جعفری، مدیر و مجری صحنه: سیدعلی پیرعلمی، طراح لباس: آیدا فرهمند، موسیقی: سعید صادق الحسینی (براساس قطعاتی از خوان برخا و زیگنف پرایزنر)، ساخت تیزر:  مصطفی دارابی طراح پوستر و بروشور:  افشین امیری و مدیر رسانه‌ای و تبلیغات: وحید اسدزاده.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.