سرویس سینمایی هنرآنلاین: فریدالدین نیکجو کارگردان و تهیه کننده برنامه تلویزیونی "دستپخت‌های خودمانی" که هر جمعه از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رود، درباره تغییر و تحولات این برنامه در ایام نوروز به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در جلساتی که با مدیران شبکه داشتیم نسبت به تغییرات برنامه صحبت‌هایی انجام شد و ما به شرط آن که همپوشانی با برنامه‌های دیگر نداشته باشیم پذیرفتیم در ایام عید هم برنامه داشته باشیم، اما روی ساعت پخش هنوز به توافق قطعی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ویژه برنامه نوروزی ما مانند سال‌های قبل است و تنها یکسری آیتم‌های جدید به ویژه برنامه نوروز افزوده خواهد شد و رقابت بین مهمانان نسبت به شور و نشاطی که در این ایام وجود دارد چالشی‌تر می‌شود.

دستپخت های خودمانی

نیکجو درباره انتخاب مجریان برنامه اظهار کرد: از فصل اول مجری‌های ما مجری‌های روتین شبکه‌های تلویزیونی نبودند و بهترین گزینه برای این برنامه خود حسین رفیعی است چرا که مجری بازیگر است و اساسا خود او علاقه زیادی به مقوله آشپزی دارد و حتی در این حوزه مدعی نیز هست. از سوی دیگر از آنجایی که مهمانان ما سلبریتی‌ها هستند تاکید روی اجرا نبود، بلکه می‌خواستیم برنامه یک دورهمی دوستانه باشد و به جای آنکه ما به خانه بازیگران برویم آنها به برنامه ما بیایند و آشپزی کنند. در واقع می‌خواستیم برنامه بستری باشد برای گفت و گو و تاکنون نیز مجری بازیگران، بسیاری اجرای این برنامه را برعهده داشته‌اند، اما برای فصل بعدی در نظر داریم اصلا مجری نداشته باشیم و در هر قسمت دو میزبان و دو مهمان داشته باشیم و مجری‌ها عوض شوند. در حال حاضر در اتاق فکر برنامه در حال پرداخت به این موضوع هستیم و فعلا تنها یک ایده است و اگر این اتفاق قرار باشد رخ دهد باید ابزار لازم هم بوجود ‌آید تا ریتم برنامه به هم نخورد.

این تهیه‌کننده در ادامه به روند انتخاب مهمان‌های برنامه اشاره کرد و افزود: بخش عمده‌ای از انتخاب‌های ما به پیامک‌های مخاطبان باز می‌گردد و براساس انتخاب آن‌ها و میزان درخواست‌ها دعوت می‌کنیم. مشخصا افرادی را که می‌آوریم انتخاب می‌کنیم، اما شخص خاصی را در نظر نمی‌گیریم. براساس کل اتمسفری که در اطراف یک بازیگر، هنرمند، ورزشکار وجود دارد از تمام جهات در نظر می‌گیریم و بعد دست به انتخاب و دعوت می‌زنیم. برای ما مهم است که این دو مهمان یک خوانشی با هم داشته باشند.

نیکجو در پاسخ به این سوال که برنامه‌هایی همانند برنامه "دستپخت‌های خودمانی " این روزها در تلویزیون افزایش پیدا کرده برای رقابت با آن‌ها چه تدابیری در نظر دارند، بیان کرد: سال 93 که ما برنامه را شروع کردیم در آن زمان مشخصا برنامه آشپزی نبود و برنامه تفریحات، سرگرمی و نشاط در شبکه‌های مختلف نداشتیم و به آن صورت حضور سلبریتی‌ها را هم در تلویزیون نداشتیم. در آن زمان برنامه "خندوانه" تنها چند استندآپ داشت و برنامه "دورهمی" هم نبود. در واقع برنامه "دستپخت‌های خودمانی" با حضور سلبریتی‌ها یک برنامه تک بود، اما الان متاسفانه یکسری از برنامه‌ها شکل گرفته که از برنامه ما تقلید شده است و حتی اسم و رسم ما را هم تقلید کرده‌اند و این برای ما یکسری دردسرها درست کرده است.

دستپخت های خودمانی

وی در ادامه درباره سبک زندگی ایرانی و انتخاب غذاهای ایرانی گفت: ما به مهمانهایمان می‌گوییم احساس کنید در منزل خود هستید و مهمان دارید و به دوربین توجه نکنید تا جایی هم که به لحاظ زمانی امکانش باشد سعی می‌‎کنیم از غذاهای سبک ایرانی استفاده کنیم. اکثر آدم‌هایی که مهمان ما می‌شوند با ذوق این کار را می‌کنند و آشپزی برایشان لذت خاصی دارد. در مورد غذا هم سعی کردیم تنوع وجود داشته باشد، بخشی از آن نمایش غذاهای محلی است و بخشی هم مسابقه اصلی است که در این بخش غذاها را به اقتضای زمان برنامه انتخاب می‌کنیم و بیشتر به سراغ غذاهایی می‌رویم که سریع آماده می‌شوند. یکی از اهداف ما این است که همه آدم‌ها بتوانند آشپزی کنند و زن و مرد ندارد. اتفاقا آشپزی باعث ایجاد آرامش و نزدیکی خانواده‌ها بهم می‌شود و به صمیمیت خانواده می‌افزاید. ما چون در گروه خانواده هستیم این بعد برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر از ابتدا این نکته مدنظرمان بود که این نزدیکی بیشتر باشد، چرا که امروز بیشتر غذاها فست فودی شده و کانون خانواده کمی از این فضای دورهمی دور شده است.