سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "رگباد" سروده سپیده نیک‌رو به عنوان نخستین مجموعه از سری "شعر روزنه" منتشر شد.

از این شاعر که دانش‌آموخته‌ی کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی نیز هست پیش از این دو مجموعه شعر منتشر شده‌بود که مجموعه "درخت سوال نمی‌کند می‌افتد" او یکی از منتخبین "مجله تجربه" در سال گذشته بود و "نشرچشمه" به تازگی چاپ دوم آن را روانه‌ی بازار کرده‌است. پس از این مجموعه، مجموعه شعرهای دیگری نیز از سری "شعر روزنه" با انتخاب دبیر نشر "فاضل ترکمن" روانه‌ی بازار خواهد شد.

نیک‌رو در مجموعه "رگباد" تصویر تازه ای از خود ارائه می‌دهد. تصویری که در هر یک از چهار فصل کتاب متفاوت است.

شاعر در فصل اول مجموعه، با نام "به باد" تجربه‌های زبانی و موسیقایی خود را با مضامین عاشقانه پیوند داده است. این تجربه‌ها حاصل موسیقی ویژه‌ای هستند که مانند نام فصل،  با باد پیوند خورده‌اند. رفت و آمد تدریجی موسیقی وتکرار کلمات با دایره‌ی لغات خاص، این فصل را رنگ دیگری بخشیده است. "ای بی‌گزند ، باد ! نام تو بی‌گزند باد./ ای نام تو / نام تو/ نام تو / باد / ای دفترِ هزارپاره‌ی رفتن/ ای در هجوم،/ هجمه‌ی ماندن./ ای هر چه از تونوشتن،گزند/ باد !/ ای نام تو چراغِ نوشتن/ ای نامه‌های نوشتن/ ای در من و به نام من از تو/ ای هر چه گفته‌ام از تو/ ای نام تو گزندِ هر چه مباد/ ای باد ! ... " (ص11)

در فصل دوم "در خاک" تصویر شاعری را می‌بینیم که با تسلط بر روایت، مفاهیم اجتماعی و سیاسی را در ساختار شعر می‌پیچد. شعرهای این فصل اغلب بلند هستند و در روایت آن‌ها موسیقی ملایمی جریان دارد که شعر را سهل و ممتنع می‌نماید. "تهران ، پس از همه چیز، تهران است و/نیشابورِ مغول‌زده، نیشابور/مردان، عصای مرگند و/بر زمین می‌خورند/زنان/سنگریزه‌ای در مشت/تهران/پس از باد/کوه است و/پس از باران، دریا/و پس از اتفاقی سهمگین، تهران/کسی نمی‌آید /و پشت‌بام‌ها/از التهابِ فرارِ دسته‌جمعی لبریزند/گاهی خیال می‌کنم /کوه‌ها/یک روز از این‌همه راز /پرده برمی‌دارند " (ص 32) 

فصل سوم رگباد "تا آب" نام دارد که مانند نامش فصلی نرم و روان است. عاشقانه‌هایی زلال با زبانی یکدست و تصویرهایی بدیع که می‌تواند برای مخاطبینی که سال‌هاست کمتر شعر خوب عاشقانه خوانده‌اند دلچسب باشد.

" در من / لحظه‌ی بازگشتنی / لحظه‌ی ماندن / لحظه‌ی بوی سوخته‌ی چوب/ در شلاق زمستان/ لحظه‌ی پیدا کردن توپِ گمشده/از دروازه‌ی پنج سالگی / و دیدار دوباره‌ات / دیدار اولین انسان / در لحظه‌ی نجات از آوار" (ص 114)

فصل پایانی "از زمین" نیز شعرهایی موجز با محوریت تصویر را در برمی‌گیرد که گاه خلاقیت شاعرانه در آن‌ها به نقطه‌ی اوج می‌رسد و در این شعرها شاعر اغلب یک موضوع یا برشی از یک روایت را در فرمی کوتاه ارائه می‌کند. "عروسک کوچکی بود نازنین/ لباس نداشت/ معنی غذا را نمی‌فهمید/ دستش را که می‌گرفتی/ احساس خاصی نداشت/ بچه بودم که بیخودی او را بزرگ کردم" ( ص 137)

"رگباد" در قطع پالتویی با تعداد صفحات 153 صفحه و با قیمت پانزده هزار تومان عرضه شده‌است.