به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد اکبر رادی، در آیین رونمایی پوستر پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی که با حضور حمیده بانو عنقا، دکتر فریندخت زاهدی، بهزاد صدیقی، دکتر رحمت امینی، حسین کیانی، دکتر بهروز محمودی بختیاری، دکتر روح‌اله جعفری و مجید شمس‌الدین (مدیر نشر خاموش) برگزارشد، حمیده بانو عنقا، رییس هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی، ضمن سپاس از هیئت محترم داوران دو بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی و مقالات پژوهشی این همایش و اعضای هیئت مدیره این بنیاد گفت: خیلی خوشحالم که  همایش ملی رادی شناسی به پنجمین دوره خود رسیده و بنیاد اکبر رادی می‌تواند از پژوهشگران و نمایشنامه‌نویسان جوان حمایت هر چند ناچیزی کند. 

حمیده بانو عنقا گفت: دیرگاهی است که در میان آسمان به آن ستاره باشکوه می‌نگرم که با فروغ مهرآگین خود بزنگاه خسته‌ام را می‌نوازد و می‌داند که دیدگانم هماره تشنه نگاه مهربانش است.

در ادامه دکتر فریندخت زاهدی، عضو هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی و دبیر پنجمین علمی همایش ملی رادی شناسی گفت: بنیاد اکبر رادی از ابتدای شکل گیری در کنار بزرگداشت یکی از معتربرترین پیشکسوتان تأکید بر اهمیت ابعاد اجتماعی و فرهنگی هنر نمایشنامه نویسی و پژوهش تخصصی این هنر فعالیت کرده است و امیدوارم این بنیاد پنجاهمین همایش ملی رادی شناسی را نیز در آینده برگزار کند.

حسین کیانی، نمایش‌نامه نویس و کارگردان تئاتر، در بخش دیگری از این آیین گفت: من هیچ گاه شاگرد مستقیم استاد اکبر رادی نبوده‌ام. اما باور دارم که بسیاری از ما درام نویسان ایرانی مستقیم و غیرمستقیم شاگرد او بوده و هستیم.

او اضافه کرد: استاد فقید، اکبر رادی آموزگار همیشگی ماست، نه فقط به خاطر طرح و پرداخت دراماتیک نمایشنامه هایش یا بُعد درخشان زبان شناختی آن‌ها و بسیاری مسائل فنی دیگر، بلکه به دلیل شناسنامه‌ای که از انسانِ ایرانی معاصر خود ساخته است. بی‌شک هر پژوهنده‌ای در آینده بخواهد انسان ایرانی پیش از خود را  شناسایی کند، باید نظر تأمل برانگیزی هم به آثار انسان‌شناسانه استاد اکبر رادی بیفکند که در مقطعی چهل ساله زندگی آدم ‌ای ایرانی هم عصر خود را با زبان و بیان دراماتیک ثبت و ماندگار کرده است و صد البته که این تنها هنر استاد اکبر رادی نبود. او انسانی بزرگ بود به بزرگی انسان، یاد و خاطرش تا همیشه جاویدان باشد.

دکتر رحمت امینی، استادیار و مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از داوران بخش نمایشنامه‌نویسی پنجمین همایش ملی رادی شناسی نیز در این مراسم گفت: افتخار داشتم که در دانشگاه و در کلاس نمایشنامه‌نویسی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، شاگرد او باشم و افزون بر آموختن نکات تخصصی، راه و رسم معلمی را هم بیاموزم و روش‌ها و منش‌های این معلم و استاد حقیقی را الگوی معلمی خود قرار دهم.

وی هم چنین یادآور شد: اکبر رادی در زمره انسان‌های شریف و صادق عرصه فرهنگ و هنر ما قرار دارد که هیچ‌گاه خود را آلوده حواشی نکرد و از خود گنجینه‌ای بی‌بدیل در ادبیات نمایشی به جای گذاشت.

بهزاد صدیقی، دبیر پنجمین همایش ملی رادی شناسی و مدیر اجرایی و سخنگوی بنیاد اکبر رادی در ادامه این آیین گفت: به سهم خودم از همه کسانی که در برگزاری پنجمین همایش ملی رادی شناسی همکاری کردند سپاسگزارم. امیدوارم نسل آتی و علاقه‌مندان آثار استاد رادی صدمین همایش ملی رادی‌شناسی را بتوانند بیش از پیش بهتر و پویاتر برگزار کنند و صدمین دوره آن را جشن بگیرند. 

وی اضافه کرد: با مطالعه و بررسی آثار استاد اکبر رادی می‌توانیم یک دوره تاریخی اجتماعی ایران را در پنج دهه ببینیم و فرهنگ و زبان فارسی ایران معاصر را به درستی دریابیم. به نظرم مورخان و پژوهشگران و اهل فن می‌توانند از لابه‌لای آثار اکبر رادی این فرهنگ و زبان را جست‌وجو و کشف کنند و این مهم بر عهده آنان است. 

دکتر بهروز محمودی بختیاری، استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از داوران بخش پژوهش پنجمین همایش ملی رادی شناسی ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری همایش‌‌های موفق آتی در این آیین گفت: آثار اکبر رادی همواره مورد توجه پژوهشگران و هنرمندان تئاتر بوده و همایش ملی رادی شناسی از ابعاد گوناگون به درستی می‌تواند نمایش‌نامه‌ها و اندیشه‌های ایشان را مورد واکاوی قراردهد. 

دکتر روح‌اله جعفری، یکی از هیئت داوران بخش پژوهش پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی و استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر، در پایان این آیین گفت: در این جلسه که برای پنجمین همایش ملی رادی‌شناسی دور هم گِرد آمده‌ایم، یادآوری مفهوم تعهد از زاویه دید استاد رادی و تحلیل آن در زمانه‌ای که بار معنایی این مهم، کم‌رنگ شده، می‌تواند در بازتولید اندیشه و بهادادن به محتوا، مفید تلقی شود.

او  هم چنین اضافه کرد: استاد رادی با حدود پنجاه سال سابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، یکی از چند هنرمند نادر و یگانه‌ای است که همواره برای نمایش، قلم زده و با خلق شخصیت‌هایی با هویت ملی، به نمادی در حوزه‌ نمایشنامه‌نویسی در ایران بدل شده است. 

وی در پایان افزود: آثار به ‌یادگار مانده از این عزیز گران‌قدر، چند‌وجهی و چندساحتی هستند و با تحلیل، خوانش و اجرای صحیح آن‌ها می‌توان به یکی از اصول رسیدن به توسعه‌ فرهنگی، که همانا پژوهش است، در حوزه‌ هنرهای نمایشی، دست پیدا کرد. 

گفتنی است پنجمین همایش ملی رادی شناسی به دبیری بهزاد صدیقی 16 اسفند ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.