به گزارش هنر آنلاین به نقل از ستادخبری نخستین جشنواره مد و لباس فجر، دکتر محمد حسین رجبی درچهارمین روز ازاین جشنواره درجمع اصحاب رسانه و حاضرین جلسه به تشریح تاریخ هنر اسلامی پرداخت و گفت: لباس مردان و زنان ایرانی در طول تاریخ تفاوت چندانی نداشته است . وی افزود: به گفته «هرودوت» ایرانیان لباس های بلند تا مچ پا می پوشیدند در دوره هخامنشیان زنان ایرانی لباسی مانند چادری کوتاه ( همانند سربند) را بر سر می کردند و رجبی ادامه داد: بعد از دوره هخامنشیان به عصر اشکانیان می رسیم و در این دوره زنان همانند دوره هخامنشیان، لباسی بلند بر تن می کردند و سربندی را به سر می بستند، رنگ این سربندها گاهی سیاه، سفید و ارغوانی بوده است. رجبی افزود: در دوره ساسانیان زنان پارسا از این که موهاو بدنشان را غریبه ها ببینند ابا داشتند و این موضوع در بین زنان طبقه ممتاز رایج بوده است ، مردان ساسانی قبای بلندی تا ساق پا با آستین بلند و یک بالا پوش یقه هفت روی آن می پوشیدند و زنان نیز لباس های بلند و پرچین و آستین دار با یقه گرد و ساده می پوشید واز روی این پیراهن ها رو پوشی به صورت قبا که تا ساق پا می رسید می پوشیدند شلوارها نیزشبیه شلوار مردان بوده است. این کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: زمانی که در زمینه خلیفه دوم، اعراب وارد ایران شدند با وجودی که زنان و مردان عرب نیز به دلیل شرایط جغرافیایی خاص خود لباس مخصوص داشتند اما با مشاهده پوشش زنان ایرانی از ایرانیان اقتباس کرده و در لباس خود تغییراتی را به وجود آوردند، عرب ها با مشاهده چادر ایرانی، آن را از ایرانیان اخذ کردند. وی اظهار کرد: لباس ایرانیان در طول تاریخ ادوار تغییر کرده است به عنوان مثال در دوره ای از گلدوزی ها و حتی سکه دوزی برای تزیین رو بنده ها استفاده می کردند در این دوره ها تا زمان صفویه گاهی دیده شده است که زنان به تقلید از مهاجمان مغول حجاب خود ر ا برداشتند اما در زمان صفویه و با رسمیت مذهب شیعه چادر به عنوان نماد پوشش زنان ایرانی مطرح شد. اما در این دوره رنگ چادر ها اغلب سفید است و فقط در ایام ماه محرم از رنگ مشکی استفاده می شود، پوشش مردان نیز با این که صفویان ترک هایی بودند که به ایران مهاجرت کرده بودند عمامه ها را از سر خود برداشتند و به جای آن از کلاه استفاده کردند. رجبی تأکید کرد: بعد از این دوره و در عصر قاجار رنگ چادر زنان آبی می شود و و نوعی شلوار خاص با روبند به آن اضافه می شود اما به مرور زمان و پس از گذشت این دوره تصور می شد که وقار و سنگینی زنان با رنگ مشکی سازگارتر است و تشخص زن مسلمان با چادر مشکی نمود پیدا می کند. پس از گذشت زمانی و در زمان قاجار کم کم احساس می شود که علت پیشرفت غربی ها بی حجابی است و تمایل داشتند که از سبک لباس های آنها تقلید کنند حتی در زمان ناصر الدین شاه وی با سفر به اروپا از با ابراز علاقه نسبت به کراوات از آن استفاده می کرد. رجبی عنوان کرد: در زمان قاجار، مباحثی برای برداشتن حجاب به وجود آمد که در زمان حکومت پهلوی شدت یافتند به طوری که رضا خان دستور برچیده شدن لباس ایرانی را داد و لباس روحانیت را از آن مستثنی کرد. در این دوره با خشونت لباس را از سر زنان باز کردند و انحطاط لباس ملی از زمان رضا خان آغاز شد. وی در پایان سخنرانی و جمع بندی صحبت های خود خاطر نشان کرد: با بررسی مختصر تاریخ هنر ذاسلامی در می یابیم که هنر ایرانیان و لباس های آنها از قدمت زیادی برخوردار است اما با بی تدبیری پادشاهان قرن اخیر لباس ایرانی فراموش شده و از بین رفته است اما باید اراده ای محکم و قوی برای احیای لباس ملی گام پیش بنهد و این جشنواره نوید بخش بازگشت ما به ارزشهای دینی و فرهنگی خودمان است، در این میان باید توجه کنیم که فرهنگ ملی در پوشش نقش اول را به عهده دارد. مجموعه نشست های تخصصی نخستین جشنواره مد و لباس فجر، همه روزه از ۱۱ تا ۱۸ اسفند راس ساعت ۱۰.۳۰ صبح در سالن الغدیر مجموعه کانون فرهنگی، هنری حجاب برگزار می شود . انتهای پیام/31