سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آف" به نویسندگی میلکا جباری و کارگردانی سیاوش شوهانی از 6 اسفندماه ساعت 19 در تئاتر باران روی صحنه است. محمدرضا فوج، آزاده آقامیری و گلبرگ اعظمی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند. شوهانی دوره مقدماتی و پیشرفته بازیگری را در موسسه کارنامه گذرانده و همچنین از شاگردان کیومرث مرادی و رضا گوران بوده است. او حدود پنج سال است که در عرصه تئاتر به عنوان بازیگر فعال است و نمایش "آف" نخستین تجربه کارگردانی سیاوس شوهانی است.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص انتخاب نمایشنامه "آف" گفت: از آنجا که نسل ما از کودکی با مقوله جنگ در ارتباط بوده است و مادر و مادران‌مان سینه به سینه خاطرات آن را برای‌مان بازگو کرده‌اند، همواره دغدغه طرح چنین مسئله‌ای را داشتم. همه جنگ‌ها قالبی نرینه دارد و مردان در آن حضور دارند و اما زنان را از نظر روحی و روانی درگیر می‌کند و حتی اگر زنان در آن حضور پیدا کنند دچار رفتاری مردانه خواهند شد. ایده این نمایشنامه را با خانم جباری مطرح کردم و او شروع به نگارش اثر کرد.

سیاوش شوهانی ضمن اشاره به اینکه این نمایش دو اپیزود دارد، خاطرنشان کرد: هر دو اپیزود نمایش "آف" درباره اتفاقاتی است که برای دو زن در جنگ به وجود آمده است. این دو زن در هر دو اپیزود در حال صحبت کردند با مردی هستند که جزئی از خودشان و ساخته ذهن‌شان است.

این کارگردان در ادامه اضافه کرد: آن‌ها تحت تاثیر جنگ در اپیزود اول درباره اتفاقاتی که برای زن افتاده و کشتارهای صورت گرفته صحبت می‌کنند و در اپیزود دوم شخصیت زن نمایش در مواجه با قتل فرزندش قرار می‌گیرد و در تکاپو به منظور فراموش کردن این اتفاق است.

او درباره شیوه و سبک اجرایی "آف" عنوان کرد: داستان نمایش روایتی بی‌مکان و بی‌زمان دارد و در منطقه خاصی نمی‌گذرد. تلاش کرده‌ایم در نمایش روایتی مینی‌مال و ساده صورت گیرد و ذهنیت مخاطب تحت‌تاثیر تصویرسازی قرار گیرد.

شوهانی درخصوص طراحی صحنه این اثر نمایشی اظهار داشت: در هر دو صحنه نمایش از آینه استفاده شده است که این آینه بازتاب افرادی است که در سالن نمایش حضور دارند و بیان‌گر آن است که هر کسی می‌تواند در شرایط شخصیت‌های نمایش قرار گیرد. در صحنه از المان‌هایی چون بادکنک و وان حمام نیز استفاده شده است. با توجه به شرایط سالنی که این نمایش در آن اجرا می‌شود امکان استفاده از دکور سنگین وجود نداشت.

کارگردان نمایش "آف" با بیان اینکه تئاتر باران سالن خوبی برای اجرا دارد، اذعان داشت: این تماشاخانه در مرکز شهر قرار دارد و سالنی حرفه‌ای است و از آنجا که ما به دنبال سالنی بلک باکس بودیم این تالار نمایشی را به منظور اجرا انتخاب کردیم. بازیگران "آف" جوان هستند و ما چهره‌ای نداریم و از تماشاگران تئاتر می‌خواهیم که از ما حمایت کنند تا قلب تئاتر تپنده‌تر شود.

در خلاصه داستان نمایش "آف" آمده است: تاثیر جنگ بر زنان و تاثیر آن بر هویت زنانی که در جنگ شرکت کرده‌اند و دچار تنش میان هویت زنانه خود و خوی تغییر کرده در جنگ که باعث سرخوردگی و بی‌هویتی آن‌ها شده و این اتفاق در آن‌ها خودخوری ایجاد کرده که شرایط جسمی و روانی آن‌ها را تغییر می‌دهد و آن‌ها را در انزوای خود زندانی می‌کند...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح صحنه: سیاوش شوهانی، موسیقی: سهیل اصانلو، گریم: مبینا عسگری، طراح لباس: مروارید عسگری، طراح پوستر: بنفشه اسلامی، اجرای لباس: ویدا محمدزاده، روابط عمومی: مریم رودبارانی، مدیر صحنه: هدیه رسولیان، مدیر هنری: احسان نصری و تیزر: علی و علیرضا مردان.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش که تا 28 اسفند ماه به روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.