سرویس استان‌های هنرآنلاین: استاد آینه کار شیرازی تا سال ١٣٤٨ نزد پدر در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ (ع) به هنرنمایی پرداخت و پس از آن مستقل شد؛ در پی این سال‌ها آینه کاری حرم سید میرمحمد(ع) را آغاز کرد که ٧ سال به طول انجامید و در اثنای آن گاهی نیز کارهای متفرقه‌ای انجام داد.

استاد محمد ظریف صنایعی فرزند هنرمند آینه کار محمدحسن ظریف صنایعی بود که در سال ١٣٢١ در شهر آینه‌های نمایانگر هنر، شیراز در خانواده‌ای که پسر در پی پدر به آینه کاری پرداخته بود متولد شد.

او ١٠ ساله بود که تحت آموزه‌های پدر و تنها استاد خویش به مدت ٢٠ سال به فراگیری این هنر ٢٠٠ ساله پرداخت و همان‌گونه که این هنر را از پدر آموخته، آن‌را به عنوان میراثی گرانبها برای فرزندانش به یادگار گذاشته است؛ انتخاب این هنر نه تنها به خاطر ادامه شغل پدر بلکه کمک به اقتصاد خانواده نیز بود.

استاد محمد ظریف صنایعی تا سال ١٣٤٨ نزد پدر در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) به هنرنمایی پرداخت و پس از آن مستقل شد؛ در پی این سال‌ها آینه کاری حرم سید میرمحمد(ع) آغاز کرد که ٧ سال به طول انجامید و در اثنای آن گاهی نیز کارهای متفرقه ای انجام داد.

استاد در شیوه کاری خود سبک پدر را ادامه داد اما، در کار گره، خطوط و منحنی‌ها(اسلیمی و ختایی) بیش از پدر کار کرده و تغییراتی را در جهت پیشرفت کار انجام داد؛ او در نمایشگاهی که به میزبانی کشور فرانسه برگزار شد این هنر زیبای ایرانی را به طور زنده(ورک شاپ) به جهانیان معرفی کرد.

این هنرمند ارزشمند برای زنده نگه داشتن این هنر، رموز آن را به فرزندش ابراهیم به گونه‌ای آموخت که اکنون بسیاری از اماکن مذهبی کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس توسط وی آینه کاری شده است.

هنرنمایی استاد محمد ظریف صنایعی تحت نظارت حج و اوقاف را در اماکن و بناهای شیراز و فارس نظیر امامزاده پیرمراد در استهبان، امامزاده سید ابوالقاسم در داراب، گنبد سبز لار، نظرگاه ابوالفضل در لار، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در گراش، بقعه سیدتاج الدین غریب و حرم سید علاء الدین حسین(ع) در شیراز می‌توان دید.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس باعرض تسلیت به خانواده وجامعه هنرمندان واستادان هنرهاى سنتى و آرزوى مغفرت براى این استاد گرانمایه اعلام می‌کند: آیین سومین و هفتمین روز درگذشت استاد محمد ظریف صنایعی، پیشکسوت هنر آینه کاری ایران روز پنجشنبه ١٠ اسفندماه جاری از ساعت ١٥ تا ١٦:٣٠ در مسجد امام سجاد(ع) برگزار می‌شود.